FeaturesInterviews

Maak kennis met de finalisten van Sound Track Brussel!

Na wekenlang beraad en verschillende voorrondes in Brussel en alle provincies ten Noorden van de taalgrens, kon de jury de moed opbrengen om het aantal kandidaten die strijden om de titel van Sound Track 2023 te reduceren van meer dan 1.131 tot 45. De finalisten zijn met andere woorden gekend bij de jury, maar klinken bij het grote publiek misschien nog wat wazig in de oren. Om ervoor te zorgen dat iedereen die op 9 december afzakt naar een provinciale finale weet wie er precies op het podium staat, hebben wij alle bands aan de tand gevoeld met dezelfde zes vragen. Op die manier kan je elke finalist dus wat beter leren kennen, en misschien nog belangrijker, weten wat er je te wachten staat op het podium.

Tickets voor de Brusselse finale in de Ancienne Belgique op zaterdag 9 december zijn te verkrijgen via deze link!

Bajeer

1. Hoe is het allemaal begonnen?

Samuel had thuis op zichzelf enkele nummers geschreven en kwam met Jorick in contact via vrienden op een nieuwjaarsfeest in Gent. Samuel liet Jorick de tracks horen en vroeg of hij een band wilde opstarten en of hij nog mensen kende die geïnteresseerd zouden zijn. Zo kwam Jacob in the picture. In het begin werkten we nog samen met een zangeres, Sofie, maar onze wegen splitsten jammer genoeg net voor corona de wereld overnam. We misten ook nog iemand op drums en het was in die periode uiteraard echt niet gemakkelijk om met iemand af te spreken.

Uiteindelijk kwamen we bij Engel terecht en besloten we om allemaal samen te zingen, zodat we niet nog eens iemand moesten zoeken. Sindsdien is de band gevormd, namen we samen DIY-gewijs een ep op met Siemon Theys (The Guru Guru) in de ruimtes van de Stimular in Gent, waar Samuel een resident was, en begonnen we met shows te spelen in december 2022. Twee singles van deze ep staan al online en de volledige ep volgt dit jaar nog. Ondertussen zijn we samen veel nummers aan het schrijven en brainstormen we over deze volgende releases.

2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?

We zijn allemaal heel wispelturig en nieuwsgierig binnen de muziek. Het mooie aan het maken van onze muziek is dat we allemaal verschillende achtergronden en smaken hebben, maar tegelijk ook heel veel raakvlakken. Hierdoor komen we samen tot een fusie van verschillende dingen en stijlen. Onze muziek heeft iets dromerigs en vertellends. Het heeft genoeg kleur en beweging, wat het interessant houdt. Door de meer ruigere insteek maakt dat onze muziek, zoals al eerder vernoemd, een mooie fusie is van verschillende uithoeken. Het geeft het een totaal andere draai, maar tegelijk klopt het wel voor ons en maakt dat het verschillende kanten kan opgaan. We zingen ook allemaal en sommige delen worden soms door iemand anders gezongen dan Samuel (gitaar, zang) wat de muziek luchtig en verrassend houdt.

3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?

Sommige nummers schrijven we samen in de repetitieruimte en dan kan één iemand zijn idee of riff leiden tot een heel nieuw nummer. Sommige nummers zijn geschreven door Samuel of Jorick solo. Veel muziek luisteren en veel concerten gaan checken is echter een constante. Praten over muziek en het delen van muziek naar elkaar toe, is ook heel inspirerend en kan je soms bij artiesten brengen die je anders zelf niet zou tegenkomen. Iedereen heeft namelijk andere voorkeuren en smaken, en zo kan je net veel bijleren!

4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track-finales?

We werken aan onze zangskills en proberen deze meer te beheersen. We zingen alle vier, maar eigenlijk is niemand van ons een geoefende zanger. Het is superfijn om te doen, maar zingen en spelen tegelijk is iets wat je veel moet oefenen om dan te beheersen. Verder proberen we veel te repeteren en aandacht te besteden aan onze performace zelf. We werken aan onze presence en willen ook experimenteren met de in- en aankleding van onze show, vooral dan om onze sprookjesinvloed visueel te laten spreken.

