AlbumsFeatured albumsRecensies

Skott – Roses N Guns (★★★★): Glinsterend koninkrijk

Het ziet ernaar uit dat we nog lang niet alle delen van het door Skott gecreëerde universum gezien hebben. Nadat de Zweedse ons in 2020 haar debuutalbum Always Live For Always schonk, waanden we ons in een waar duister sprookje. Ook opvolger A Letter from the Universe, dat vorig jaar pas het levenslicht zag, zette diezelfde trend verder. Met Roses N Guns, een woordspeling op de welbekende band, krijgen we een nieuw toegangskaartje tot een alternatieve wereld waarin we ons gedurende tien nummers kunnen verschuilen.

Pauline Skött maakte pas in haar tienerjaren kennis met hedendaagse popmuziek en houdt er daardoor een heel eigen kijk op het genre op na. Dat haar muzikale project dan ook een totaalplaatje geworden is, hoeft niemand te verbazen. Met haar dromerige, glinsterende composities neemt ze ons keer op keer mee naar een wereld die bijzonder veel op een sprookjeswereld lijkt. Ook Roses N Guns, waarvan we al enkele singles waaronder “Once in a While (Smile)” en “Hail Mary” te horen kregen, is daar geen uitzondering op, met een indrukwekkend artwork vol referenties naar de songs en een landkaart van het te ontdekken rijk.

Titeltrack “Roses N Guns” fungeert als een sfeervolle introductie waarbij we op rustig tempo en vergezeld door mooie harmonieën binnentreden in het koninkrijk van Skott. Er wordt traag opgebouwd terwijl we onze ogen uit kijken naar rondzwevende fonkelende deeltjes en zelfs op zoek gaan naar mythische figuren. Binnen enkele seconden lijkt de harde realiteit een ver vervlogen herinnering en leven we tussen prinsessen, elfjes en kastelen. Dat is dan ook het algemene thema van de plaat en daarmee willen we zeker niet zeggen dat het allemaal heel rooskleurig en oppervlakkig klinkt, integendeel zelfs: Skott brengt een hedendaags sprookje voor de volwassen luisteraar.

Bij momenten doet de sfeerschepping en het magische een beetje denken aan AURORA, zo ook op “Glad it’s S.A.D”. Bijna vijf minuten lang lijken we ons tussen de Vikings te begeven en bouwt een aanstormend koor kracht op onder leiding van Skott. Dat Pauline Skött ook nog steeds over een indrukwekkend stel stembanden beschikt, wordt heel duidelijk wanneer ook in de hoogte alles loepzuiver blijft. Ook het eerder poppy klinkende “Evergreen” staat als een huis door de vocale kracht die van de zangeres uitgaat, wat in schril contrast staat met het ingetogen “Firetrucks on Fire” dat steeds meer ruimte weet te vullen.

De altpopliedjes van Skott zijn niet altijd de meest toegankelijke voor zij die de sprong in het onbekende, richting een nieuwe wereld, niet durven wagen. Halverwege de plaat krijgen we daarom het iets makkelijker verteerbare en catchy “Hollywood Love”. Toch hebben we hierbij niet het gevoel dat de Zweedse compromissen heeft moeten maken om een nummer te brengen dat dichter bij de mainstream pop aanleunt. Alle traditionele elementen van een Skott-song blijven namelijk behouden en wanneer we naarmate de bridge een meer duistere sound voorgeschoteld krijgen, zijn we helemaal overtuigd.

Het is al een tijdje een gangbare zaak geworden om compacte nummers te maken. In die mate zelfs dat songs van drieënhalve minuut als lang ervaren worden door luisteraars met een korte aandachtspanne, ofwel het gros van de bevolking. Aan die trend lijkt Skott absoluut niet deel te nemen en neemt ze op Roses N Guns ruim haar tijd om elke klank zo lang te laten resoneren als nodig. “Memory Shore”, de laatste track van het album, klokt zelfs net boven de vijf minuten af en vestigt daarmee een lokaal record. Aanvankelijk klinkt de song alsof je voor een grote, met planten begroeide, metalen toegangspoort staat, maar steeds meer neemt de melancholie het over. Bij momenten moeten we denken aan Lana Del Rey, een behoorlijk compliment voor de Zweedse die voor de zekerheid ook nog een portie strijkers in de mix gooit. Uiteindelijk voelt het alsof je aan de rand van een klif staat en de woeste golven met hun onmeetbare kracht tegen de rotsen slaan, een bijzonder poëtische manier om een album af te sluiten.

Op Roses N Guns neemt Skott alle tijd die ze nodig acht om ons rond te leiden in haar koninkrijk, maar worden we ook geregeld vrij gelaten om zelf op ontdekkingstocht te gaan. Het resultaat is een zeer coherente plaat die de soundtrack vormt voor een nog te schrijven sprookje. Moge dit het album zijn dat Skott in 2023 naar België brengt.

Facebook / Instagram / Twitter / Website

Ontdek “Memory Shore”, ons favoriete nummer van Roses N Guns in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.

690 posts

About author
Dansende Beer met een hart voor Scandinavische popmuziek, sad girl music (lees: Phoebe Bridgers) en Franstalige dingen.
Articles
Related posts
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Skott - "Hail Mary"

Al jaar en dag betovert de Zweedse Skott ons met haar sprookjesachtige altpopsongs die iedereen onderdompelen in een duistere wereld vol glitter….
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Skott - "Once in a While (smile)"

De hoogdagen voor Scandinavische popmuziek lijken voorbij en plots zou je zelfs vergeten wat voor fijne muziek uit de meest noordelijke contreien…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Skott - "Sunshine"

Er was een tijd waarin de popmuziek uit het hoge Noorden de kroon spande binnen het genre. Die tijden lijken tegenwoordig voorbij,…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.