Recensie Tobias Jesso Jr & Flo Morrissey – Les Nuits Botanique

Windows Phone_20150513_021

Op Les Nuits kwam Tobias Jesso Jr. zijn debuut “Goon” voorstellen. De Canadese zanger, of sommigen durven zelfs zeggen crooner, staat vooral bekend om zijn emotionele pianoliedjes. In deze nummers worden in een bepaalde sfeer gecreëerd waardoor het toch niet zo erg lijkt alsof de tekst doet blijken. De zanger kreeg nog meer bekendheid dankzij Adele, die op Twitter liet weten grote fan te zijn van zijn werk. De “You can’t miss him. He’s six foot seven” tour kwam dus ook naar Les Nuits, en Tobias was inderdaad zeer groot.

11272174_10205520458723618_1585256736_n

Het voorprogramma voor Tobias was Flo Morrissey, een zangeres met een gitaar, zoals er al zoveel bestaan. Maar Flo heeft toch iets uitzonderlijk in zich. Ze is zeer verlegen, bescheiden en nog maar 19 jaar oud. Deze karaktertrekken helpen haar vooral in de nummers die ze schrijft. “Show Me” haar recentste single werd als tweede gespeeld en met dat nummer kan je de volledige set omschrijven. In de refreinen haalt ze zeer hoge stemmen waarna ze zich zo bij Kate Bush kan voegen. Tijdens de strofes zingt ze dan weer op een gewone zwoele toon die haar ook weer als lid van First Aid Kit doet blijken. Of deze Flo Morrissey een grote toekomst te wachten staat is maar de vraag. Aan haar podiumpresence moet alvast nog heel wat gesleuteld worden.

Het grootste deel van het publiek kwam toch voor de grote Tobias Jesso Jr. Hij kwam plots uit het niets het podium op gestrompeld. Trok nog eens zijn broek op, zodat zijn ma ook tevreden kon zijn en begon met een cover van Big Star. Met enkel zijn Yamaha-piano en een fantastische stem kreeg hij het publiek makkelijk naar zijn hand. Vooral door zijn leuke tussenteksten. Moest het niet lukken als zanger kan hij nog altijd komiek worden. Het publiek lag voortdurend plat met de avonturen die Tobias vertelde. Zo bleek “True Love” eerst een demo en waren zijn fans teleurgesteld toen het niet op het album verscheen. Gelukkig werd het wel live gespeeld met een zeer aanstekelijk refrein om mensen wat op te fleuren.

Windows Phone_20150513_023

Wat meteen opvalt is hoe goed de zanger een performance kan neerzetten. Door wat rare smoelen te trekken toont hij ook hoe goed hij zich in de nummers inleeft. De pijn, het verdriet en het geluk, alles kan je aflezen op zijn gezicht. Maar niet enkel piano kan de zanger goed spelen. Als hij een gitaar bovenhaalt valt pas echt op dat hij een singer-songwriter is. Met de typische gitaarklank en nummers als een singer-songwriter. Best te vergelijken met de stijl van José Gonzalez. Maar natuurlijk klinkt Tobias veel beter op de piano. De gitaar was er gewoon om wat variatie te krijgen in zijn set.

“Hollywood” gaat over een Canadese jongen die verhuist naar Hollywood om het daar te maken als artiest. Als dat niet blijkt te gaan denkt hij aan sterven. Zo’n zware tekst wordt in een donker en emotioneel nummer gebracht door Tobias. De emoties zijn dan ook zichtbaar op zijn gezicht, met bijna tranen in zijn ogen. Het toont de innerlijke pijn van een artiest die maar niet aan de bak kan nog meer.

Windows Phone_20150513_019

Gelukkig kan Tobias nu op wereldtour en worden zijn nummers overal als instant classics beschouwt. Tobias bedankt zijn ma nogmaals door te eindigen met een nummer over haar. Een emotionele trip in de gedachten Tobias, maar deze emoties werden nog nooit zo mooi in melodieën omgezet.

3672 posts