AlbumsRecensies

RM – Right Place, Wrong Person (★★★★): Zoektocht naar een identiteit

Kim Nam-joon, beter gekend als RM, debuteerde in 2013 met BTS. Ondertussen behoort die Zuid-Koreaanse groep tot een van de grootste die deze planeet kent, al zijn de leden ook solo zeer populair. RM bracht al eerder mixtapes RM en Mono uit, maar op een echte plaat was het wachten tot 2022. Toen kondigde de leden een tijdelijke pauze aan, mede omdat ze hun dienstplicht moesten opnemen. Indigo voelde als fragmenten uit het dagboek van de artiest en stelde niet teleur. Nu is het tijd voor een nieuw hoofdstuk, dat een ietwat zwaardere vibe met zich meedraagt.

Indigo markeerde het begin van een creatieve vrijheid voor RM als soloartiest, waarin hij zijn gedachten de vrije loop kon laten zonder zich aan bepaalde normen te moeten houden. Nam-joon was hierin niet alleen, want de verschillende BTS-leden experimenteerden en gingen op zoek naar een eigen sound en muzikale identiteit. Zijn soloplaat was een samenstelling van emoties gebaseerd op ervaringen op het verleden. Right Place, Wrong Person sluit zich aan bij dat vorige album, maar focust zich op eerder recente gebeurtenissen en de zoektocht naar wie hij is als persoon én als artiest.

RM kiest voor Right Place, Wrong Person voor een meer duistere sound dan zijn vorige langspeler. Daarbij experimenteert hij met verschillende instrumenten en genres. De titeltrack bevat een futuristische beat, terwijl het gefluister in “out of love” en “Domodachi” ons een vreemd gevoel bezorgen, alsof we iets verkeerd aan het doen zijn. Opvallend bij deze plaat is dat Nam-joon zijn lofi-beats achterwege laat en vaker kiest voor stevige gitaren en blazers. De chaos die deze instrumenten creëren draagt bij aan dat vreemde gevoel. Het reflecteert Nam-joons gevoel dat hij niet thuishoort in de ‘standaard’ K-popwereld, maar anderzijds ook niet weet waar hij dan wel thuishoort.

De Zuid-Koreaanse rapper staat gekend als songwriter voor BTS en zijn teksten zitten dan ook slim in elkaar. Toch is dit niet altijd even gemakkelijk, want hij kreeg te maken met een creatieve inzinking en kon zich daardoor moeilijker uiten via zijn muziek. RM verwijst naar die periode in “Come back to me”, een relatief zacht lied waarbij een bijna zomerse gitaar hem het grootste deel begeleidt. Contrasterend met de andere nummers, maar daarom niet vreemd aangezien het de afsluiter is die zijn verhaal met een positievere sfeer afrondt.

De rode draad van Right Place, Wrong Person lijkt dan ook de tegenvallende periodes te zijn. Nam-joon laat dat niet allemaal aan zijn hart komen, maar richt zijn kritiek op anderen. “Domodachi” met Little Simz is een betoog tegen de huidige muziekindustrie, want artiesten moeten zichzelf steeds heruitvinden om relevant te blijven, maar eveneens spectaculaire dingen blijven maken, wat zorgt voor creatieve blokkeringen, zoals RM zelf meemaakte. In datzelfde lied vraagt hij fans ook om zich te gedragen, iets dat niet vreemd is gezien BTS en andere K-popgroepen al vaker belaagd werden door ‘fans’. Ook “out of love” is gericht naar fans, al geeft de rapper ook kritiek op de K-popwereld waarin artiesten perfecte poppetjes moeten zijn met een schoon imago. Een tijdje geleden postte RM een foto van zichzelf op sociale media waarin hij rookte en daarom kreeg veel kritiek over zich. Met deze plaat vecht hij duidelijk terug tegen die sociale normen: ‘Smoking kills, I know / It’s my fucking business, you bitches stop / Don’t talk shit’. De boodschap is duidelijk: laat mij doen en gewoon mezelf zijn.

In Right Place, Wrong Person kiest RM voor een donkerder geluid om zijn ervaringen van de juiste sfeer te voorzien. Net als op Indigo kaart hij er persoonlijke ervaringen aan, maar hij gebruikt de plaat ook als betoog tegen de maatschappij, de muziekindustrie en zelfs zijn eigen fans. Die gedurfdere thema’s zorgen ervoor dat hij eerlijk overkomt en onderweg zijn identiteit als artiest terugvindt. In combinatie met nieuwe instrumenten, zoals de stevige gitaren, zorgt Nam-joon ervoor dat hij onze aandacht telkens opnieuw trekt zonder aan eigenheid te verliezen. Kortom: een geslaagd en logisch vervolg op Indigo.

Facebook / Instagram / Website

Ontdek “Domodachi”, ons favoriete nummer van Right Place, Wrong Person, in onze Plaatje van de plaat-playlist op Spotify.

Related posts
AlbumsFeatured albumsRecensies

Little Simz - Drop 7 (★★★½): Onverwachts, maar daarom niet minder welgekomen

De leukste dingen in het leven komen er als je ze niet verwacht, en al zeker als je ze van Little Simz…
InstagramLiveRecensies

CORE Festival (Festivaldag 2): Hoog- en laagspanning

De tweede dag van CORE Festival begon nog warmer dan de dag ervoor. Opnieuw werden we getrakteerd op een divers programma met…
FeaturesInterviewsUitgelicht

Interview Glints: 'Wat mij aantrekt in muziek, is de opportuniteit om jezelf heruit te vinden'

Glints is on a roll. Nadat Jan Maarschalk Lemmens vorige zomer op Rock Werchter 2022 het publiek terug deed kennismaken met zijn…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.