InstagramLiveRecensies

Brutalismus 3000 @ Ancienne Belgique (AB): Duik in een Berlijnse ravebunker

© CPU – Sam De Boeck

De voorbije jaren lijkt het begrip ‘techno’ wel een heel ruime betekenis te hebben gekregen. Waar voor de pandemie nog werd gezworen bij de Drumcode-sound, ging het genre alle kanten op toen we de dansvloer terug mochten inpalmen. Puristen zullen zich in de haren krabben bij de ontwikkelingen en de grote set aan nieuw benamingen, maar feit is: het slaat aan. Kijk maar naar acts als I Hate Models, Charlie Sparks en zeker ook Brutalismus 3000, of ook wel B3K. Het Berlijnse duo kwam gisteren niet voor het eerst naar ons Belgenlandje, maar bracht wel voor de eerste keer zijn volwaardige Europaträume-productie mee. Met snelle, harde techno als spin in het web en draadjes als gabber, hardstyle, new wave en punk daarrond, beschikken de leden over een rugzak vol ravemateriaal. Aan de beats van Theo Zeitner en de Slovaakse, Engelse en Duits vocals van Vicky Daldas dus om de nieuwe generatie techno over te brengen op een uitverkochte AB.

Die is echter nog relatief leeg bij aankomst, maar de vroege aanwezigen stellen zich al volledig open voor de ritmes van Alcatraz. Hij eindigt op het elan waarop Sky Leon lustig verdergaat: beukende beats, vergezeld van enkele extra’s die het interessant moeten maken. Die laatste opent met een spoken word intro, waarna de bassen een eerste keer echt op de proef gesteld worden. De dj-set wordt gekenmerkt door veel breaks, wat trance-invloeden en korte zangstondes van de man in kwestie, maar vooral kurkdroge en staalharde technobeats. Niet te veel tralala dus, maar simpelweg four to the floor. De lichtshow wordt bewust nog heel bescheiden gehouden en basrijke nummers als “Fine Day Anthem” van Skrillex en andere waarin enkele niet nader benoemde drugssoorten worden opgesomd, brengen de nog niet zo goed gevulde AB in beweging. Tegen het einde aan vinden ook wat bassline- en dubstepvariaties hun weg door de speakers, om te eindigen met wat hardere schijven als “FEEL DA RHYTHM” van Rooler.

© CPU – Sam De Boeck

Geen simpele opdracht voor Brutalismus 3000 om dat tempo en die intensiteit meteen verder te zetten. Met een uitgesponnen intro verwelkomt het duo ons in de B3K-wereld. Dat doet het gewapend met dikke beats, maar in peis en vree, want rechtsboven wappert een witte vlag aan de hoge trap. Met een psytechnodrop en kleurrijke visuals op het brede ledscherm wordt het echte feest, voor zover dat nog niet het geval was, op gang getrapt. Zeitner neemt plaats achter zijn draaitafel, terwijl Daldas het publiek begroet en nog wat opwarmt. Haar vocals zo distorted als we dat gewoon zijn; het volume iets te zacht om ze goed te kunnen horen.

“Diskotéka Avantgarde” passeert al vroeg in de mix, want voor de duidelijkheid: ook dit is een dj-set, die wordt opgewaardeerd door de live vocals van Daldas. Neem dat echter met een korreltje zout, want haar stem staat heel zacht afgesteld en al haar teksten spelen ook mee op tape. Het publiek kan het geen moer schelen, maar dat is toch een verbeterpuntje voor in de toekomst. Ook “ALLEINE” brengt zijn sfeer al tamelijk vroeg in de set mee, door het herkenbare deuntje van Eminems “Stan”. Erna gaan we alsmaar dieper de technobunker in. De afstand tussen Berlijn en Brussel wordt zienderogen kleiner en de stroboscopen waarvoor vooraf in de hal gewaarschuwd werd, draaien nu ook op volle wattage.

