FeaturesInterviews

Interview Katie Gregson-MacLeod: ‘Dit is allemaal een beetje als een droom die uitkomt’

© City Krone

Het zal je maar overkomen: het ene moment ben je een nietsvermoedende barista in een koffiezaakje, het andere moment ben je dankzij TikTok een ware muzieksensatie. Het overkwam Katie Gregson-MacLeod. In de zomer van 2022 ging de jonge Schotse singer-songwriter op de alom bekende filmpjesapp viraal met het hartverscheurende “Complex“. Met een lied over haar eigen gebroken hart, wist ze de harten van duizenden wereldwijd te veroveren en belandde ze op de muzikale radar van menig muziekliefhebber. Uit het niets werd ze beschouwd als een van de grootste muzikale beloften van het moment, een potentieel dat ze waarmaakte met de release van haar ep songs written for pianoWij spraken Katie onlangs over haar succes, de betekenis van haar muziek voor anderen, karaoke en haar plannen voor het komende jaar!

Je hebt onlangs je ep songs written for piano uitgebracht. Hoe voelt het om dat nu de wereld ingebracht te hebben?

Het is zo fijn om deze nummers nu uitgebracht te hebben. Sommige van deze liedjes zijn voor mij al heel oud. Sommige schreef ik toen ik nog een tiener was, bijvoorbeeld. Na het succes van “complex” voelde het wel een beetje spannend om zo’n minimalistisch project als deze uit te brengen, maar het is wel heel leuk om dit nu los te laten op de wereld. Ik heb de nummers heel specifiek gekozen voor dit project en het is heel fijn dat het nu uit is! Het is echt een droom geweest om aan songs written for piano te werken en dit uit te brengen. 

We kunnen ons voorstellen dat het als een droom voelt, vooral met het enorme succes van “complex”. Had je verwacht dat het zo zou opblazen op TikTok?

Totaal niet. Ik had misschien 2000 volgers, misschien zelfs minder, op TikTok, en misschien 1000 maandelijkse luisteraars op Spotify. Ik had het net geschreven en ik resoneerde er toen heel erg mee, omdat het heel vers was. Ik gooide er gewoon een stukje van op TikTok zonder enige intenties of motivatie om viraal te gaan. Het was meer om wat materiaal van mij in de wereld te lanceren als onafhankelijke singer-songwriter. Het oversteeg echt al mijn verwachtingen. Ik kan nog steeds niet helemaal geloven hoe het is gegaan, maar het is ook wel een beetje mijn nieuwe normaal op een gekke manier.

Je bent door TikTok van een ‘normaal’ iemand naar een internetsensatie gegaan die nu gezien wordt als een van de grootste muzikale beloften van het moment. Hoe blijf je met beide benen op de grond?

Ik doe echt mijn best om kalm en bescheiden te blijven, juist omdat er zoveel gebeurt. De muziekindustrie is zo’n gekke plek. Ik moet mezelf echt vastklampen aan mijn eigen waarden en dat waar ik zelf in geloof. Het is denk ik heel makkelijk om jezelf te verliezen in deze wereld en in succes omdat het zo overweldigend is, maar ik denk dat het gewoon heel belangrijk is om rustig te blijven en goede mensen om je heen te hebben. Ik heb bijvoorbeeld een team om me heen met allemaal geweldige mensen die me niet voor de gek gaan houden. Ze zijn allemaal lief en geduldig, maar ook mijn familie en mijn vrienden om me heen hebben helpt ook. Ze zullen altijd hetzelfde blijven en mij hetzelfde zien als dat ze hiervoor deden. Het is gek en uitdagend om te accepteren wat er allemaal gebeurt, maar tegelijkertijd is het ook het coolste ooit. 

De kansen die ik nu krijg gaan echt verder dan wat ik ooit verwachtte. Het is allemaal een beetje als een droom die uitkomt. Ik ben natuurlijk nog maar in de begindagen van mijn carrière en aan het begin van mijn reis, maar er zijn zoveel deuren voor me opengegaan. Ik verdien nu geld met muziek, dat is een luxepositie waarin ik me voorheen niet bevond. Ik kan het soms nog niet helemaal bevatten dat ik met zoveel coole mensen mag samenwerken, bijvoorbeeld. 

Met wie zou je het liefst willen samenwerken? 

Misschien is dit omdat ik op het moment geobsedeerd ben met SZA’s nieuwe album SOS, maar zij en Phoebe Bridgers staan echt hoog op mijn lijstje. Christian Lee Hutson vind ik ook tof, Stevie Nicks is een droom. Ze is ook gewoon zo supportive naar nieuwe, jonge artiesten toe! Er zijn zoveel artiesten waarmee ik zou willen samenwerken, ik zou uren door kunnen gaan. Het is bizar dat ik nu een soort band heb met sommige van de artiesten waar ik zo naar opkijk.

