LiveRecensies

Stef Kamil Carlens and The Gates of Eden @ Wilde Westen (Schouwburg Kortrijk): Authentieke ode aan de grootmeester

In mei 2021 streamde Stef Kamil Carlens een optreden met zijn begeleidingsband The Gates of Eden. Zoals de naam van de band misschien wel al deed vermoeden, bestond het optreden uitsluitend uit muziek van Carlens’ grote held Bob Dylan. In 2022 volgde een reeks concerten met dezelfde band en nummers. Het beste van de eerdergenoemde livestream en de concerten uit 2021 werd gebundeld op de langspeler Stef Kamil Carlens and The Gates of Eden play Bob Dylan Live 2021-2022, die twee weken geleden verscheen.

Er zijn doorheen de jaren een heleboel artiesten geweest die optredens en tournees gaven ter ere van Dylan, maar geen enkele kreeg in België zoveel aandacht als het ambitieuze project van Carlens. Dat is ook logisch, want zoals we op het album al konden horen, kiest de zanger amper voor de voor de hand liggende klassiekers die bij het brede publiek bekend zijn. Geen “Blowin’ In the Wind” en “Don’t Think Twice, It’s All Right” dus, maar wel een doordachte selectie met pareltjes van op albums zoals InfidelsEmpire Burlesque en Oh Mercy.

Een verrassende nummerkeuze is natuurlijk niet genoeg om een heel optreden recht te blijven met andermans muziek en daarom staken Carlens en zijn band nagenoeg ieder lied in een ander jasje. “All Along The Watchtower” omtoveren tot een lekker rockend nummer is iets dat wel al vaker is gebeurd, maar door de toevoeging van een orgel wist de band zich toch al snel te onderscheiden. De grote verrassingen kwamen niet veel later al, want “Dead Man, Dead Man” werd omgedoopt tot een echt reggae-lied. De fronsende blikken van bepaalde toeschouwers spraken boekdelen.

Het hielp natuurlijk ook enorm dat de begeleidingsband er eentje was van de hoogste makelij. Met maar liefst acht muzikanten stond er meer dan genoeg kwaliteit op het podium. Zo toonden de twee zangeressen tijdens “Blind Willie McTell” dat ze iedere denkbare zangtechniek onder de knie hebben. De lapsteelgitarist mocht dan weer zijn kunnen demonstreren tijdens “Can’t Wait” en op die manier kregen we voortdurend een uniek, verfrissend geluid.

Carlens waande zich ook een meester van de mystieke, cryptische nummers zoals “What Was It You Wanted”, dat zoals het moet meer verteld werd dan gezongen. Die vertellersrol hield hij ook aan tussen de liedjes door en zo werd een relaxed “Don’t Fall Apart On Me Tonight” aangekondigd als een nummer over Dylan die een schilderij in het Louvre is, terwijl zijn neus ook jeukt. Het publiek kon er natuurlijk stevig om lachen.

Die vrij kalme sfeer wist zich ook verder te zetten met songs zoals “Most Of The Time” en een zomerse versie van “Shelter From The Storm”, dat door de fraaie achtergrondzang een ferme bitterzoete lading kreeg. Natuurlijk was er ook plaats voor de kleffere ballades zoals “Emotionally Yours”, dat zich ontpopte tot een waar kippenvelmomentje en de hele zaal stil wist te krijgen.

Na een resem kalmere nummers was het tijd voor Carlens om nog eens goed te rocken en op “The Groom’s Still Waiting At The Altar” deed hij zowaar het onmogelijke. Hier en daar klapten wat mensen in het publiek mee en dat gebeurt toch maar zeer zelden bij een Dylan-nummer. Ook op “Caribbean Wind” gingen de gitaren nog eens in overdrive en aangezien Carlens had aangekondigd dat het het laatste liedje was, kregen hij en zijn band een welverdiende staande ovatie.

Het applaus bleef enkele minuten duren en natuurlijk kwamen de muzikanten nogmaals het podium op. “Forever Young” werd op een zeer speelse manier gebracht en dat wist het publiek te smaken, wat resulteerde in een tweede staande ovatie. Deze keer keerden ze niet meer terug, maar het publiek kon na meer dan twee uur aan creatieve covers absoluut niet klagen. “Like A Rolling Stone”, dat wel op het album verscheen, hebben we wel gemist, maar verder viel er helemaal niks op af te dingen. Noem dit project zeker geen coverband, want het is zo veel meer dan dat.

Stef Kamil Carlens and The Gates of Eden toonden niet alleen aan dat het oeuvre van Bob Dylan onuitputtelijk is, maar ook dat er heel wat verschillende dingen met diens muziek kunnen worden gedaan. Carlens en zijn band slaagden er een hele show lang in om doordachte en authentieke versies van Dylan-nummers te brengen, en er zijn er maar weinig die dat zo goed weten te doen.

Deze tour houdt nog halt in tal van zalen in Vlaanderen. Je vindt ze hier terug.

Facebook / Website

412 posts

About author
Ik moet dagelijks 'ok boomer' aanhoren
Articles
Related posts
InstagramLiveRecensies

GHOSTWOMAN @ Wilde Westen (De Kreun Café): De geest van de hypnose

Vorig jaar bracht GHOSTWOMAN zijn derde plaat in achttien maanden uit. Het project van multi-instrumentalist Evan Uschenko heeft dus duidelijk last van…
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

Ook Birdy, Laufey, Rodrigo y Gabriela en meer naar Gent Jazz!

We keken met aankondigingen van Bill Frisell Trio, Diana Krall, Jamie Cullum, Patrick Bruel en AIR al uit naar de volgende namedrop van…
2023FeaturesInstagramUitgelicht

Het elftal van 2023 volgens de Belgische muziekindustrie

Om muziek tot bij jou te krijgen, zijn heel wat mensen nodig. Ook in België zijn heel wat enthousiastelingen dag in dag…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.