InstagramLiveRecensies

Stephen Sanchez @ Botanique (Orangerie): Hedendaagse rock-‘n-rollshow met een afgelikte toets

© CPU – Peter Verstraeten

Net als vele andere nieuwe, jonge artiesten begon de carrière van Stephen Sanchez op TikTok. Een cover van Cage The Elephant bezorgde hem in no time meer dan honderdduizend volgers op het sociale media platform. Sanchez besloot zijn kans te grijpen en tekende niet veel later zijn eerste platencontract. Een klein jaar nadien had de jonge artiest uit Nashville al een wereldwijde hit beet: “Until I Found You” deed het goed in zowat alle hitlijsten. Ondanks zijn jeugdige leeftijd – hij is nog steeds maar 21 – weet hij een sound voort te brengen die je terug katapulteert naar de jaren ‘50 en ‘60. Naar eigen zeggen is Elvis een grote inspiratiebron, maar in plaats van te streven naar een schaamteloze kopie, probeert hij er een eigenzinnige draai aan te geven. Schijnbaar geruisloos verkocht Sanchez de Orangerie uit, benieuwd of hij ook Brussel mee kon nemen naar de tijd waarin strakke kuiven met te veel gel nog hip waren.

John Vincent III, ook geen kleine naam meer, kreeg de opdracht om de Orangerie op deze gure zaterdag voor te verwarmen. Het bakje stond al aardig vol en genoot zichtbaar van het werk dat de man uit California had meegebracht. De zachte klanken uit zijn gitaar in combinatie met de zoetgevooisde stem van Vincent wisten het publiek meer dan te bekoren. Ongetwijfeld hadden de charmes van de sympathieke Amerikaan daar ook iets mee te maken. Hij stak van wal met een lofzang over Brussel en deelde meteen ook mee dat hij gisteren zijn verjaardag vierde in onze hoofdstad, waarop het publiek prompt “Happy Birthday” inzette. De sfeer in de Orangerie zat meteen goed en John Vincent III blijkt naast een joviale kerel ook nog eens een goede muzikant te zijn. Zij die niet op tijd in de Botanique wisten te geraken, misten een van de meest amusante voorprogramma’s die wij in de afgelopen jaren zagen.

© CPU – Peter Verstraeten

Het publiek in de Orangerie was een opvallende mix tussen de jonge TikTok-generatie en zij die de tijd van Elvis Presley nog bewust meemaakten. Dit contrast tekende zich al meteen af toen de jongere garde nog voor er een spoor van Stephen Sanchez zelf was, hun stembanden begon te pijnigen. Oordoppen werden bovengehaald, en de geproduceerde decibels zouden tijdens de show alleen nog maar de hoogte in gaan. Na iets wat leek op een krakende afgespeelde plaat van Elvis, verscheen Sanchez in het bijzijn van enkel zijn pianist op het podium om indrukwekkend te openen met “Something About Her”. Sanchez liet meteen zien wat voor klok van een stem hij in huis heeft.

Een wervelend begin van de show dat de man, nadien samen met zijn voltallige en netjes in kostuum uitgedoste band, kracht bijzette door “Evangeline” en “I Need You Most Of All” er meteen achteraan te knallen. Het tempo lag hoog, en een voor de rest matige cover van Roy Orbisons “Pretty Woman” werd ingezet met een ontzagwekkende drumsolo. Niet alleen muzikaal heeft Sanchez enkele trekjes weg van Elvis, hij blijkt ook een even volleerde casanova te zijn; met zijn bindteksten wist hij zowat het hele publiek in te palmen. Hoewel er hier en daar met ogen werd gerold of een cynische wenkbrauw werd opgetrokken, weerklonk er toch vooral veel ‘I love you’ tussen de nummers door.