5. Los van het feit dat er meerdere winnaars zijn: wie zie je als grootste concurrent en waarom?

Engel: Voor in Brussel denk ik Dushime. Ik heb haar al eens live gezien en heb toen hele mooie dingen gezien. Ze heeft een mooie stem en een intrigerende, fijne uitstraling. Ik ben benieuwd naar meer! In Oost-Vlaanderen heb je Lézard. De postpunkvibe, maar tegelijk toegankelijk en dansbaar: vind ik echt top! Live ook zeer goed!

Sammy: Ik heb epona nog niet aan live het werk gezien, maar haar muziek heeft duidelijk de kracht om veel mensen te overtuigen. Het is instrumentaal vrij toegankelijk met alternatieve invloeden, wat altijd werkt, en ze heeft een supergoede stem om die stijl te complementeren. Het heeft ook echt een bepaald ‘Belgisch rockgehalte’, ook al weet ik niet hoe ik dat moet uitleggen. Ik zie andere muzikanten nooit als concurrenten, maar ik denk wel dat zij kans maakt op een overwinning.

6. Wat zijn de toekomstplannen?

Onze ep uitbrengen dit jaar! Veel shows spelen, en de nieuwe nummers opnemen en uitbrengen volgend jaar. Nu zijn we vooral onze liveshow aan het uitwerken tot een geheel waarin alles zijn eigen plek krijgt.

Biancca Steck

1. Hoe is het allemaal begonnen?

Mijn ouders stuurden me naar pianolessen toen ik vier jaar was en uiteindelijk volgde ik een professionele opleiding voor klassieke piano en klarinet aan het conservatorium in Barcelona. Ik ben pas later begonnen met nummers te schrijven toen ik mijn eerste gitaar had gekocht, die natuurlijk makkelijker ergens mee naartoe te nemen was dan een piano. Al van jongs af aan schreef ik dagboeken, dus in het begin was lyrics schrijven een soort van verlengstuk daarvan…

2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?

Heel intiem, delicaat en vooral dromerig. Ik geloof dat muziek ons ergens naartoe moet brengen…

3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?

De maatschappij en de actualiteit. Menselijke interacties spelen ook een grote rol tijdens het schrijven. Ik zoek graag naar een diepere betekenis in doodgewone situaties die zich in ons dagelijks leven afspelen; veel gaat daarover: fantaseren en dagdromen over alledaagse omstandigheden. Gesprekken die ik op café hoor, een glimlach die gedeeld wordt tussen twee vreemden in de metro, een lieve kat die ik tegenkom op straat…

4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track-finales?

Ik ben aan het repeteren met mijn nieuwe band in Brussel, bestaande uit Thijs van Scharen op de drums, Francesco Marchetti op de contrabas en Marthe van Droogenbroeck op de flügelhorn. Ik heb zo veel geluk dat ik met zulke fantastische muzikanten mag spelen.

5. Los van het feit dat er meerdere winnaars zijn: wie zie je als grootste concurrent en waarom?

Eerlijk gezegd, heb ik het gevoel dat iedereen hier grote concurrenten zijn, aangezien we allemaal een heel persoonlijke en oprechte kijk op muziek hebben.

6. Wat zijn de toekomstplannen?

Ik ben momenteel bezig met het masteren van mijn allereerste album, dus dat is, denk ik, wel een van de spannendste momenten van mijn muzikale carrière tot nu toe.

Dushime

1. Hoe is het allemaal begonnen?

Ik werd geboren en onderweg ontdekte ik een rijkdom aan geluiden en muziek die me intrigeerden. Al snel besefte ik dat mijn stem meer was dan alleen een geluid; het was een medium waarmee ik de wereld om me heen kon begrijpen. Mijn stem werd mijn instrument om mijn gevoelens en ervaringen uit te drukken, een krachtig middel waarmee ik de diepere betekenis van het leven kon ontdekken.

Muziek heeft altijd een transcendente invloed op me gehad. Ik geloof dat muziek een van de zintuigen van de Supreme Power is, die tot ons spreekt. Gemotiveerd door deze overtuiging begon ik mijn stem verder te verkennen en te ontwikkelen.

2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?

