Live

Michael Franti & Spearhead @ Ancienne Belgique (AB): Goedlachse glorie

© CPU – Marvin Anthony

Het is tegenwoordig geen gemakkelijke taak om onrecht met een glimlach te bestrijden. Toch is dat precies wat Michael Franti al zijn hele carrière doet. Als oprichter van Spearhead drukte hij zijn stempel op de jaren ’90. Door elementen van reggae, soul en pop toe te voegen, creëerde hij een unieke, wereldse hiphopsound die na dertig jaar nog steeds actueel is. Vanwege een conflict met Capitol Records besloot Franti uiteindelijk zijn eigen naam aan de band te verbinden. Geen verrassing, aangezien hij altijd al de belangrijkste schrijver van de teksten en nummers was. Na enkele annuleringen wist de Amerikaan uiteindelijk naar de Ancienne Belgique te komen om zijn twee nieuwste releases, Follow Your Heart en Big Big Love, te promoten. Gedurende twee uur zorgden Franti en zijn Spearhead ervoor dat de Brusselse concertzaal genoot van positieve vibes en verrassende gasten. In plaats van terug te grijpen naar nostalgische gloriedagen, draaide alles om het vieren van het moment met een lach.

© CPU – Marvin Anthony

FRED GATA won vorig jaar de Vlaams-Brabantse editie van Sound Track, het podium- en kansenparcours van VI.BE. Sindsdien werkt de Leuvense rapper hard aan zijn prille carrière. Het voorprogramma van Franti was dan ook een uitgelezen kans om ervaring op te doen op een groot podium. GATA greep de hem toebedeelde dertig minuten met beide handen aan. Samen met zijn dj achter de booth trakteerde hij het handjevol toeschouwers op een vloeiende Amerikaanse sound, waarop hij zijn beste dans- en rapvaardigheden kon botvieren. Aan energie en flow was er geen gebrek. De overgang van Engelstalige naar Nederlandstalige bindteksten was wat stuntelig, maar verder zat GATA’s performance goed in elkaar. De soulvolle single “I’m Feeling Low Again” ging er moeiteloos in. Tegen het einde bracht hij nog wat meer boombap, waardoor de zaal al goed ontdooide voor de liefdevolle vibes die Franti later zou brengen.

© CPU – Marvin Anthony

Wat de timing van de show betreft, zaten Franti en zijn muzikale broeders er precies op. De avond begon met Marvin Gaye’s “Ain’t No Mountain High Enough”, vergezeld van een videoclip vol positieve boodschappen om het publiek dichter bij elkaar te brengen. Deze aanstekelijke start fungeerde als een perfecte opwarmer. “Meet Me When The Sun Goes Down” bleek niet alleen symbolisch, maar ook qua timing een ideale opener voor een spiritueel getint concert. Franti’s hoge aaibaarheidsfactor leek aanvankelijk een gimmick, maar hij slaagde erin de extraverte kant van iedereen naar boven te halen. Of je nu 10 of 72 jaar oud was, leeftijd speelde in de AB geen rol als het ging om jezelf goed in je vel te voelen. Franti liet de zaal gulzig drinken van de fontein van de jeugd. Hoewel zijn stem niet altijd even stabiel was, werd dat ruimschoots gecompenseerd door zijn uitbundige energie en springplezier. Hij mengde zich moeiteloos onder het publiek, iets wat al vanaf het begin duidelijk werd toen hij spontaan high fives uitdeelde en zich gewillig liet omhelzen. Deze oprechte interactie versterkte de band met zijn trouwe fans alleen maar meer.

