De tijden waarin Bastille een Sportpaleisvullende band was lijken definitief achter ons te liggen, ironisch genoeg net omdat de band rond Dan Smith er voluit voor koos om toegankelijke radiohits te scoren. Dat resulteerde in het feit dat de eigenheid een beetje verloren ging met albums als Give Me The Future en samenwerkingen met onder meer Dylan en Lost Frequencies, maar daar willen de Britten nu verandering in brengen. Met “&” (Ampersand) maakten de Britten zo een vrij speciale plaat: hij wordt gereleaset in vier aparte onderdelen. Deel één kon enkele weken geleden niet per se potten breken, misschien doet deel twee het beter.
“&” (Ampersand), Part Two bestaat slechts uit twee nummers en ook die zouden Bastille dichter bij zijn basis moeten brengen. Helaas missen de heren ook hier net die vonk die er iets speciaals van maakt. “Blue Sky & The Painter” blijft zo bijvoorbeeld een kleine vier minuten ronddobberen in een rivier van songs die we precies al eens hebben gehoord. Als je de zinnen ‘Is that a blue sky? Is that a blue sky? / It’s about damn time, yeah, it’s about damn time’ kent, kan je de single al helemaal meezingen. En dat zorgt op zich wel voor een vorm van herkenbaarheid, maar om daardoor meteen te zeggen dat het een goed nummer is… Bastille wil heden en verleden iets te geforceerd verbinden, waardoor het niet alleen zichzelf, maar ook de luisteraar bedriegt.
Waar “Blue Sky & The Painter” op zich wel nog iets had, heeft “Leonard & Marianne” eigenlijk alleen maar een goed idee. Een gevoelige ballade met strijkers en het herkenbare stemgeluid van Dan Smith is een combinatie die in het verleden al wel vaker bewees te werken, maar vandaag voelt het allemaal zo voorgekauwd, opnieuw uitgespuwd en weer herkauwd aan, dat het vooral klinkt als een idee dat de tweede plaat met de verre voorsprong niet had gehaald. Jammer, want zeker de eerste albums van Bastille waren uitstekend. Dat de Britten zich nu terug proberen vast te klampen aan die sound, maakt het anno 2024 vooral geforceerd.
“&” (Ampersand) verschijnt op 25 oktober in zijn geheel. Bastille stelt de plaat op 11 november voor in het Koninklijk Circus en op 13 november in het Koninklijk Theater Carré.
Facebook / Instagram / Website
Beluister de singles van de week op onze Spotify.