Het is eenvoudigweg mijn helende proces. I am storyteller. Mijn stem fungeert als een brug tussen mijn innerlijke wereld en de universele taal van muziek, die dieper reikt dan woorden kunnen beschrijven. Voor mij is mijn muziek een persoonlijke ontdekkingsreis, waarbij mijn stem een krachtig instrument is om mijn gevoelens en gedachten uit te drukken. Maar het gaat verder dan dat. Mijn sound is iets groots, iets dat reikt naar een niveau dat boven en buiten mezelf uitstijgt. Het is een uitnodiging om de kracht van muziek te ervaren, een universele connectie die ons allemaal overstijgt.

3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers

Mijn leven en alles wat ik ervaar, inclusief de krachtige impulsen van mijn dromen en de tekens die het universum mij zendt. Mijn nummers zijn niet alleen een weerspiegeling van mijn persoonlijke reis, maar vooral van mijn diepgaande ervaring en connectie met het universum. Ze vormen een persoonlijk en introspectief werk dat een weefsel vormt van verhalen en gesprekken, gegenereerd door verschillende geluiden, vormen en texturen, zowel van mijn eigen ervaringen als die van mijn voorouders. Zo ontstaat een unieke compositie die de diepte van mijn connectie met het universum weerspiegelt en vertaalt naar muzikale expressie.

4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track-finales?

Repeteren op de mooiste manier mogelijk.

5. Los van het feit dat er meerdere winnaars zijn: wie zie je als grootste concurrent en waarom?

Los van het feit dat er meerdere winnaars zijn, zie ik eigenlijk niemand als mijn directe concurrent. We hebben allemaal zoveel verschillende energieën en zijn zo anders dat dat het net zo MOOI maakt. Mijn focus ligt niet op het overtreffen van anderen, maar op het continu verbeteren van mezelf. Mijn enige ‘concurrent’ is eigenlijk mezelf, waarbij ik ernaar streef de beste versie van mijn artistieke zelf te zijn. Mijn grootste wens is om, net zoals anderen mij hebben geïnspireerd, een bron van inspiratie te zijn. Ik wil eerlijkheid, compassie en liefde doorgeven, in de hoop dat misschien iemand hetzelfde kan voelen zoals zovelen voor mij hebben gedaan, zodat we samen kunnen overleven en LEVEN op de meest prachtige manier.

6. Wat zijn de toekomstplannen?

Wees vrij! En wees schattig en gezond terwijl je vrij bent!

epona

1. Hoe is het allemaal begonnen?

Ik begon met notenleer en zangles toen ik tien jaar oud was, maar ik was echt geen goede leerling. Op dat moment lag mijn interesse meer bij acteren in films en toneelstukken dan bij muziek. Tijdens toneelstukken kreeg ik de kans om op het podium te zingen, en dat was het moment waarop ik besefte dat zingen ook heel leuk was. Na een toneelstuk waarin ik mocht zingen, ontmoette ik Dimitri Eggermont (producer) en samen begonnen we aan ons project te werken.

2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?

Ik zou onze muziek omschrijven als nostalgische feministische indierock.

3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?

Op dit moment schrijf ik veel over ervaringen, trauma en de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen. Het is gemakkelijk om over deze onderwerpen te schrijven, omdat er helaas veel te zeggen is. Om een melodie te vinden, stuur ik Dimitri enkele akkoorden, waarna hij me enkele voorstellen doet. Dan zoek ik naar de zanglijn, en daarna gaat hij aan de slag met de rest!

4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track-finales?

Ik zal wat zanglessen moeten volgen en met onze band zullen we repetities houden om onze podiumpresentatie te verbeteren. Ik vind het ook leuk om een mooie outfit te kiezen voor dergelijke evenementen. Dan vraag ik aan de andere bandleden om de kleuren van hun kleding af te stemmen op mijn outfit!

5. Los van het feit dat er meerdere winnaars zijn: wie zie je als grootste concurrent en waarom?

Het is moeilijk om te zeggen, omdat we allemaal een verschillende stijl hebben. Misschien Oriana Ikomo, omdat ik met haar heb samengespeeld tijdens de voorrondes en haar optreden zeer indrukwekkend vond. Heel mooi en goed voorbereid.

