LiveRecensies

MEYY @ Les Nuits Botanique (Grand Salon): Betoverende spreuken, sensuele melodieën en elektronische beats

© CPU – Nathan Dobbelaere

Het jaarlijkse startschot van het Belgische festivalseizoen wordt gegeven in Brussel en wel met Les Nuits Botanique. Dat festival loopt inmiddels op zijn einde, maar niet zonder een druk slotweekend. In het Grand Salon, dat doorgaans fungeert als expositieruimte, stond een avond vol experimentele pop en r&b op het menu. Hoewel de warme lentezon ons alweer even verlaten lijkt te hebben, werd de vrijdagavond gelukkig goed ingezet met MEYY, Sabrina Bellaouel en Bobbi Lu.

Terwijl de zon haar laatste stralen op de Brusselse Kruidtuin werpte, werd in het Grand Salon de avond afgetrapt door een van onze ‘Grote Beren van Morgen’ Bobbi Lu. Inmiddels weten we als geen ander wat we van een set van de Brits-Brugse moeten verwachten, en toch kijken we elke keer verbaasd naar wat zich voor onze ogen afspeelt. Met haar koptelefoon op creëert ze een zekere afstand tussen zichzelf en het publiek en ook tussen twee nummers door wordt duidelijk dat Bobbi Lu ook maar gewoon een jonge, bij momenten onzekere, vrouw is die doet wat haar hart haar influistert. De set die a capella begon, werd al snel aangevuld met dikke lagen mysterieuze elektronica.

Minuut na minuut werden de aanwezigen verder meegenomen in de ietwat mistige en duistere wereld die Bobbi Lu schept. Bij momenten had het geheel iets buitenaards en niet alleen de artieste leek in een trance te vertoeven. Omringd door haar instrumenten, liet ze het Brusselse publiek kennismaken met haar muziek. Ondanks de duidelijke evolutie die we aanschouwden, bleef de muzikante haar ruwe randjes behouden. De met mysterie geladen beats vulden het museum en wisten zelfs vroeg op de avond al enkele danspasjes teweeg te brengen. Het gebruik van samples zorgde ervoor dat Bobbi Lu even op adem kon komen en de door haar gecreëerde sfeer kon opsnuiven. Na een half uurtje vertoeven in een wereld van duistere magie, hield ze het voor bekeken en haastten wij ons naar buiten om de zonsondergang te aanschouwen.

Na een korte pauze was het tijd voor de tweede act van de avond. Sabrina Bellaouel stond even geleden nog op de line-up van een Fifty Session, maar mag nu in de Botanique voor de tweede keer op korte tijd haar nieuwste album Al Hadr komen voorstellen aan het Brusselse publiek. Bellaouel vermengt zoete r&b met meer elektronische klanken en haalt ook heel wat inspiratie uit de hiphopwereld. De duisternis van amper een half uur eerder werd dus ingeruild voor een zwoele sfeer, waarbij ook de Frans-Algerijnse artieste haar beste en meest sensuele moves uit de kast leek te halen.

Een sobere setting, waarbij de zangeres uitsluitend begeleid werd door een toetseniste, zorgde ervoor dat de muziek alle aandacht kreeg. Bellaouel wisselde vlot tussen Frans en Engels, en gebruikte haar stembanden om betoveringen over de aanwezigen uit te spreken. Ondanks dat haar muziek niet de meest vernieuwende binnen het genre is, wisten de sensuele melodieën en elektronische beats ons toch te overtuigen en daarin waren we duidelijk niet alleen. Het publiek werd ingeschakeld en al snel begon er wat te bewegen in de soms ietwat vergeten zaal van Les Nuits Botanique. Naarmate de set vorderde, voelden we ons steeds meer in een nachtclub terwijl de beats van Sabrina Bellaouel af en toe vergezeld werden door Midden-Oosterse klanken. Een strakke lichtshow bevestigde het euforische einde en zo kregen we met “Eclipse” een fijne, zwoele afsluiter.

Het leek gisterenavond wel een reünie van ‘Grote Beren van Morgen’-alumni te zijn tijdens Les Nuits Botanique, want ook Charlotte Meyntjens sierde ooit dat lijstje. Haar muzikale project MEYY lijkt eindelijk helemaal van de grond te komen en daar waren we in Botanique getuige van. Met haar inmiddels welgekende witte cilinder op het podium, weet de artieste het maximale te halen uit een vrij bescheiden opstelling. Dat ze helemaal alleen op het podium staat, stoort op geen enkel moment en daar zit haar danstalent ook voor wat tussen. Op de cilinder voerde MEYY namelijk de ene na de andere indrukwekkende beweging uit terwijl ze ten allen tijde de controle over haar lichaam behield en in geen tijd schakelde tussen zang en dans.

Vorig jaar stond MEYY nog in het voorprogramma van Angèle en Oscar and the Wolf, maar als we heel eerlijk zijn, komt de muziek stukken beter tot zijn recht in de relatieve intimiteit van een zaal als Grand Salon. Wat we te zien kregen was dan ook meer te omschrijven als een totaalervaring waarbij je helemaal ondergedompeld werd in de wereld van de artieste. Hoewel Meyntjens beweert nogal verlegen te zijn, merkten we daar weinig van zolang ze haar vertrouwde microfoon in de hand heeft. De sensuele r&b wist ook ditmaal vlot te overtuigen, waardoor we al snel zweefden over de elektronische golven die als basis dienden voor het discours van MEYY. Zo wierp onder meer “Do It” zich op tot een van de bescheiden hits van de artieste, maar waren we ook behoorlijk onder de indruk van de meer intieme kant van de muzikante. “Love Is A Battle” werd op gitaar gebracht en hoewel de beats plots ver weg leken, wist ze dezelfde vocale kwaliteit te behouden, waardoor zowat elk nummer in haar handen zou klinken als iets wat ze zelf gemaakt heeft, zelfs als dat absoluut niet zo zou zijn.

In het Grand Salon van de Brusselse Botanique kregen we een fijne r&b-avond met vleugjes hiphop en pop. Alle drie de artiesten bewezen dat er heel wat potentieel in hun muzikale product zit, maar eerlijkheid boven alles: MEYY stak er met kop en schouders bovenuit en dat door de overtuigende performance waarbij het publiek helemaal meegenomen werd in een witte, mistige droomwereld.

640 posts

About author
Dansende Beer met een hart voor Scandinavische popmuziek, sad girl music (lees: Phoebe Bridgers) en Franstalige dingen.
Articles
Related posts
2023FeaturesInstagramUitgelicht

Het elftal van 2023 volgens verschillende Belgische artiesten

We hebben jullie de afgelopen weken overrompeld met onze lijstjes. Hoog tijd dus om eens wat andere mensen aan het woord te…
2023FeaturesInstagramUitgelicht

De 30 beste Belgische singles van 2023

Nadat we enkele weken terug al de twintig beste Belgische albums aan je voorstelden, wordt het tijd om ook de dertig beste…
Festivalnieuws

Les Nuits Botanique kondigt speciale festivaldag aan met o.a. Bar Italia, Beak> en Lambrini Girls

Eind april en begin mei staat in de Botanique weer alles in het teken van hun immers succesvolle tuinfeest deluxe genaamd Les…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.