Vanuit Melbourne is het een dikke vijftig kilometer rijden naar de piepkleine voorstad Frankston. De typisch Australische buitenwijk is gelegen aan een van de meest propere stranden van het eiland en ademt een langoureuze weemoed uit zonder weerga. Je wandelt net een decor binnen van de razend populaire soapserie Home And Away. Er is haast niets te doen en als tiener vul je de dagen met doelloos winkelen in het Bayside winkelcentrum of rondhangen in het skatepark. Het is dan ook geen raadsel waar The Belair Lip Bombs zijn naam vandaan heeft gehaald. Vernoemd naar de vintage Californische skateboardwielen uit de jaren zeventig timmert de band ondertussen toch al zo’n acht jaar aan de weg. Het kwartet rond zangeres/gitariste Maisie Everett kwam eerst op de proppen met twee middelmatige ep’s, waarvan Songs to Do Your Laundry To (2019) de wegwijzer bleek naar debuutalbum Lush Life (2023).
Geproduceerd door Nao Anzai (vooral bekend door zijn werk met The Teskey Brothers) verloor de kitschy mix van Pavement en The Breeders zich al snel in een wat schreeuwerige persiflage van indierock en postpunk. Toch trok het viertal al snel de aandacht van Jack White’s platenlabel Third Man Records die de band de studio instuurde met Joe White. Het inhuren van de gitarist van Rolling Blackouts Coastal Fever bleek een ronduit gouden zet. Hoewel de groepsleden nog steeds rekening moest houden met het invullen van hun voltijdse jobs, werd de lat plots een pak hoger gelegd. Tot in de puntjes voorbereid nam de band Again volledig live op in de Soundpark Studio te Melbourne. De plaat is dan ook een sensationele voltreffer geworden. Moeiteloos wordt er geschakeld tussen klassieke rock, puntige powerpop en grungy garagerock.
Zo is er bijvoorbeeld “Don’t Let Them Tell You (It’s Fair)”, weliswaar opzichtig stoelend op een coole Stones-riff maar met een verleidelijke coda van pure Thin Lizzy. Of het smachtende “Back Of My Hand” waarin gitarist Mike Bradvica zijn beste Tom Verlaine etaleert. Hoogtepunten volop tijdens dit halfuurtje. Onze allereerste favoriet is het melancholieke “Cinema”. Met een briljante tekstregel als ‘You remind me of a cigarette, And everytime you show me somebody new’ kan je al niet veel verkeerd doen maar het is vooral de compacte melange van Split Enz en Bettie Serveert (lees: Big Star) die meer dan begeestert.
Ingeleid door een magistrale synthloop is het “Hey You” dat alsnog de gouden medaille wint. De romantiek van The Cars wordt hier nonchalant versmelt met het euforische van Foo Fighters. Het levert een dijk van een nummer op dat ons doet dromen van eindeloze zomerdagen met onze eerste vriendinnetjes. Meisjes die het nochtans bij het ingaan van het schooljaar abrupt gedaan maakten. Maisie Everett lijkt ook zo’n hartenbreker. Poëtisch lief en o zo charmant. De ster in wording is bovendien gezegend met een verleidelijke, zeemzoete stem en trekt de tien songs moeiteloos naar zich toe. Nu eens stevig rockend op “If You’ve Got The Time”, met dank aan een flinke scheut Muscle Shoals, dan weer uitdagend sexy als in het zomerse “Smiling”.
In “Burning Up” laat Everett zich dan weer van haar meest kwetsbare kant zien. Gedragen door zowel Ebows als een tintelende Fleetwood Mac-piano doet ze haar boekje open over een pijnlijke liefdesbreuk. Door de kristalheldere productie klinkt die bekentenis niet alleen memorabel tijdloos maar ook supereigentijds. Iets wat trouwens voor de ganse plaat geldt. Dat de groep vroeger naar Queen luisterde, hoor je aan de warme melodieën en dito samenzang. Maar de kracht van de eenvoud leerden ze duidelijk van Joe White. Het spaarzame doch energieke totaalgeluid van Rolling Blackouts Coastal Fever is een duidelijk referentiekader om The Belair Lip Bombs naar de top te stuwen. Finaal geven de uitstekende songs dit vriendengroepje de allures van een wereldband. Zo kan het ambitieuze Again blindelings worden toegevoegd aan ons eindejaarslijstje.
The Belair Lip Bombs maken op 12 november de Charlatan in Gent onveilig
Ontdek “Hey You”, ons favoriete nummer van Again, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.







