LiveRecensies

Paganfest 2025 @ Ancienne Belgique (AB): Piraterij is geen misdrijf

© CPU – Cédric Depraetere

In een ver ver verleden, het gezegend jaar 2008, ging Paganfest van start als een hoogmis voor al die heidenrock een warm hart toevertrouwden. De laatste editie van deze volksbijeenkomst vond echter reeds tien jaar geleden plaats en dus was het tijd om oude tradities nieuw leven in te blazen. Een voorjaarse rondtocht door Europa werd het resultaat, met gisteren een halte in de Ancienne Belgique. De Brusselse binnenstad werd opgeschrikt door een verzameling van piratenhoeden, vikinghelmen en plastieken zwaarden. Maar vrees niet beste stadsmens, deze piratenboot kwam in vrede!

Elvenking

De mythische poorten van de AB werden opengezwaaid door het even mythische Elvenking. In de aanloop naar een kersvers album mochten de Italianen de toon zetten voor een pagan-feest van jewelste. De zaal is op dat moment slechts half gevuld, maar de aanwezigen kregen wel degelijk waar voor hun geld. Een opener die het niche-genre omarmt en met momenten viool-uitstapjes richting glamrock maakte. Terwijl de accuraat gedresseerde massa druppelsgewijs de grote zaal vulde, werkte Elvenking over “Moonbeam Stone Circle” zijn weg naar “Elvenlegions”. Een afsluiter waarbij de eerste gebalde vuisten in de lucht gingen en het pad geëffend was voor wat komen zou.

Heidevolk

De armspieren waren dus reeds opgewarmd en losgegooid voor onze noorderburen van Heidevolk. Na een binnenkomer met “Hagalaz” gingen dezelfde vuisten alweer omhoog bij het verwoestende “Winter Woede”. Ook doorheen “A Wolf in My Heart” werd dezelfde lijn doorgetrokken om vervolgens met “Schildenmuur” te landen op prachtige samenzang. De zaal rammelde en het instrumentale samenspel rommelde met momenten. Maar wie zou het wat deren, de band trok met “Drinking with The Gods (Valhalla)” naar zijn beloofde paradijs en heel Brussel mocht mee. We zagen een slechtziende man zijn taststok de lucht in zwieren en ‘het beest’ losgelaten worden over de zaal met “Vulgaris Magistralis”. De hemel daalde neer en de hel steeg tot aarde. Heidevolk liet de horde losbarsten en leerde zijn volk crowdsurfen.

Týr

‘Hebben jullie zin om te drinken?’, vroeg de band met Daniël den Dorstighe zich toepasselijk nog af. Wij hadden reeds medelijden met de slachtoffers die de nacht nadien de zaal mochten schrobben. Dat medelijden werd echter nog groter toen het Faeröerse Týr het tempo nogmaals de lucht in joeg. Tijdens “Axes” kwam er een uitstap van de folkrock naar het hardere djentmetal en tijdens “Regin Smidur” vormden zich de eerste moshpits van de avond. Týr schipperde zijn houten boot verder op het elan dat Heidevolk had neergelegd en had genoeg aan de korste set van de avond, bestaande uit slechts vijfendertig minuten. De energie lag hoog, maar hoe meer dat we van hetzelfde kregen, hoe meer we ook gelatenheid bij zowel de band als in het publiek te zien kregen. “Hold The Heathen Hammer High” vormde nog een laatste energetische stuiptrekking en toen waren we toe aan de volgende bende.