© CPU – Sam De Boeck

Het Duitse duo is niet langer een act die het van een of twee hitjes moet hebben. Zoveel is duidelijk wanneer het tweetal “JE N’EXISTE PAS” inzet, na eerst het Lil Uzi Vert-origineel gespeeld te hebben. Debuutalbum ULTRAKUNST is nog geen jaar oud, maar kan al rekenen op heel wat respons vanuit het publiek, dat zich volledig laat gaan op de knallende tempo’s. “DIE LIEBE KOMMT NICHT AUS BERLIN” klinkt even schreeuwerig als de titel leest en ook “No Sex With Cops”, een niet zo vriendelijk statement richting de Polizei, deelt flinke klappen uit en overtreft zichzelf weer in elke drop. Het zou ons verbazen moesten er ondertussen nog geen mensen flauwgevallen zijn, want de thermometer geeft op dat moment putteke zomer aan.

Brutalismus verrast de foorhete AB ook met tracks die niet van eigen makelij zijn. Zo horen we “XENA” van Skrillex door de boxen dreunen en wordt de brug naar reverse bass hardstyle gelegd met “Summer of Hardstyle” van Headhunterz en The Prophet. De ‘oooh’ die na de drop door de zaal schalt, is een mooie representatie van de sfeer die B3K vanavond meebrengt: opeengepakt, maar helemaal los tegelijkertijd. Het is bijna wachten tot de soundsystem van de Ancienne Belgique het begeeft, maar gelukkig doet het dat niet en kan Zeitner ongegeneerd doorgaan met zijn snelle kicks.

© CPU – Sam De Boeck

Wat later horen we “JE N’EXISTE PAS” opnieuw klinken: een rare keuze, die we aanvankelijk interpreteerden als bisnummer, maar dat achteraf toch nog niet bleek. Het symboliseert wel een beetje de uniformiteit die in de set zit; met name dat het allemaal wat redelijk veel op elkaar lijkt, al zou de AB nog een hele nacht kunnen doorgaan mocht dat mogelijk zijn. Toch zou een nog iets uitgebreidere discografie kunnen helpen om het nog net dat tikkeltje boeiender te houden. Al gaan we zeker niet klagen met een flitsende lichtshow, leuke, soms wat speciale visuals en uiteindelijk toch een onderscheidend slotkwartier met onder meer een frenchcore-edit van “Renegade Master”.

Brutalismus 3000 bracht de Berlijnse ravehitte voor een avond naar Brussel en maakte daarbij indruk met de intensiteit van de extended set. Voor sfeer en gezelligheid krijgen ze van ons een topscore. Voor allround performance delen we ook een onderscheiding uit, al zijn er nog enkele kleine puntjes voor verbetering (lees: het volume van Daldas’ vocals en een iets diversere setlist). Alleszins kunnen wij 1001 slechtere manieren bedenken om ons weekend te starten en keerden we huiswaarts met het gevoel dat de liefde voor de hedendaagse ravesound toch uit Berlijn komt.

Op 29 januari staat Brutalismus 3000 een uitverkochte Melkweg te wachten.

Instagram / Website

Related posts
InstagramLiveRecensies

Madison Beer @ Ancienne Belgique (AB): Volg het witte konijn

Popsterren komen en gaan, maar Madison Beer is gekomen om nog even te blijven. Sinds ze werd ontdekt door ene Justin Bieber,…
InstagramLiveRecensies

Frank Carter & The Rattlesnakes @ Ancienne Belgique (AB): Tussen hard en heden

Mensen met ofidiofobie, oftewel angst voor slangen, bleven gisterenavond best ver weg uit de hoofdstad. Frank Carter & The Rattlesnakes streek namelijk…
InstagramLiveRecensies

Zara Larsson @ Ancienne Belgique (AB): De renaissance van de Europese Beyoncé

Op haar tiende, ondertussen zestien jaar geleden, won de Zweedse zangeres Zara Larsson de talentenwedstrijd Tallang in haar thuisland, maar dat ze…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.