6. Wat zijn de toekomstplannen?

Volgende maand brengen we een heel speciaal nummer uit en bereiden we ons voor op de opnames van onze tweede ep. We hopen geboekt te worden voor een festival in het volgende seizoen!

Oriana Ikomo

1. Hoe is het allemaal begonnen?

Lang geleden! Ik zag als zevenjarig meisje een vriend van mijn papa piano spelen en wilde dat ook. Rond mijn acht jaar schreef mijn mama me in op de muziekschool en kocht ze een elektrisch orgel voor mij. Dat had ze gevonden op een rommelmarkt in Brussel. Muziek werd sindsdien de rode draad in mijn leven!

2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?

Als een groovy, warme knuffel.

3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?

Ik haal mijn inspiratie voor teksten uit mijn eigen levenservaringen en mijn omgeving. Ik ben een emotionele spons: als ik iets intens voel, maak ik muziek.

4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track-finales?

Voor de Sound Track-finale wil ik mij vooral focussen op mijn liveshow. De muziek staat er al en ik heb het geluk dat ik omringd ben door talentvolle muzikanten die mijn muziek begrijpen en kunnen vertalen. Ik wil echter ook op zoek gaan naar manieren om alles rond de muziek te doen resoneren, zonder dat ik mijn authenticiteit verlies.

5. Los van het feit dat er meerdere winnaars zijn: wie zie je als grootste concurrent en waarom?

Pittige vraag! Maar als ik daar echt een antwoord op moet geven, zou ik zeggen: Dushime. Ik ken haar persoonlijk en we hebben al samen in de studio gezeten (spoiler). We maken niet dezelfde muziek, maar op spiritueel en muzikaal vlak, zitten wij vrij dicht op elkaar denk ik.

6. Wat zijn de toekomstplannen?

Ik ben momenteel mijn nieuwe ep aan het afwerken, die ik in het voorjaar van 2024 zal uitbrengen. Daarnaast start ik een zeer fijne residentie (AB-Volta) en hopelijk zitten ik bij de winnaars van Sound Track en hebben we een mooie zomertour in ’24!

Sarah Espour

1. Hoe is het allemaal begonnen?

Het was een zomer tussen twee studiejaren. Ik studeerde aan de Ecole Supérieur d’Acteur de Cinéma et Théâtre in Luik. Ik werkte destijds in de horeca, waardoor ik veel ’s nachts leefde, en ik leerde artiesten kennen die me kennis lieten maken met Ableton Live. Het werd een echte obsessie, omdat het heel instinctief en bevrijdend was; ik had eindelijk een manier gevonden om op mezelf muziek te maken zonder een instrumentalist te zijn. Sindsdien ben ik blijven verkennen in mijn kamer, voornamelijk met mijn stem en keyboards.

2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?

Een vriend vergelijkt me vaak met een sinusgolf en ik denk dat dat goed de paradoxen in mijn muziek weergeeft. Ik zou het subversive pop noemen, zowel cinematisch als atmosferisch, dat ook gevaarlijk is, met een wraakzuchtige energie en soms zelfs wat punkelementen!

3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?

Ik heb heel erg uiteenlopende inpiratiebronnen. Ik heb een grote liefde voor cinema, waaronder regisseurs als Lars Von Trier, David Lynch en Claire Denis. Er zijn ook vrouwelijke muzikanten die ik bewonder voor hun radicalisme en hun manier van optreden, zoals de Amerikaanse artiest Laurie Anderson en de Franse zangeres Mylène Farmer.

Momenteel haal ik veel inspiratie uit feministische sciencefictionboeken die rechtstreeks of onrechtstreeks ingaan op kwesties van emancipatie. Wat me vooral interesseert, zijn de verhalen waarin we ons laten meeslepen door het vreemde, dat kennelijk niet strijdlustig is, maar dat eigenlijk de zware omstandigheden van de maatschappij binnendringt. Het zijn verhalen van personen die bewust of onbewust hun verlangen om los te komen van een systeem dat hun onderdrukt, duidelijk maken.