Ensiferum

De heren van Ensiferum uit Helsinki bestegen het podium onder de tonen van het zelfgefabriceerde melodische “Aurora” om meteen het zwaar materiaal boven te halen en de overgang te maken naar een ode aan de heimat met “Fatherland”. Intussen viel de zaal niet meer te schrobben en was het publiek opgewarmd voor een medley aan niche-meezingers met onder andere “Twilight Tavern”, Treacherous Gods” en “LAI LAI HEI” waarbij er zich grote cirkels vormden die botsingen nalieten die tot in Finland de schaal van Richter zouden halen. Het hele idee van Paganfest is om maar een klein marktsegment van het metalgenre te bekoren, echter zien we deze band, toevallig ook tien jaar geleden sinds zijn laatste passage op België’s grootste metalfestival, heel snel ook de meer mainstream Graspopganger bereiken. Afsluiter “Iron” bevestigde eens te meer dat de hele zaal de Scandinaviërs als Vikinghelden omarmde.

ALESTORM

© CPU – Cédric Depraetere (archief)

Het decor werd vervolgens opengetrokken voor de gekende badeend die traditiegewijs de Schotten van ALESTORM vergezelt. Terwijl de medewerkers van de zaal aan de Anspachlaan de eend probeerden balanceren, zong het publiek – kelen gesmeerd – voluit mee met klassiekers van Queen. Dat na al het serieuze, in hoeverre het niet even carnavalesk mag zijn, werk er iets absurds stond te gebeuren, was duidelijk. Met opener “Keelhauled” werd dat meteen nog wat duidelijker. Menig piratenhoed ging de lucht in, de ene viking sprong op de andere zijn rug en boven werden de zitplaatsen heus afgebroken.

Máté Bodor, gekleed in korte groene sportshort, en Patty Gurdy, gewapend met een imposante draailier, vormden de matador die opperpiraat Bowes met zijn keytar en fluogroene kilt het publiek lieten bespelen. Over “Shipwrecked” baanden we ons een koers aan twintig knopen naar meezinger “Mexico”. Om bij te dragen aan de compleet waanzinnige set werd ook een cover van Taio Cruz’s “Hangover” in de mix gegooid voor ‘al wie morgenvroeg een grote boodschap in de broek krijgt’. Happen naar adem was vanaf het kielhalen geen optie meer. Met “Fannybaws” werd elke Schotse betovergrootvader geëerd en “Nancy the Tavern Witch” kreeg met zijn heerlijke solo’s de eer om het properste muzikale moment van de avond te voorzien.

© CPU – Cédric Depraetere (archief)

Dat ALESTORM in zijn hoge tempo ook veelzijdig kan zijn, bewees de elektronische passage tijdens “Uzbekistan” dan weer. De volksdansende en dronken bruine kroeg hief zijn wegwerpkelken de lucht in voor “Drink” en belandde in een oorverdovende samenzang tijdens “Fucked with An Anchor”. ALESTORM bracht een set die flirte met de status van carnavalesk, maar tevens allerhoogst amusant en verschroeiend bleek.

Het is nog even aftellen naar de festivalzomer, maar met Paganfest kreeg een nichepubliek na een pauze van een decennium reeds een mooie voorschotel. Het hoge tempo maakte dat het muzikale met momenten de tweede plaats beschonk, maar klagen konden we nooit. Paganfest 2025 was een volksfeest met piratenhoeden en een overvloed aan halve liters. Voor meer van dat kan je volgende week alvast terecht in de OM in Luik.

Related posts
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Alestorm - "Voyage of the Dead Marauder" (feat. Patty Gurdy)

Het ‘piratemetal’-geweld uit Schotland, Alestorm, brengt ons het eerste nieuwe werk sinds de release van hun vorige en zevende album Seventh Rum…
InstagramLiveRecensies

Alcatraz Open Air 2023 (Festivaldag 2): Broederlijk achter tralies

Als er op deze wereld één gevangenis bestaat waar de tijd wel snel voorbijvliegt, is het die van Alcatraz in Kortrijk. Het…
InstagramLiveRecensies

Graspop Metal Meeting 2023 (Festivaldag 2): Van het hart naar de pit

Dag twee en het was nog steeds ontzettend warm op Graspop. Naast het zonnebaden kon er genoten worden van een heel uiteenlopende…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.