Voor diepzinnige boodschappen of complexe muzikale passages was er verder weinig ruimte. Franti sprak en speelde vanuit het hart en de heupen. Hoewel de herfst officieel was aangebroken, bracht “Summertime Is In Our Hands” een sprankje hoop voor iedereen die de zomer nog niet wilde loslaten. De feelgood-vibes van de akoestische nummers vloeiden moeiteloos over in de bluesy rock-‘n-roll en funky disco van de jaren ’70, vooral voelbaar in “Good Life”. Het hoogtepunt kwam tijdens “Stay Human (All the Freaky People)”, waarbij de bassist niet alleen zijn instrument, maar ook zijn stem liet spreken. Door zijn voortdurende interactie met het publiek liet Franti zich gelukkig prijzen met zijn huidige Spearhead-leden. De band speelde zonder een moment te haperen. Hoewel de partijen technisch niet ingewikkeld waren, zorgden verrassingen – zoals drie vrouwen uit het publiek die zich spontaan als backing vocals aanboden – voor een speelse dynamiek. Daarin lag precies de kracht van Franti’s aanpak. Hoewel de AB voor deze gelegenheid een intieme sfeer uitstraalde, was iedereen bereid om zich volledig over te geven aan de muziek en het moment van gezamenlijk geluk.

© CPU – Marvin Anthony

De emotie werd voelbaar tijdens het mellow “Oh My God”. De 58-jarige filantroop gaf het optreden een spontaan tintje door te verwijzen naar zijn eerste Belgische shows in Gent, waar hij samenwerkte met DJ Grazzhoppa. Het hoogtepunt van het oldschool sentiment werd bereikt toen hij een snippet van “People in tha Middle” erin verwerkte. Net toen we dachten dat het mierzoete “Life Is Better With You” een gepast slot zou vormen voor het optreden, had Franti andere plannen. Even leek hij vast te lopen in zijn eigen act, maar door enkele verrassende wendingen hield hij het publiek volledig in zijn greep. Nadat we Kumbaya-gewijs een menselijke cirkel vormden, verscheen plots Marie Daulne, beter bekend als Zap Mama, op het podium om samen met Franti “Back as a Song” te zingen. Dit unieke duet was een van die magische momenten die alleen in de AB kunnen plaatsvinden, en het bevestigde Franti’s innige band met België. Daulne’s zang was misschien niet uitzonderlijk, maar haar charisma bracht de zaal moeiteloos in vuur en vlam.

Tegen het einde liet Franti ons nog even diep in de spiegel kijken voordat het discofeest voor de laatste keer losbarstte. Gehuld in gouden frakken lieten Franti en Spearhead “Happy Is The New Sexy” speels door de AB knallen. Wie tegen die tijd nog niet overtuigd was van de boodschap dat iedereen op aarde gelijk is, zou dat waarschijnlijk nooit meer worden. Terwijl veel jonge geesten in de zaal zich lieten meeslepen, mochten de concertgangers onder de twintig zich zelfs op het podium helemaal laten gaan. Tot de laatste minuut van de stipt gerespecteerde curfew van 22:30 was Franti een avondvullend spektakel. Een show van Michael Franti is geen gewone avond muziek – het is een feest voor lichaam, ziel en alles daartussen. Juist in die clichématige eenvoud blijkt dat muziek met een boodschap niet altijd doordrenkt hoeft te zijn van militant gepredik of luide klanken om tegen de gevestigde orde te ageren. Gewoon durven genieten en de diversiteit binnen jezelf en die van anderen accepteren, was tijdens dit optreden rebels genoeg.

Facebook Instagram / Website

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Related posts
LiveRecensies

Cat Burns @ Ancienne Belgique (AB): Dagboekverhalen van een prille volwassene

Een ode aan de beste tijd van haar leven: dat moest en is early twenties geworden. Hoe je ze ook kent –…
InstagramLiveRecensies

Wallows @ Ancienne Belgique (AB): Gestage evolutie

‘Dat is precies die gast van 13 Reasons Why!?’ We zullen zelfs meer zeggen: dat wás die gast van 13 Reasons Why,…
InstagramLiveRecensies

MEUTE @ Ancienne Belgique (AB): En avant!

Waar vind je tegenwoordig nog een fanfare die niet het aura van ‘oudbollig’ met zich meedraagt? In de Ancienne Belgique, zo blijkt,…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.