Nee, KEN Mode is geen uitsmijter uit de Barbie-film, maar een snoeiharde noiseband uit Canada. De bandnaam verwijst naar ‘Kill everyone now mode’, het mantra waarmee Henri Rollins de eindeloze tours van Black Flag in de eighties overleefde. De Canadezen spelen een smerige mix van posthardcore, noise en postmetal; we zullen het maar postsludge noemen. Ze werkten als drietal al samen met een illustere reeks producers, waaronder Kurt Ballou (Converge, Cave In), Matt Bayles (Isis, Mastodon), Steve Albini (Pixies, Nirvana). “These Wires” is de vijfde single van het negende album Void, dat op 22 september via Artoffact Records verschijnt. Het is de opvolger van Null, dat net als Void met de psychologische neerslag van de pandemie afrekent. Dat was natuurlijk prominenter zichtbaar toen de plaat in 2021 geschreven werd. Het lijkt ons echter zo dat de meeste mensen intussen met andere problemen bezig zijn.
“These Wires” is het sterkste nieuwe nummer van de vijf tot nu toe, ondanks dat het de intensiteit doorgaans schuwt. De song wordt namelijk gedragen door een zwevende baslijn, de vocals zijn vaak gesproken en het nieuwe lid Kathryn Kerr leeft zich in op keys en sax. Gitaren zorgen wel steevast voor noise-elementen en in de refreinen laten zich door grandeur bevangen. De songstructuur is evenwel lang uitgetrokken en wijkt af van wat we in pop gewoon zijn. Zo is er spoken word in zowel de intro als outro, bestaat het refrein uit slechts één gescandeerde leuze en muteert de groovy brug in een opbouwend deel dat eventueel als tweede strofe kan meetellen. Dit maakt het een inspanning om te volgen, maar zoals altijd in de ‘post’-genres loont dat de moeite!
KEN Mode stelt op 12 oktober het album Void voor in de Rotondezaal van de Botanique. De twee dagen daarvoor maken ze met Fange ook een stop in La Zone in Luik en het Patronaat in Haarlem.
Facebook / Instagram / Website
Beluister de singles van de week op onze Spotify.