InstagramLiveRecensies

Luvcat @ Botanique (Rotonde): Nieuwe chouchou voor de alternatieve Gen Z’ers

© CPU – Nathan Dobbelaere

Luvcat is zo een van die artiesten waarvan je voelt dat ze op de rand van haar doorbraak staat. Hoewel ze nauwelijks vier nummers heeft uitgebracht, mocht ze al mee op tour met The Last Dinner Party en tipten we haar al als ‘Grote Beer van Morgen‘. Die aandacht legde haar duidelijk geen windeieren, want de tickets voor haar eerste grote solotour waren in no time uitverkocht. Ook de Rotonde in de Botanique mocht al een hele tijd het bordje ‘uitverkocht’ aan de deur hangen. Met maar vier uitgebrachte nummers was het op voorhand een beetje gokken hoe de jonge Britse haar tour muzikaal zou invullen, zou ze op het pad van de voorspelbare popmuziek blijven, of zou ze ons toch verrassen met nieuw werk?

Voordat we daar een antwoord op zouden krijgen, was het eerst de beurt aan Big Society. De band uit Manchester kreeg al een aardig gevulde Rotonde voor de kiezen. Met een beetje een atypische opstelling -de frontman zat achter de drums- vloog het trio er vrolijk in. Met uptempo, maar vooral makkelijke pop kregen ze het publiek al snel mee. Hoewel we muzikaal zeker niet van onze sokken werden geblazen, werkte hun sympathie en enthousiasme wel aanstekelijk. Als je dan ook nog Plastic Bertrand covert, dan weet je dat iedereen met een glimlach op zijn gezicht staat. Wat ons betreft hadden ze daarmee mogen eindigen, de rest van de set was opnieuw te veel van hetzelfde en de zanger/drummer bleek duidelijk beter geoefend met zijn drumstokken dan met statief van zijn micro. Al bij al bewezen de mannen van Big Society zich als een aanstekelijke opener, maar ook niet veel meer dan dat.

© CPU – Nathan Dobbelaere

Nog voordat Luvcat zelf het podium besteeg, schoten de decibels al de hoogte in voor de band die keurig uitgedost in zwart en wit op het podium kwam. Snel werd duidelijk dat de mannen van Big Society gewoon een ander tenuetje hadden aangetrokken en de drummer zijn stokken had ingewisseld voor een gitaar. Enkele ogenblikken later huppelde de zangeres uit Liverpool vrolijk het podium op. Twee keer moesten we met onze ogen knipperen, het leek wel alsof Sabrina Carpenter zich net wat alternatiever had uitgedost en een verrassingsoptreden gaf. Soit, het publiek had er zin in en Luvcat duidelijk ook.

Opener “Lipstick” wist als schoolvoorbeeld van de perfecte popsong meteen het publiek te pleasen; aanstekelijke ritmes met eenvoudige teksten lijken als basisrecept goed te werken voor Luvcat. Met “Matador” schoot ze al meteen een van haar vier bekendere nummers af. Het publiek kirde van plezier, de meerderheid lipte de hele tekst vlotjes mee. “Love & Money” bewees zich de perfecte radiosong die ook live tot zijn recht komt. Net toen we vreesden dat we een uur lang dezelfde popmuziek te horen zouden krijgen, gooide Luvcat het net over een andere boeg. Plots klonk en leek de Rotonde op een miniatuurversie van de Moulin Rouge; een van de gitaristen ruilde zijn gitaar in voor een piano en dat zorgde voor een frisse afwisseling in de klank van de nummers.

© CPU – Nathan Dobbelaere

De Britse verraste ook door met “Let Down” een cover te brengen van Radiohead. Niet meteen een band die je met haar zou linken, maar het bracht wel een leuke afwisseling alvorens de cabaret achter te laten en opnieuw in de pop te duiken. Met “Bad Books” zette ze de laatste rechte lijn van haar show in. De fans wisten dat met “He’s My Man”, de meest ordinaire popsong van de avond en “Dinner @ Brasserie Zédel” nog twee favorieten moesten passeren en onze gehoorgangen zouden het ook geweten hebben. Luvcat genoot zichtbaar, bedankte haar fans uitgebreid en beloofde snel terug te komen.

De fans kregen in de Rotonde waar ze voor gekomen waren: makkelijke popmuziek van een zangeres met stijl. Want hoewel ze in veel opzichten te vergelijken is met die andere grote, vrouwelijke zangeressen van nu, weet ze toch haar eigen identiteit neer te zetten. Niet zozeer muzikaal, daarvoor zijn de drums te eentonig, de baslijnen te proper, de gitaarriffs te braaf en de teksten te klef en voorspelbaar; maar dan wel in haar stijl en omgang met haar fans. De Britse was duidelijk dankbaar, maakte nadien uitgebreid de tijd om haar fans te ontmoeten en leek er oprecht van te genieten. Luvcat lijkt zo goed op weg om de nieuwe chouchou te worden van de alternatieve Gen Z’ers; bij Pukkelpop zullen ze toch eens nadenken in welke tent ze de zangeres uit Liverpool deze zomer zullen neerplanten.

Luvcat staat op zondag 17 augustus op Pukkelpop. Meer daarover vind je hier.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Setlist:

Lipstick
Alien
Matador
Alchemy
Love & Money
Spider
Ballad of The Damned
Let Down (Radiohead cover)
Bad Books
Blushing
He’s My Man
Dinner @ Brasserie Zédel

Related posts
LiveRecensies

Gotts Street Park @ Botanique (Museum): Eenvoud siert

Elke goede soulstem doet beroep op een uitstekende band, maar ook een uitstekende soulband doet graag beroep op een warm stemgeluid. Gotts…
LiveRecensies

Fcukers @ Botanique (Museum): Schurende stuiterbal

Normaal gezien waren we een tweetal weken geleden al aan dit artikel begonnen, maar daar stak Kevin Parker in hoogst eigen persoon…
LiveRecensies

Snow Strippers @ Botanique (Orangerie): Gen Z-euforie

Snow Strippers, oftewel het Amerikaanse duo Tatiana Schwaninger en Graham Perez, is een revelatie in de Gen Z-internetmuziekwereld. Het project is het…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *