InstagramLiveRecensies

Cory Wong @ Ancienne Belgique (AB): Vuur op het podium

© CPU – Jan Van Hecke

Wie op zoek is naar dansbare funk of aanstekelijke jazz moet bij de Amerikaanse gitarist, songwriter en producer Cory Wong aanbellen. Als meesterlijk funkgitarist kennen we hem niet alleen van de funkbanks Vulfpeck en The Fearless Flyers, maar evengoed van zijn solocarrière. Vooral wat betreft die laatste was hij de afgelopen jaren bijzonder productief, want zo bracht hij sinds 2020 maar liefst acht platen uit onder zijn eigen naam. De man uit Minneapolis heeft met zijn hyperfunk een trouwe fanbasis opgebouwd in België en het concert dat hij afgelopen avond in Ancienne Belgique gaf, was al geruime tijd uitverkocht. Wij trokken dan ook maar wat graag onze dansschoenen aan voor een avondje met Mr. Wong, zeker toen we vernamen dat de r&b-zanger Antwaun Stanley ook van de partij zou zijn.

Cory Wong en Antwaun Stanley touren momenteel door Europa zonder regulier voorprogramma en dus begon een overvolle AB om klokslag acht uur al de naam van de funkmeister te scanderen en te applaudisseren. De zaal had er duidelijk zin in. Het zou uiteindelijk nog een kleine tien minuutjes duren alvorens het doek dat de bühne verborg zou opgaan en Cory en zijn band zou onthullen. Een stomende, supersnelle versie van “Assassin” gaf de aftrap en liet meteen horen dat de geluidsmix goed zat. Vooral de volle bassen en funky blazers zaten goed in de mix, net als Wongs ratelende gitaar. Het geluid van de band walste zo meteen als een stoomtrein over ons heen.

© CPU – Jan Van Hecke

De muzikanten waarmee Wong zich omringde waren dan ook niet van de minste. De magistrale drummer Petar Janjic sprong niet alleen in het oog met zijn verbazingwekkende ritmes en snelle tempowissels, maar evengoed met zijn expressieve blikken. Tijdens elk nummer droop het spelplezier van zijn gezicht en dat had een aanstekelijke uitwerking op het publiek. De soulvolle toetsen van Kevin Gastonguay, de furie van de vijfkoppige blazerssectie en de funky basmelodieën van Vincen García zorgden natuurlijk voor een stevige muzikale pletwals. Cory Wong vertelde op een gegeven moment dat bassist García slecht 48 uur voor de tour werd opgetrommeld om vaste bassist Sonny T. te vervangen, maar dat viel in Brussel allerminst op aan zijn spel. De solo’s die hij te pas en te onpas uit zijn basgitaar toverde waren absoluut om van te smullen.

Cory Wong en zijn virtuoze muzikanten brachten het eerste deel van de set zonder de vocale ondersteuning van Antwaun Stanley. Dat deden ze met een voorraad energie die haast onuitputtelijk leek. “The Grid Generation” klonk strak als een tiet en “Let’s Go!” zette het publiek al vroeg aan om te bewegen. Met “Cory Wong” passeerde aansluitend een cover van Vulfpeck en daar was het publiek maar wat blij mee. De band bracht het supersnelle nummer met zo’n schijnbaar gemak dat we alleen maar ontzag konden hebben voor het muzikale vuur dat woedde op het podium. Dat vuur zou niet gauw geblust worden, want er stonden nog wel meer funkbommetjes in de setlist gepland. Toch passeerden met “Flamingo” (met mooie gitaarsolo van Wong) en “Acceptance” ook rustigere nummers met een jazzy karakter.

© CPU – Jan Van Hecke

Na het ingetogen “Acceptance” beklom Antwaun Stanley ook het podium. Zijn vocale bijdrage in de tweede helft van de show was zeker een meerwaarde, niet alleen omdat het de muzikale kracht van de band versterkte, maar ook omdat hij als een volleerd publieksmenner de zaal bespeelde. Zo liet hij tijdens “Work It Out” delen van de zaal verschillende stukken tekst meescanderen. Zoiets helpt altijd om de ambiance op te krikken en de AB ging dan ook met veel plezier mee met Stanley’s instructies. Stanley was er natuurlijk niet alleen bij voor de sfeer, maar maakte evenzeer indruk met zijn fluwelen soulstem. Zo liet hij tijdens “Where Are We Now?” een knap staaltje zangkunsten horen, al ging zijn stem in het begin wel even verloren onder de gloedvolle blazers. Met een indrukwekkende vocale finale sloeg Stanley wat later dan weer wel op een sterke manier terug.

In de laatste rechte lijn van het optreden zat het vuur helemaal in de pan. Met “In The Stone” volgde een rockende Earth, Wind & Fire-cover die het publiek dolenthousiast onthaalde. Een vlammende versie van Vulfpecks “3 on E” zorgde aansluitend allerminst voor een adempauze, al verlieten Wong en zijn gevolg nadien wel de scène voor de bisronde. Die beperkte zich initieel tot snedige versies van “Coming Back Around” en “Lunchtime”. Ondanks dat de lichten aan gingen en een deel van de mensen al met mondjesmaat de zaal verliet bleef het overgrote deel zodanig luid joelen dat Wong en zijn band toch nog één maal terugkwamen. Het publiek ging op “Dean Town” volledig los en zong zelfs de solo’s mee met de muzikanten. Het nummer van Vulfpeck bleek de perfecte afsluiter voor een indrukwekkende concertavond.

© CPU – Jan Van Hecke

Cory Wong pakte samen met Antwaun Stanley en een keur van muzikanten de Brusselse Ancienne Belgique helemaal in. De strakke funk en het spelplezier op het podium werkten besmettelijk en lieten de zaal in geen tijd bewegen. De muzikale bende staat op 9 oktober op het podium van 013 te Tilburg, wie snel is kan er misschien nog bij zijn. Vergeet dan zeker je dansenschoenen niet!

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Setlist:

Assassin (The Fearless Flyers-cover)
The Grid Generation
Let’s Go!
Cory Wong (Vulfpeck-cover)
Ketosis
Flamingo
Direct Flyte
Acceptance
Work It Out (met Antwaun Stanley)
Look at Me (met Antwaun Stanley)
Where Are We Now? (Antwaun Stanley-cover, met Antwaun Stanley)
In the Stone (Earth, Wind & Fire-cover, met Antwaun Stanley)
3 on E (Vulfpeck-cover, met Antwaun Stanley)

Coming Back Around (met Antwaun Stanley)
Lunchtime

Dean Town (Vulfpeck-cover)

169 posts

About author
It's party time and not one minute we can lose.
Articles
Related posts
InstagramLiveRecensies

The Jesus and Mary Chain @ Ancienne Belgique (AB): Heerlijk apathisch

Een maand geleden bracht The Jesus and Mary Chain met Glasgow Eyes zijn fraaie achtste langspeler uit. Voor de broeders Reid was dat…
InstagramLiveRecensies

Cymande @ Ancienne Belgique (AB): Muziek is dé boodschap

Na ruim een halve eeuw krijgt Cymande eindelijk de waardering en erkenning die ze eigenlijk al van meet af aan hadden verdiend….
InstagramLiveRecensies

Kid Kapichi @ Ancienne Belgique (AB Club): Rauw & ongestoord

‘Music scene is crazy, bands start up each and every day’; zong Pavement op “Cut Your Hair”. De visionair Stephen Malkmus had…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.