LiveRecensies

Benson Boone @ Botanique (Orangerie): Charmante TikTok-hits

Wie de laatste maanden weleens op TikTok scrolde, botste wellicht al meermaals op de muziek van Benson Boone. De jonge Amerikaan had met zijn “GHOST TOWN” een virale hit te pakken en ook “To The Stars” onderging hetzelfde lot. Wetende dat Boone in 2019 pas voor het eerst achter een microfoon plaatsnam, gaat het dus razendsnel voor de muzikant. Nog voor zijn volgende ep verschijnt trekt Boone door Europa om nog meer zieltjes voor zich te winnen. De Brusselse Botanique vormde het decor voor de eerste Belgische zaalshow van de rijzende ster en dat zullen we geweten hebben.

Een rij tot ver voorbij de Rotonde was de voorbode voor een tot de nok gevulde Orangerie. De moeilijke taak om de avond op gang te trekken was weggelegd voor de Britse Chloe Adams. Haar catchy popliedjes die vooral opvielen door de sterke hooks kwamen live niet altijd even goed tot hun recht. Ze deed het dan ook quasi alleen, met uitsluitend het gezelschap van haar man op gitaar, al was die bij momenten precies meer bezig met het maken van leuke content. Wanneer Adams een medley vol covers inzette, viel op dat de zang zeker in de hoogte vrij ondermaats is. De Barbie en Ken sfeer zorgde voor plezier op het podium, maar we vrezen dat zonder TikTok toch heel wat deuren gesloten zouden blijven voor de artieste. Gelukkig had Adams het beste voor het laatst bewaard en zorgde een uitbundige versie van “Dirty Thoughts” voor de kers op een nogal fletse taart.

Iets over negen was het dan eindelijk aan Benson Boone, die de Orangerie binnengerold kwam met een paar acrobatische kunstjes. Openingstrack “Sugar Sweet” introduceerde de zoete, maar uiterst catchy muziek van Boone die zichzelf even Shawn Mendes waande. Al gauw werd de Amerikaan echter geteisterd door technische problemen die zich kenbaar maakten door een als donder klinkende drumsound. “Work of Art” kreeg zo een akoestisch jasje, maar ook daar werd elk woord luidkeels van meegezongen.

Tussen de songs door nam Boone ruim de tijd om zijn fans toe te spreken. Zo bracht hij een analyse van de verschillende types mannen bij zijn concerten, gaande van het ongeïnteresseerde lief over de ingetogen fanboy tot de papa’s. Door de aanhoudende technische problemen moest de Amerikaan heel wat trucjes uit zijn mouw schudden en dus kregen we extra veel onuitgebracht materiaal te horen. Daaruit leerden we dat de woorden van Boone recht uit zijn hart komen en dat hij duidelijk weet waar hij mee bezig is, maar dat het soms met wat diverser mag zijn. Een goed op elkaar ingespeelde liveband ving de plotse beslissingen goed op en bracht een solide muzikale basis.

Ook “Nights Like These” dreigde in het water te vallen, maar gelukkig leken de technische problemen tijdelijk opgelost. Dat er zo enthousiast gereageerd werd op zowat elke beweging van Benson Boone had de beste man duidelijk niet verwacht. Hij leek zelfs zo onder de indruk van het hele gebeuren dat hij twee nummers later vergat dat hij “Nights Like These” al gespeeld had en dus zette hij de song een tweede keer in. Tussendoor wierp de muzikant zich op tot charmante boy next door die gewillig reageerde op elke ‘I love you’ uit het publiek. Zelfs een verzoek tot een knuffel werd ingewilligd en zo bevond een van de gelukkige fans zich plots op het podium, in de armen van haar nu wellicht favoriete artiest.

Aanhoudende technische problemen haalden het tempo uit de set en ook de lange praatjes van Boone stilden onze muzikale honger niet. Een gastoptreden van onze eigenste RORI, die Benson ontmoette tijdens de opnames van een Frans televisieprogramma, was een welgekomen afwisseling. Samen brachten de twee een ingetogen versie van Sam Smiths “Stay With Me”. Verder kregen we vooral veel nieuw materiaal en TikTok-proof hitjes. “To The Stars” kon zo op enorm veel respons rekenen en werd zonder al te veel moeite het hoogtepunt van de avond voor tal van fans. Even later werd een kleine leegloop van de zaal vastgesteld, want door alle problemen duurde de set van Boone veel langer dan gepland en er moesten wellicht laatste treinen gehaald worden.

In de Botanique toonde Benson Boone zich een charismatische en vooral dankbare artiest. Zijn hitgevoelige muziek zit goed in elkaar en weet ook live de verwachtingen in te lossen. We hadden echter graag een iets compactere show gezien waarin het tempo wat hoger lag, want nu betrapten we onszelf er net iets te vaak op dat het een vrij vlakke rit was. Ondanks dat heeft Benson Boone in Brussel niet alleen de harten van zijn fans gestolen, maar wellicht ook van de ouders die al dan niet gewillig meegesleurd werden door het jonge geweld.

650 posts

About author
Dansende Beer met een hart voor Scandinavische popmuziek, sad girl music (lees: Phoebe Bridgers) en Franstalige dingen.
Articles
Related posts
LiveRecensies

Joy Anonymous @ Botanique (Rotonde): Boiler Room BXL

Twee keer zette Joy Anonymous al voet op Belgische bodem, twee keer was dat in het voorprogramma van Fred again..; een bromance…
LiveRecensies

Glass Beams @ Botanique (Rotonde): The (not so) Masked Singer

Er hangt een zekere mystiek rond Glass Beams. Dit drietal uit Melbourne brengt psychedelische muziek met Indiase invloeden en weet sinds 2021…
LiveRecensies

Jersey @ Botanique (Le Musée): Dansende lampen

Rap, rapper, rapst! Wie een kaartje voor het concert van Jersey in de Botanique wilde bemachtigen moest er heel snel bij zijn….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.