@Momenttom.com
Kijk jij ook al zo uit naar de festivalzomer? De zon op je bol, pintje in de hand en een goed partijtje skanken op Rampage Open Air bijvoorbeeld. Nog even geduld: festivals zijn er al, maar voorlopig nog even met een dak boven ons hoofd. Op drum-‘n-bass- en dubstepfeest Rampage komen we al enkele jaren graag over de vloer. De organisatie boekt elk jaar de crème de la crème van de bassgemeenschap, met een gewikte mix tussen oud en nieuw. Op vrijdag bestaan die twee generaties uit enerzijds Andy C en Liquid Stranger en anderzijds Bou, Used en Emily Makis. Het Sportpaleis lag klaar om belegerd te worden door een horde Rampage soldiers.
Nieuw dit jaar is de extra room waarmee de organisatie enkele weken terug op de proppen kwam. In de schaduw van de grote zaal mocht Sub Motionz die Rave Cave openen. De vier jonge gasten pakten meteen hun kans om de Belgische jump up op de kaart te zetten. Als openers mochten ze al op een grote opkomst rekenen, want in de trappengangen was het al voor opening in de rij aanschuiven. De sfeer mocht er bijgevolg dan ook zijn zo vroeg op de avond, want elke ietwat bekendere jump up-tune werd luidkeels gespiegeld door de kelen van de al vroeg opgedaagde soldiers. Het bier op de reclamepanelen boven ons mag dan lekker bruisen, het publiek eronder deed dat zowaar nog meer.
Tegen het einde van de set haasten we ons naar de mainstage, aangezien Rampage Used:live aangekondigd had als special guest. Daar had het alle reden toe: een set met live instrumenten komt namelijk niet zo vaak voor op het festival, dus was er even tijd nodig voor een change over. Afgelopen november presenteerde Used zijn debuutplaat Night Shift al in een livejasje in de AB, maar hij zei het voor Rampage nog grootser te zien. De aankondiging als special guest en een live in concert-show wierp dan ook grote ogen. Benieuwd naar wat de man en zijn team zouden doen om de grootste Sportpaleis-productie ook aan te kunnen, repten we ons naar het middenplein. De intro bleef met “Limelight” hetzelfde en “Take Me” werd opgefrist met een aantal rake vioolstrijken die het euforische karakter van het nummer teniet deden en het omgooiden naar een melancholisch alternatief. Wanneer Used “Go, Acid!” inzette wisten we hoe laat het was: Acid kwam al schreeuwend het podium opgestormd om wat later hun gloednieuwe collab “Moshpit” te premièren. En ook op z’n eentje heeft Used niet stilgezeten, want met “Through It All” presenteert hij naast de geüpdate visuals van blikjes, automaten en allumeurs ook een nieuwe solotrack. Na vijftig minuten aan tokkelen op alle pads piano’s en technologie die rond hem stonden opgesteld, eindigde de Kempenaar bij het begin: met “Mistakes” (in een vernieuwde versie), waar onze landgenoot zijn verhaal als professioneel artiest mee startte.
Ook aan de overkant van het kanaal talent in overvloed. Bou is daar consistent een van de grootste namen op de affiche, maar kwam nog niet al te vaak over de vloer in België. De producer uit Manchester draaide een verscheiden set, waarin hij probeerde bijna elke Rampage-ganger te pleasen. Zoals gewoonlijk primeerde zijn eigen UK jump up, maar hij laadde ook andere genres in op zijn decks. Zowel de dancefloor van Sub Focus en de “Ready Or Not”-bootleg van Amplify als een housey versie van “You’ve Got The Love” kwamen voorbij, net zoals wat jungleritmes en zijn eigen “F*ck Jump Up”. Zo spreekt hij tegelijk iedereen en niemand aan, waardoor de reacties selectief verdeeld zijn, maar aan het einde van de rit heeft iedereen zijn goesting wel gehad. Toch misten we echte hoogtepuntjes, waardoor de set soms wat aanmodderend aanvoelde. Een dikke pluim dat je je best doet om elke gig een andere set in elkaar te steken; dat zeker, maar dit was niet het beste Bou-uurtje dat we al zagen. Niet de gierigheid die we gewend zijn van de Brit dus, en zo liet hij het Sportpaleis nog in deftige staat achter.
@Momenttom.com
Virtual Riot zijn muziek is al gefeatured op Disney+-series, maar gisteren hield hij het dicht bij de roots met een afwisselende cocktail van diverse bassgenres. Geen keiharde riddim of neck breaking ritmes, maar relatief kleurrijke en vrolijke beats waar hij vanuit zijn klassieke scholing wat piano aan toevoegde. Dat was uiteraard te horen, maar ook te zien via de livebeelden die hij filmde met de bril op zijn hoofd en die rechtstreeks op het gigantische ledscherm werden geprojecteerd. Zo zagen we hem onder meer een mashup spelen van “A Thousand Miles” van Vanessa Carlton, “Feel So Close” van Calvin Harris en “Runaway” van Galantis. Ander visueel spektakel was nooit ver weg, want de Duitser had een on stage vj mee en het lichtteam draaide rond de klok van twee ondertussen ook op volle toeren. De veelvuldige lichtbundels aan lasers schoten alle kanten op, terwijl de Virtual Riot op het scherm, zo zagen we, zelfs even muziek maakte via een spelconsole. Een eind viel er niet vast te knopen aan wat hij op het muzikaal plateautje legde, maar enig in zijn soort was het wel.
Dat zou je ook van de dj die nadien de draaitafels overnam kunnen zeggen. Nu ja, de legende die Andy C ondertussen wel is, draaide niet echt de meest originele tracks, maar hij is dan weer een kei in het mixingvak. Drie of vier nummers die tegelijk door de boxen klinken was geen uitzondering en de kunst is dan om dat nog steeds goed te laten klinken. Dat deed de man erg naar behoren, op eigenlijk wat dezelfde manier als Bou: de Brit neemt van elk subgenre een hapje om zo te blijven boeien door geen enkel nummer hetzelfde te laten klinken. Toch blijkt hij meer de geschikte man op het geschikte moment: zijn beats slaan veel beter aan en zo maakt hij zijn imago als neusje van de zalm in de live dnb-wereld zeker waar. De meeste soldiers gaan nog even door, maar wij besloten het voor gisteren voor bekeken te houden en te stoppen op een hoogtepunt. Vandaag gaat de megarave namelijk verder op dag twee, waar wij ook weer present zullen zijn bij sets van onder meer Mellodeath, Hedex en Andromedik.