AlbumsFeatured albumsRecensies

Melanie De Biasio – Il Viaggio (★★★★½): Verpletterende koortsdroom

Melanie De Biasio_Ill Viaggio_artwork

Wanneer Melanie De Biasio een nieuw teken van muzikaal leven geeft, schuiven wij naar het puntje van onze stoel. Sinds de Waalse met Italiaanse roots met No Deal uit 2013 internationaal lof oogstte, bezet ze een unieke plek in het muzikale spectrum. Op Il Viaggio, de opvolger van Lilies uit 2017, slaagt ze erin ons mee te zuigen op een maar liefst tachtig minuten durende spirituele ervaring. De minimale jazz van de begindagen moet meer en meer plaats ruimen voor ambient, neoklassieke soundscapes en kaalgeslagen, dromerige pop. Haar unieke frasering en sensueel stemgeluid waren al belangrijke troefkaarten, maar dit keer is het de gave van Melanie De Biasio om songs te schrijven die ontdaan zijn van elke vorm van ruis die ervoor zorgt dat de luisteraar in een koortsdroom belandt, ook al omdat bepaalde lyrics mantra-achtige vormen aannemen en zich allesbehalve tot één song laten beperken.

Het idee voor Il Viaggio ontstond toen het multidisciplinaire kunstenfestival Europalia in 2021 aan De Biasio vroeg rond het thema treinen en sporen aan de slag te gaan. Ze besloot de migratieroute te reconstrueren die haar grootouders langs vaders kant van Italië naar België bracht. Slechts gewapend met een oud fototoestel en lichtgewicht opnamemateriaal om field recordings te maken, settelde Melanie De Biasio zich in het bergdorpje Lettomanoppello in de Italiaanse Abruzzen. De getuigenis van bewoner Ciccopeppe, die ooit verbannen werd naar België en later terugkeerde, vormt de kiem van Il Viaggio, en leidt naar het eerste nummer “Lay Your Ear To The Rail”. Een loodzware soundscape en dreigend gefluisterde teksten als ‘Lay your desire to the rail / The track ends without warning’ zuigen je meteen de rusteloze wereld van de migrant in.

De kunst jezelf toe te laten in de natuur te verdwalen en zo jezelf opnieuw uit te vinden, vormt een tweede belangrijk thema op Il Viaggio. Toen Melanie De Biasio vanuit Lettomanoppello verder reisde naar de Dolomieten en haar grootmoeders geboortehuis terugvond, vielen haar dankzij die mindset tedere, nostalgische songs als “Nonnarina” en “Mi Ricordo Di Te” in de schoot. Een simpele akoestische gitaar, wat wazige contouren en weemoedige Italiaanse lyrics zijn het enige wat De Biasio erop nodig heeft om ons helemaal van onze melk te brengen.

De klankkleur verschuift dus al eens op Il Viaggio. Van donker en dreigend naar lieflijk en weemoedig. Hier en daar komen beiden wonderlijk samen. “We Never Kneel To Pray” was daarom een uitstekend gekozen single. Die song leunt misschien wel het dichtst bij het vroegere werk aan, maar is ook al gezegend met eindeloos herhaalde motiefjes die je onttrekken aan tijd en ruimte. Let ook op die hypnotiserende pianomelodie! De mantra “We Never Kneel To Pray” komt overigens terug in “Now Is Narrow”, dat andere vooruitgestuurde nummer en majeur versie van de eerste single. Ze liggen twintig minuten van elkaar verwijderd, en toch klikken ze wonderwel in elkaar: om maar te illustreren wat voor een ingenieus raderwerk Il Viaggio is.

“Chiesa” slingert je tekstueel gezien terug naar het begin van de plaat, en het is Melanie De Biasios dwarsfluit die maximaal kan profiteren van de verre echo van primitief opgenomen kerkklokken. In “The Chaos Azure”, een van de twee afsluitende langere suites, zijn het in de verte blaffende honden die de ongemakkelijke sfeer versterken die de New Yorkse cellist Rubin Kodheli sowieso al oproept. Beide songs hadden niet misstaan op de soundtrack van De Acht Bergen, Felix Van Groeningens prachtige bewerking van de bestseller van Paolo Cognetti. Je zou er zo mogelijk nog onrustiger van op je bioscoopstoeltje heen en weer door schuiven.

Il Viaggio is allesbehalve gemakkelijke kost. Het is een album dat geen randactiviteiten toelaat. Bereid zijn hiervoor te gaan zitten of liggen (bij voorkeur met een uitstekende koptelefoon op je oren), en jezelf even helemaal te verliezen, zijn belangrijke voorwaarden om van dit kunstwerk te kunnen genieten. Wie dat kan, laat zich keer op keer verpletteren.

Melanie De Biasio brengt Il Viaggio op 11 november naar de Bozar in Brussel. In 2024 zijn concerten in thuisbasis Charleroi (9 maart) en Antwerpen (8 maart) aangekondigd.

Facebook / Instagram / Website

Ontdek “The Chaos Azure”, ons favoriete nummer van Il Viaggio, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.

Related posts
2023Featured albumsFeaturesInstagramUitgelicht

De 20 beste Belgische albums van 2023

2023 was alweer goed gevuld met nieuwe muziek. Niet alleen internationale kleppers deden onze harten sneller slaan, maar ook op Belgische bodem…
Nieuwe singlesOntdekkingen van "Den Beir"

Nieuwe single Hinako Omori – “cyanotype memories”

Hinaki Omori is best nieuw in het muzieklandschap, maar gaf ons een prachtige ochtendwandeling doorheen dat landschap met haar eerste album a…
InstagramLiveRecensies

Arno Hommage w/ Special guests @ Ancienne Belgique (AB): Leve de mussels!

Het Belgische muzieklandschap moet het ondertussen al een dik jaar doen zonder een van zijn grootste iconen: Arno Hintjens. Le Plus Beau…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.