LiveRecensies

Maple Glider @ Botanique (Witloof Bar): Intense intimiteit

Voor haar eerste oversteek richting Europa besloot de Australische Maple Glider om volledig solo op tour te gaan. Voor haar voorlaatste stop kwam ze naar de Witloof Bar van de Botanique, waar ze zowel haar vorige als nieuwe plaat kwam voorstellen. Het nieuwe album, I Get Into Trouble, verschijnt op 13 oktober en dus was er heel wat nieuwe muziek te horen. Toch werd die goed afgewisseld door muziek uit To Enjoy is the Only Thing uit 2021, waardoor er ook wel wat herkenbaarheid was voor de aanwezige fans. De Witloof Bar was aangenaam gevuld en kreeg een fragiele set voorgeschoteld, waarbij Tori Zietsch’ stem en teksten centraal stonden.

Zonder veel extra bombast kwamen enkel Zietsch en haar gitaar het podium op. Volledig in het rood, met lange mouwen; iets wat ze zich later in de set zou beklagen, wegens te warm. Toch kregen we het meteen koud met “Mama It’s Christmas”. De kerstdecoratie begint stilletjes aan al de winkels te vullen en dus is het nooit te vroeg om al eens een kersliedje te brengen. Het liedje bleek echter meer dan dat en toonde meteen de fragiliteit in de nummers van Maple Glider aan.

Wie in de Botanique was om een avondje op zijn gemak naar een concert te kijken, was eraan voor de moeite. Melodieus kregen we zeer zachte muzikale noten en een pracht van een stem die heel wat registers aankon. Bij momenten ging Maple Glider van heel luid naar heel zacht, gewoon door haar stem te verheffen. Het waren bij die laatste momenten dat je voelde dat alles wat ze zong gemeend was. Zeker als ze soms ook een korte pauze liet naar het einde van een song, om dan het getokkel tot rust te laten komen. Het voordeel was dat het publiek hierbij heel stil en aandachtig luisterde, waardoor alles binnenkwam op de manier waarop het moest.

Om alleen te staan op een podium, moet je natuurlijk meer doen dan enkel liedjes spelen en brengen. En dat deed Maple Glider door tussen nagenoeg ieder nummer het verhaal errond te vertellen. Meestal waren dat heel eerlijke verhalen over verlies, familie en zelfs over misbruik. Dat werd ook duidelijk in de lyrics, die na het horen van de verhalen nog harder binnenkwamen. Je voelde dat het Maple Glider echt deugd deed om de demonen van zich af te zingen en dat ze daarvoor een aandachtig publiek in ruil kreeg, deed haar stralen.

Want religie en seksualiteit zijn een belangrijk onderwerp in haar muziek en Maple Glider pakt die onderwerpen heel subtiel, maar tegelijk recht in het gezicht aan. Nummers als “Don’t Kiss Me’ en “Dinah” komen op die manier heel hard binnen, waardoor je het niet lastig hebt om geen krop in de keel te krijgen. Gelukkig was er naar het einde ook ruimte voor iets meer luchtigheid met een cover van “You’re The One” van Shania Twain, die ze volledig eigen maakte. Het refrein wilde de zaal al meezingen voor ze er echt aan begon, wat voor een leuke dynamiek zorgde.

Met nog een streepje humor tussen de songs door, waarbij ze haar adoratie voor de Botanique en de fans uit de doeken deed, sloot ze af met “Good Thing” waarna ze met “Scream” nog een pracht van een bisnummer bracht. Plots bleek er al meer dan een uur voorbij te zijn en hadden we zelfs maar tien nummers gehoord. Maple Glider liet iedereen aan haar lippen hangen en dat deed ze door alles oprecht en eerlijk te brengen, zonder daarbij haar eigenheid te verliezen. Met mooie nummers die soms hard binnenkwamen, liet ze ook niemand onberoerd. We zijn benieuwd hoe ze dit in de toekomst met band zal aanpakken, want ze beloofde ons terug te komen met groep.

I Get Into Trouble verschijnt op 13 oktober en kan je pre-saven via deze link.

Setlist:

Mama It’s Christmas
Friend
Don’t Kiss Me
Swimming
Dinah
View From This Side
You’re Gonna Be A Daddy
You’re Still the One (Shania Twain-cover)
Good Thing

Scream

3673 posts

About author
Ook bekend als "Den Beir", oprichter van de site, leidt alles in goeie banen en schrijft ook wel eens iets.
Articles
Related posts
LiveRecensies

Joy Anonymous @ Botanique (Rotonde): Boiler Room BXL

Twee keer zette Joy Anonymous al voet op Belgische bodem, twee keer was dat in het voorprogramma van Fred again..; een bromance…
LiveRecensies

Glass Beams @ Botanique (Rotonde): The (not so) Masked Singer

Er hangt een zekere mystiek rond Glass Beams. Dit drietal uit Melbourne brengt psychedelische muziek met Indiase invloeden en weet sinds 2021…
LiveRecensies

Jersey @ Botanique (Le Musée): Dansende lampen

Rap, rapper, rapst! Wie een kaartje voor het concert van Jersey in de Botanique wilde bemachtigen moest er heel snel bij zijn….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.