Dat doet me denken aan een citaat van Alain Bashung, die zei: ‘It’s difficult to be from nowhere.’ (‘Het is moeilijk om nergens vandaan te komen.’). Ikzelf kom uit een klein dorp in Frankrijk, met een bescheiden achtergrond. Hoe kan je jouw plaats vinden in een wereld die soms ongelooflijk wreed is? Het is zo moeilijk als je geslagen wordt door iets dat zoveel groter is dan jezelf. Dat laat een groot, onuitwisbaar litteken achter. Kwesties van bevrijding vind ik fascinerend, vooral die nauw verbonden zijn met geweld, overtreding en seksualiteit.

Uiteindelijk hou ik van het idee om mijn eigen ruimte van vrijheid te bedenken, om elementen van verschillende oorsprong – muziek, cinema en literatuur – samen te voegen en een connectie te creëren door middel van een geheime redenering, een poëtische redenering. Als artiest vind ik het belangrijk om je obsessies en je trauma’s te benadrukken om zo discussies, dialogen en ook empathie te blijven creëren. Het is voor mij ook een manier om onschuld en liefde voor het leven te herontdekken, om de passie te herontdekken op een manier waarbij je het leven omarmt zonder dat je jezelf ontkent.

4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track-finales?

Ik bezig met het schrijven van mijn debuut-ep. Ik ben veel nieuwe nummers aan het schrijven. Ik zie concerten als een kans om mezelf uit te dagen en nieuwe ideeën uit te testen. Voor de voorbereiding aan Sound Track, begon ik met een volledig nieuw concept waarmee ik nog niet geëxperimenteerd had. Het is belangrijk voor mij om altijd open te staan en dingen na te streven, om op één lijn te blijven met mijn persoonlijkheid en wat ik wil verdedigen in mijn project. Het is mogelijk dat ik zal blijven experimenteren met nieuwe dingen! Als ik de kans krijg, zou ik dit voorstel verder willen uitwerken en de visuals en de kostuums willen ontwerpen. Ik hou van de theatrale en performatieve aspecten van concerten.

5. Los van het feit dat er meerdere winnaars zijn: wie zie je als grootste concurrent en waarom?

Ik begrijp dat het een muziekwedstrijd is, maar ik hou niet van die competitieve instelling en ik wil niet betrokken worden bij vergelijkingen. Ik ben heel nieuwsgierig, ik wil andere artistieke werelden en voorstellen ontdekken. Het is al ongelooflijk dat een platform van deze omvang in totaal achttien artiesten ondersteunt!

6. Wat zijn de toekomstplannen?

Ik ben bezig met verschillende projecten op het gebied van geluids- en muziekcreatie voor andere artiesten. Voor een van die projecten werk ik samen met Isabelle Wéry, een Belgische schrijfster en actrice, aan haar nieuwste roman, genaamd ‘Rouge Western’. We zullen de kans hebben om een voorstelling te presenteren op het International Literature Festival in Montreal volgend jaar in september.

Daarnaast ben ik momenteel bezig met mijn debuut-ep. Om een tipje van de sluier op te lichten, kan ik al vertellen dat het een mini-conceptalbum zal worden, waarbij alle nummers met elkaar verbonden zullen zijn door middel van thema’s en een centraal verhaal. De release zal gepaard gaan met muziekvideo’s. Ik droom er ook van om dit muzikaal verhaal op het podium te brengen en om een visuele en geluidsperformance te creëren die dichter bij een theatrale show-concertvorm zou zijn.

Tickets voor de Brusselse finale in de Ancienne Belgique op zaterdag 9 december zijn te verkrijgen via deze link!

2121 posts

About author
't is oke.
Articles
Related posts
LiveRecensies

Little Waves @ C-Mine: Alternatieve roadtrip doorheen het muzieklandschap

De laatste jaren is Little Waves steeds meer een gevestigde naam geworden in het festivalvoorjaar. Het alternatieve ontdekkingsfestival vindt al sinds zijn…
Nieuwe singlesOntdekkingen van "Den Beir"

Nieuwe single Oriana Ikomo - "IMMA PLEASER"

Als laureaat van Sound Track 2023 is Oriana Ikomo een naam om dit jaar in de gaten te houden. Twee jaar geleden…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Oriana Ikomo & Mavee - "DIVINE NRG"

Oriana Ikomo laat haar warme stem glijden over een mix van neo-soul, jazz en r&b. Haar eerlijke en zachte muziek kwam tot…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.