Empty Country is zo obscuur in het Nederlandse taalgebied, dat enkel paard.nl al één luttele zin aan hen wijdde. Het viertal vormt het soloproject van Joseph D’Agostino van Cymbals Eat Guitars, misschien net iets bekender. Dat totaal andere kwartet liet zich inspireren door alternatieve rock uit midden jaren negentig, met invloeden van emo en soms wat shoegaze. De band bracht in 2009 het debuut Why There Are Mountains, dat erkend wordt als het beste van de vier albums in hun discografie. Daarna had frontman Joseph D’Agostino moeite om zijn leden bij elkaar te houden. In 2013 was hij nog het enige originele lid en telkens bleef Cymbals Eat Guitars in de voorprogramma’s van grotere namen steken. In 2017 gaf de band er in stilte de brui aan, maar al gauw kwam D’Agostino met een nieuw projectje op de proppen. Onder Empty Country bracht de New Yorker in 2020 al een zelfgetiteld americana-album uit en drie jaar later krijgen we dus “Pearl”.
Deze single is als het ware de directe nakomer van “Marian”, de opener van Empty Country en de beste song op die plaat. Het nummer begint vrij vrolijk maar bevat hier en daar een onverwacht effect of creatief accent. Halfweg wordt het heel wat opwindender, met solo’s van harmonica, keys, drums, en gitaren vol feedback- en wah-effect. Hier klinkt de groep terug als het beste van Cymbals Eat Guitars. Er komt niet bepaald een slot aan de song, maar als aandachtstrekker heeft de single haar werk gedaan. “Pearl” is vergezeld van een op lugubere manier ingesproken kortverhaal, genaamd “Basilisk”, dat de thematiek van generationeel trauma probeert te verduidelijken. Al willen wij vooral weten of er nu een nieuw plaat aankomt of niet. Empty Country staat getekend bij de kleinschalige labels Get Better en Tough Love, dus wie weet…
Instagram / Website / Bandcamp
Beluister de singles van de week op onze Spotify.