AlbumsFeatured albumsRecensies

Murdock – X-Ray (★★★½): Huzarenstukje aan invloeden

Murdock en Rampage: de dj-producer en het festival kunnen in een adem genoemd worden, want de Kortessemnaar mag zich binnenkort vijftien jaar de geestelijke vader van het grote dubstep- en drum-‘n-bassfestival noemen. De ‘Rampage soldiers’ vieren die verjaardag eind februari met twee ravenachten in het Sportpaleis, maar om het jaar alvast goed op gang te trappen, laat Murdock eerst een nieuw album op ons los. Hoewel hij al meer dan twintig jaar achter de draaitafels staat, is het nog maar zijn tweede langspeler.

De vorige plaat, Stronger, was na een jaartje sleutelen een afgewerkt product en bevatte een paar cultbangers zoals “Can’t Keep Me Down” en “Holding On” met James Marvel. Voor X-Ray nam de producer wat langer zijn tijd: sommige nummers gaan al drie jaar mee in zijn livesets en zien nu pas het levenslicht. Maar het is tijd die geloond heeft, want nu levert de man een uiteenlopend album af, dat beladen is met invloeden zo ver je ze kan bedenken. Drum-‘n-bass is zoals steeds de regel, maar elke track moet een deeltje van Murdocks identiteit weerspiegelen. Daar is hij dit keer vrijer in dan in 2019, wanneer er veel inmenging kwam vanuit het label Viper Recordings. Nu nam het brein achter Rampage het heft volledig in eigen handen en is het eindproduct een resultaat van enkel en alleen wat er in zijn brein omging. Via het eigen label Rampage Recordings was hij vrijer in zijn keuzes en krijgen we een kijk op het genre door de ogen van Murdock.

Enkele singles kenden we al door eerdere releases. Het speelse, zomerse “Cola” was bijvoorbeeld de soundtrack van Rampage Open Air vorig jaar. De poppy invalshoek maakte er een bescheiden radiohitje van, al is het nummer misschien niet zo recent als je zou denken. Murdock baseerde zich zo’n acht jaar geleden voor de latin gitaren op een sample “Chan Chan” van Buena Vista Social Club en na een grondige herwerking was de tijd rijp voor een release. Ook “Reign” klinkt bekend in de oren, omdat Murdock ervoor opnieuw beroep deed op Sena Dagadu, die onderdeel was van de succesformule van “Can’t Keep Me Down“. Dan ligt de lat meteen hoog en we zijn niet zeker of deze opvolger de verwachtingen kan inlossen. Desondanks is het zeker een degelijke, catchy schijf met opnieuw dat zelfzekere, vrijgevochten gevoel.

Opmerkelijk aan X-Ray is het grote gehalte aan invloeden uit andere genres. Old school, jungle, detroit techno, garage, reggae… Het komt allemaal aan bod. “Motor City Breakdown” is jungle in zijn puurste vorm en dus een soort ode aan de moeder van DnB. Het is een samenloop van heel wat muzikale puzzelstukjes: voor de melodie haalde Murdock de mosterd bij zijn favoriete technotrack “The Bells” van genregigant Jeff Mills, terwijl de spoken word-stukken uit een interview met een van de oprichters van technocrew Underground Resistance komen en de drums afstammen van Total Science. De tracknaam is dan weer gebaseerd op de bijnaam van technobakermat Detroit (met als bijnaam Motor City) en de naam van een van de eerste feesten die Murdock – nog voor de tijd van Rampage – organiseerde in Hasselt (Breakdown). Een en al oldskool en nostalgie dus.

En dat is niet de enige verwijzing naar de jaren negentig. “Hardcore Vibes” gebruikt de alom bekende sample als bouwsteen, waar al veel producers hun eigen draai aan gaven. De reggaevocal zorgt voor een hoog meezinggehalte en de climax die daarop volgt, klinkt simpel, maar is uiterst aanstekelijk, waardoor de neiging om hem mee te schreeuwen al even groot is als bij de vocal. Het origineel van Dune uit 1995 krijgt zo weer een nieuw leven. Binnensijpelen doet reggae ook op de anthem van de vijftiende verjaardag van Rampage, die binnenkort plaatsvindt in het Sportpaleis. Met zijn sfeervolle stem gooit Omar Perry nog wat meer olie op het vuur dat “Fire Burning” al is. Niet de melodie, maar de Jamaicaanse vocals, de drops die op zich laten wachten en de doorrollende synths en bassen staan centraal en hebben het potentieel om het Sportpaleis te doen kolken.

Verder spotten we ook nog wat rustpuntjes op X-Ray. Liquid drum-‘n-bass is aanwezig onder de naam “Living In The Moment”, dat al eerder als single uitkwam maar daarvoor toch net iets tekortkwam. Dan klinkt “Runaway”, waarin Medyk zingt over een zoektocht naar liefde, maar er uiteindelijk toch van wegloopt, een pak interessanter. “Fight The Light” is een van de hoogtepunten van de plaat en katapulteert ons dan weer naar een heel andere mood. De doezelige veegjes synths die Involver – fka VovKING – zo typeren maken de weg naar een fantasierijke droom vrij, al is het underground element ook nooit veraf. De tweede drop onderscheidt zich met doorboorde, constante synthlijnen, die er een afgerond geheel van maken.

X-Ray is dus een complete doorlichting van Murdocks muzikale profiel en geeft een duidelijke visie van zijn kijk op het genre weer. Met drum-‘n-bass kan je vele kanten uit: dat blijkt maar weer uit deze plaat, die hij in tegenstelling tot Stronger volledig zelf in eigen handen had. De diversiteit – inclusief twee VIP’s – zorgt ervoor dat het album goed door luistert en dat je niet het gevoel hebt dat je vijftig minuten naar eenzelfde nummer aan het luisteren bent. Met een spinnenweb aan input, invloeden en referenties levert hij een prima plaat zonder echte uitschieters af, die tijdens zijn audiovisuele X-Ray-shows mooi in elkaar zal vallen.

Heet van de naald presenteert Murdock zijn nieuwe plaat morgen (27/1) in De Studio in Antwerpen, waar zich dit weekend ook een Rampage Pop-Up vestigt in het kader van het vijftienjarig bestaan van het festival en de Week van de Belgische Muziek. Op 24 februari speelt de dj dan ook effectief in het Sportpaleis met zijn X-Ray-show. Op 23 maart vind je hem in het Gentse Wintercircus voor een Murdock presents-avond.

Facebook / Instagram / Website

Ontdek “Fight The Light”, ons favoriete nummer van X-Ray, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.

Related posts
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single John Summit & Sub Focus - "Go Back" (feat. Julia Church)

Wie al van John Summit gehoord heeft, denkt vermoedelijk aan de producer achter “Where You Are“. Ook wij deelden die gedachte aanvankelijk,…
Nieuwe singlesOntdekkingen van "Den Beir"

Nieuwe single Grafix - "Body Language"

Op Tomorrowland en Rampage waren we al behoorlijk te spreken over Grafix, waardoor hij – hoewel hij al ettelijke jaren ervaring heeft…
Nieuwe singlesOntdekkingen van "Den Beir"

Nieuwe single Issey Cross - "Energy In My Town"

Toen er enkele jonge, vrouwelijke, Britse artiesten plots de grond uitsproten met frisse, door drum-‘n-bass geïnspireerde muziek, werd Loud LDN opgericht. Het…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.