© CPU – Peter Verstraeten

Na een sterke start van de show, besloot Sanchez het tempo even te laten zaken om een tragisch liefdesverhaal te brengen. Voor wie al lichtjes misselijk wordt bij de minste meligheid, was het gedurende een vijftal nummers op de tanden bijten. Logischerwijs volgde het softere werk zoals “No One Knows” en “Doesn’t Do Me Any Good”, waarmee hij weliswaar toonde dat hij een van de meest talentvolle zangers is van zijn generatie, maar toch ook vooral het tempo uit zijn show haalde. Het publiek liet het alvast niet aan zijn hart komen en liet zich welwillend inpakken door het melige verhaal. De hit “Be More” zorgde voor een ontroerend meezingmoment waarvan zelfs de meest cynische zielen in de zaal kippenvel kregen.

Om nog maar eens te tonen dat hij haarfijn aanvoelt hoe hij een publiek moet bespelen, onderbrak Sanchez het ietwat langdradige liefdesverhaal met dat waar de meeste muziekliefhebbers voor gekomen waren: hedendaagse rock-‘n-roll die je terug katapulteert in de tijd. Met “Shake” leek het alsof hij The King himself opnieuw uit de dood had doen opstaan om over het podium te razen in een hels tempo. Het nummer is nauwelijks twee minuten lang, maar wist met zijn energie de zaal van voor tot achter aan het dansen te krijgen. Nadien volgde het tragische einde van het verhaal, gevolgd door veel ‘ooh’s’, bij sommigen van ontroering, bij anderen van opluchting dat het tempo voor het slot opnieuw omhoog kon.

© CPU – Peter Verstraeten

Logischerwijs sloot Sanchez zijn show af met de hits “High” en het massaal meegezongen “Until I Found You”. De Orangerie barstte uit zijn voegen met een extatisch publiek dat steeds luider riep op nog een laatste afsluiter. Wat volgde was een kat-en muisspel tussen Sanchez en zijn fans waarbij zelfs de mannen van het geluid elkaar vragend aankeken en duidelijk niet wisten wat er zou volgen. Uiteindelijk werd het geduld van de fans beloond en werd het energieke en best ontvangen “Shake” nog eens met volle overgave gebracht om de show ultiem af te sluiten met een knaller.

Dat Stephen Sanchez barst van het muzikaal talent werd in de Botanique meer dan eens duidelijk, zelfs de hoogste noten wist hij probleemloos en zuiver te halen. Met zijn The Troubadour Takes Europe Tour zet hij een verhaal, al is het met een afgelikte toets, neer waarmee hij zijn publiek weet te raken. Wie tijdens de show twijfelde aan de oprechtheid van Sanchez en co, kreeg ongelijk toen de zichtbaar dankbare Amerikaan uitgebreid de tijd nam om zijn fans te groeten. Stephen Sanchez heeft de rock-‘n-roll in een hedendaagse en frisse jas gegoten. Met zijn uptempo nummers maakte hij indruk, wat ons betreft mag hij dan ook in het vervolg hierop focussen en de dramatische liefdesverhalen achterwege laten.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Setlist:

Something About Her
Evangeline
I Need You Most Of All
Only Girl
Pretty Woman (Roy Orbison cover)
No One Knows
Doesn’t Do Me Any Good
Be More
Shake
Death Of The Troubadour
Send My Heart With A Kiss
Colors / Unchained
Howling At The Wolves
High
Until I Found You

Shake

Related posts
LiveRecensies

Joy Anonymous @ Botanique (Rotonde): Boiler Room BXL

Twee keer zette Joy Anonymous al voet op Belgische bodem, twee keer was dat in het voorprogramma van Fred again..; een bromance…
LiveRecensies

Glass Beams @ Botanique (Rotonde): The (not so) Masked Singer

Er hangt een zekere mystiek rond Glass Beams. Dit drietal uit Melbourne brengt psychedelische muziek met Indiase invloeden en weet sinds 2021…
LiveRecensies

Jersey @ Botanique (Le Musée): Dansende lampen

Rap, rapper, rapst! Wie een kaartje voor het concert van Jersey in de Botanique wilde bemachtigen moest er heel snel bij zijn….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.