Nathaniel Rateliff & The Night Sweats – South of Here (★★★½): Een beetje soul, een beetje rock en een vleugje countryfolk

Nathaniel Rateliff and the Night Sweats heeft het grootste deel van de tijd druk gehad sinds ze bijna een decennium geleden naar succes snelde met de verrassingshit “S.O.B.”. Nu, met het vierde album South of Here, lijkt het alsof de band voor het eerst de tijd heeft genomen om adem te halen en na te denken over die wilde rit. En toch heeft Nathaniel Rateliff al die tijd een dubbelleven geleid. Aan de ene kant is hij de rauwe, krachtige frontman van de soulrockband Nathaniel Rateliff & The Night Sweats, bekend om hun energieke en meeslepende optredens. Aan de andere kant is hij een introspectieve singer-songwriter.

South of Here lijkt dat evenwicht tussen die twee kanten van Rateliff ook op te zoeken. Het resultaat is een emotioneel en muzikaal dynamisch album dat erin slaagt om Rateliffs meer bedachtzame akoestische solomateriaal te combineren met de onverbiddelijk groovy ritmesectie van de Night Sweats. Nergens is deze fusie krachtiger te horen dan in de albumopener “David and Goliath”. Het is zo dicht bij een roman als een popliedje van drie minuten kan komen, met opbouwende spanning en een climax die alles onthult. Een spaarzame piano zorgt voor wat spanning aan het begin. De akkoordenprogressie verschuift gaandeweg van majeur naar mineur, wat een somber traject suggereert. Terwijl de song vaart krijgt, roepen de in reverb-gedrenkte gitaren, die ongebruikelijk zijn in Rateliffs werk, een naderend rock-‘n-roll doemscenario op.

De leadsingle, “Heartless”, is een opzwepende heartlandrocker. Het is een weergave van de band die zich een weg baant door de angsten en de vermoeidheid van de wereld. De ongepolijste energie en het aanstekelijke ritme maken van “Heartless” een van de meest impactvolle nummers van de plaat. Deze energieke flow wordt voortgezet in songs zoals “Cars in the Desert” en het dynamische “Call Me (Whatever You Like)”. Deze tracks laten een band horen die zich op het hoogtepunt van zijn kunnen bevindt, waarbij ze de rauwe energie van de live optredens perfect weet te kanaliseren in de studio-opnames. De instrumentale kracht van The Night Sweats, gecombineerd met Rateliffs emotioneel geladen zang, zorgt voor een luisterervaring die je niet loslaat.

Tussendoor is het album muzikaal een beetje een grabbelton, variërend tussen een weelderige Van Morrison-stijl, grooves met blazerssectie zoals op “Get Used to the Night” en de zachte radiorock van Paul Simons Graceland-tijdperk op “Remember I Was a Dancer”. Of naar de bijna punk-energie van “Call Me (Whatever You Like)”, dat de band in spannende nieuwe richtingen stuurt. Wat South of Here echter echt onderscheidt, is de emotionele eerlijkheid die doordringt in elk nummer. Dit is geen band die op hun lauweren rust, tevreden met hun vorige successen. Integendeel, ze graven dieper, geven hun angsten, onzekerheden en dromen bloot.

Maar South of Here is, zoals eerder gezegd, niet alleen een album van rauwe energie en opzwepende ritmes. De diepere, introspectieve kant van Rateliff komt naar voren in de langzamere, meer bedachte nummers. “Center of Me” is een perfect voorbeeld hiervan. Rateliff klaagt: ‘why do I wait until the shit gets harder,?” op een wijze die je recht in het hart raakt. Dit zou net zo goed op zijn soloalbum And It’s Still Alright uit 2020 kunnen staan, maar het verschil zit in de aanwezigheid van de blazerssectie van The Night Sweats, die de emotionele intensiteit van Rateliffs zang en teksten versterkt.

Het album sluit af met “Time Makes Fools of Us All”. Met zijn strakke arrangement doet het denken aan een goede versie van Kings of Leon. Hier reflecteert Rateliff op de strijd van Night Sweats’ bassist en goede vriend Joseph Pope III tegen kanker. Maar ondanks het zware onderwerp is het geen sombere track. Integendeel, het is een oproep om elke moment te laten tellen. Op een album dat zich richt op tegenslagen, biedt dit laatste nummer een vreugdevolle herinnering dat je, ondanks alles, vreugde en vervulling in het leven kunt vinden.

South of Here is een mooie verzameling van liedjes die de veelzijdigheid van Nathaniel Rateliff en zijn band laat zien. De balans tussen de krachtige rock-’n-soul en de introspectieve, meer kwetsbare momenten maakt dit album een speciaal plaatsje krijgt in het oeuvre van Rateliff. Het is een getuigenis van Rateliffs groei als artiest en zijn vermogen om verschillende muzikale stijlen naadloos in elkaar te laten overvloeien. We zijn er zeker van dat veel van deze songs live een extra dimensie gaan krijgen. Laat het nu een geluk zijn dat Rateliff en zijn bende deze week naar Rock Werchter afzakken.

Website / Facebook / Instagram

Ontdek “Heartless”, ons favoriete nummer van South of Here, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.