LiveRecensies

Sound Track 2023: Selectieronde 29/09 @ JH De Kuub (Sint-Agatha-Berchem)

De komende weken trekken de voorrondes van Sound Track 2022-2023, het kansenparcours voor jonge muzikanten georganiseerd door VI.BE, langsheen heel wat Vlaamse en Brusselse jeugdcentra. Voor de derde Brusselse voorronde zakten wij gisteren af naar Jeugdhuis De Kuub, goed verborgen naast het Wilderbos in Sint-Agatha-Berchem. Er stond met Bajeer, Sarah Espour, Shitfruit en nanaKILL een interessante mix van rock, performance, pop en r&b op de affiche en daarom stond er bij de start van de avond al behoorlijk wat volk paraat.

De aftrap werd gegeven door Bajeer, een Brussels viertal dat volgens hun eigen bio fairytale-rock brengt. Stel je alternatieve, psychedelische rock voor waarin de songs kleine verhaaltjes vertellen en je hebt een aardig beeld van wat Bajeer precies doet. Een origineel uitgangspunt, ook al begrepen we niet altijd waar de sprookjes precies over handelden. Op de beste momenten (bijvoorbeeld tijdens “D05”) hoorden wij composities met veel ideeën, inventieve ritmes en mooie samenzang. Echter, op de mindere momenten hoorden we evengoed stemmen die niet altijd toonvast waren. Zo kwam “Crystal Rim” iets te aarzelend en rommelig binnen. Bajeer heeft muzikaal ongetwijfeld potentieel in zich, maar we denken niet dat het in De Kuub volledig naar de oppervlakte is gekomen.

Na het muzikale vertelmoment van Bajeer was het tijd voor Sarah Espour, een van oorsprong Franse vrouw die al enige tijd in onze hoofdstad verblijft. Haar entree maakte meteen indruk want ze betrad het podium met zilveren handschoenen, een zwart kepie, uniformjas en minirokje en nam met veel cool plaats achter haar microfoon. Begeleid door samples en een backingtrack bracht ze vervolgens een kwartier lang wat we nog best kunnen beschrijven als ‘Julee Cruise from space’, een geslaagde cross-over tussen Twin Peaks, PJ Harvey en donkere eighties-synths. Doordat Espour al een carrière binnen het theater heeft uitgebouwd, stond ze in Sint-Agatha-Berchem met tonnen zelfvertrouwen op het podium. Vocaal klonk alles loepzuiver en haar coole dansjes en sensuele bewegingen betoverden de zaal evenzeer. Sarah Espour stemde haar act naadloos af op haar sterke songs en wond het publiek dan ook probleemloos rond haar vinger.

Shitfruit, het muzikale alter ego van Michiel De Maeseneer, danste als derde muzikant van de avond evenzeer levendig mee. Ook De Maeseneer was het grootste deel van zijn performance vergezeld van een zelfgemaakte backingtrack. Hij heeft als producer en recording engineer al heel wat sporen verdiend en dus weet hij maar al te goed hoe hij een song in elkaar moet knutselen. Muzikaal hield Shitfruit zich in het midden tussen chanson en parlando met een klagerige zang die je makkelijk kan vergelijken met Balthazar of zelfs Leonard Cohen. De vocalen bezaten doorheen de set niet heel veel variatie en waren ook niet altijd even toonvast, maar De Maeseneer compenseerde dit met veel inleving en interactie met het publiek. Zo maande hij in het laatste nummer iedereen aan om de outro samen te zingen en dat lukte hem wonderwel. Bovendien begeleidde De Maeseneer zich tijdens de afsluiter op elektrische gitaar zodat het publiek toch weer terug de live-ervaring van een klassiek optreden meekreeg.

De avond in Jeugdhuis De Kuub werd afgesloten door de r&b-zangeres nanaKILL en zij speelde als inwoner van Sint-Agatha-Berchem een thuismatch. nanaKILL heet volgens haar paspoort gewoon Armelle Mintona. Ze heeft sinds 2019 al heel wat singles en enkele eps uitgebracht, maar op een echt grote doorbraak bleven we tot nu toe nog even wachten. In De Kuub liet ze in elk geval zien en horen dat ze heel wat in haar mars heeft. Samen met een MC bracht ze een lange medley van haar beste nummers. Haar singles “Freak” en “Minding my business” zorgden voor heel wat sfeer en werden zelfs door enkelingen luidkeels meegezongen. De raps van Mintona klonken vloeiend en scherp, maar op sommige momenten liet ze eveneens horen wat voor mooie soulstem ze precies heeft. Ze bracht bovendien een levendige performance met veel publiekscontact en intense dansjes en dat werkte natuurlijk extra aanstekelijk voor het publiek.

Na de geslaagde medley van nanaKILL was de derde Brusselse voorronde van Sound Track 2022-2023 definitief voorbij. De organisatie had een gevarieerde en sterke affiche samengesteld voor de voorronde in Jeugdhuis De Kuub in Sint-Agatha-Berchem. De sfeervolle mix van rock, pop en r&b wist het publiek makkelijk te overtuigen dus zijn wij bijzonder benieuwd om te weten wie zal doorstoten naar de finale. Dit wordt pas na alle voorrondes bekend gemaakt, maar wij vatten hieronder toch even onze top drie samen:

3. Shitfruit
2. nanaKILL
1. Sarah Espour

Na het zien van al dit jong geweld, kunnen we alleen maar aanraden zelf eens een kijkje te gaan nemen op een van de vele voorrondes. Een overzicht daarvan vind je hier.

168 posts

About author
It's party time and not one minute we can lose.
Articles
Related posts
InstagramLiveRecensies

Sound Track 2023: Finale Vlaams-Brabant @ Het Depot (Leuven)

Het is nu al het derde keer dat VI.BE en de livesector in Vlaanderen Sound Track organiseren, een kansenparcours waarbij in alle…
InstagramLiveRecensies

Sound Track 2023: Finale Brussel @ Ancienne Belgique (Brussel)

Na een reeks voorrondes langsheen jeugdhuizen in Oudergem, Jette, Sint-Agatha-Berchem en Laken was het gisteren tijd voor de ontknoping van de Brusselse…
InstagramLiveRecensies

Sound Track 2023: Finale West-Vlaanderen @ Cactus Muziekcentrum (Brugge)

In Brugge werden voor de finale van Sound Track acht artiesten verwacht die konden meedingen naar de prijs als laureaat. Met Arend…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.