Wie Dua Lipa op Spotify of dergelijke streamingsplatformen opzoekt, ontdekte de laatste weken dat het artwork van haar debuutplaat en Future Nostalgia vervangen was door een beeld dat zo uit een kaleidoscoop lijkt te komen. Op sociale media werd gekozen voor een schone lei en even later verscheen de Brits-Albanese popster ook nog eens met een andere haarkleur. Nadat Lipa volop de kaart der discopop trok, breekt nu een nieuw tijdperk aan en dat betekent ongetwijfeld dat we in 2024 weer veel van de zangeres zullen horen en zien. Met “Houdini”, een verwijzing naar de bekende goochelaar, is Dua Lipa dus helemaal terug en klaar om de hitlijsten te veroveren. Dat doet ze overigens niet alleen, want voor deze nieuwe single kropen Kevin Parker (Tame Impala) en Danny L Harle achter de knoppen.
Op muzikaal vlak lijkt “Houdini” netjes binnen de lijnen van Future Nostalgia te kleuren en daarmee blijft een grote verrassing uit. Dat haar tweede langspeler haar zelfs in uitdagende tijden geen windeieren gelegd heeft, is een slecht bewaard geheim, maar we hadden ergens toch wel gehoopt dat Dua Lipa minder op veilig zou spelen met deze eerste single van een nieuwe plaat. Er mag gedanst worden op “Houdini” en het aanstekelijke deuntje nestelt zich zo snel in je geheugen dat je nog voor het eind van de song probeert mee te zingen. Op de achtergrond horen we voorzichtig psychedelische klanken die gerust meer aandacht naar zich toe hadden mogen trekken om zo een grotere breuklijn met haar vorige album te creëren. ‘I’m not here for long / Catch me or I go Houdini’, klinkt het en daarmee lijkt de artieste te beschrijven hoe ze een uitweg zal vinden, al gaat dat overduidelijk niet over haar eigen carrière. De Dua Lipa-express lijkt met “Houdini” weer helemaal vertrokken, maar hoewel de song goed in elkaar zit en ongetwijfeld in goede aarde zal vallen bij menig popliefhebber, hadden we er net iets meer van verwacht.
Beluister de singles van de week op onze Spotify.