Het is ook wel tof om te zien hoe de Schotse muziekscene nu echt hot is. Wij mogen nu aan de andere kant van de Noordzee de opkomst van allerlei jonge Schotse artiesten meemaken, zoals jijzelf en Joesef, maar zien ook dat iconen als Paolo Nutini nog steeds ongelooflijk succesvol zijn. Hoe voelt het voor jou om een beetje aan de voorgrond te staan van deze Schotse muziekscene?

Het is echt een enorme eer. Ik hou van de Schotse muziekscene. Ik ben echt een product van de Schotse livemuziekscene. Ik bedoel, ik treed al op sinds mijn zeventiende. Ik denk ook echt dat er super veel coole muziek uit Schotland komt en dat we veel meer succes boeken dan we initieel verwachten. Er zijn zoveel toffe artiesten zoals Paolo en Lewis Capaldi, en dan heb je ook nog eens mensen als Joesef en The Snuts binnen het indiegenre of een rapper zoals BEMZ. Sommige van mijn favoriete bands in de hele wereld komen uit Schotland. Ik weet niet wat er in het water zit!

Het is heel erg tof om in een adem genoemd te worden met een paar van mijn favoriete Schotse acts. Ik ben daar trots op want ik hou ook echt van Schotland. Ik mis het echt en ik hou ervan om daar terug naartoe te gaan, terug naar huis. Er is iets speciaals aan het land en de artiesten die daarvandaan komen. Het is super leuk om te zien hoe iedereens carrière nu ontpopt. Ik heb een tijdje in Edinburgh en Glasgow gewoond, en kom uit het Noorden, uit de Highlands, en muziek leeft overal wel. Ik merk ook gewoon dat ik Schotland mis als ik weg ben. Ik mis Schotse folk. Schotse folkmuziek zit bij mij echt in het bloed. Ik hou gewoon heel erg van die hele rauwe manier van verhalen vertellen.

Het is heel erg tof om in een adem genoemd te worden met mijn favoriete Schotse artiesten!

Die authentieke manier van verhalen vertellen komt ook wel door in jouw muziek. Heel veel mensen resoneerden met “complex” omdat je zo’n levendig verhaal neergezet hebt. Is er een manier waarop jij daarmee aan de slag gaat? 

Het verschilt per situatie waar ik over schrijf. Soms schrijf ik terwijl iets nog letterlijk gebeurt, en dan voel ik me heel geïnspireerd door wat er in het hier en nu gebeurt. Ik probeer mezelf ook niet tegen te houden als ik schrijf en wil gewoon alles opschrijven wat er in mij opkomt. Wat dat betreft is het heel ongefilterd. Ik probeer niet om kwetsbaar te zijn. Er is gewoon geen schild waar ik mij achter schuil als ik schrijf, wat denk ik ervoor zorgt dat het zo levendig is. Het is heel vaak gewoon een stortvloed aan gevoelens en gedachten.

Je hoort bij mij wel altijd terug in wat voor fase ik het nummer schreef. “complex” en “to be eighteen” gaan over dezelfde relatie die een tijdje terug tot een einde kwam. Die eerste schreef ik toen het al ongeveer een jaar voorbij was, terwijl “to be eighteen” geschreven werd de maand dat het uitging. Het is alsof ik een jaar nodig had om het te verwerken en tot de conclusies te komen die ik trek in “complex”. Mijn muziek is altijd heel reflectief, en ik denk dat je soms ook wel tijd nodig hebt om iets goed te verwerken voordat je er wat goeds over kan schrijven. Dat besef dat achteraf volgt helpt heel erg. 

Onze gevoelens over bepaalde situaties kunnen enorm veranderen met de tijd. De nummers die ik schreef tijdens die relatie, portretteren een hele andere mindset dan de nummers die ná die relatie kwamen. Gevoelens kunnen nog lange tijd blijven ontwikkelen. Op “complex” hoor je bijvoorbeeld dat ik nog steeds aan het dealen ben met die relatie terwijl het al bijna een jaar na het einde is. Er blijven nieuwe emoties oplaaien. De ene dag ben ik er boos over, de andere dag meer verdrietig. Er lijken altijd nieuwe perspectieven te ontstaan, wat songwriting ook wel gewoon heel spannend en leuk maakt. Daarom vind ik het nuttig om veel te blijven schrijven.

Het feit dat je in je muziek erkent dat er nieuwe gevoelens en perspectieven kunnen blijven ontstaan geruime tijd nadat een bepaalde situatie eindigt, is waarschijnlijk een reden dat mensen het zo herkenbaar vinden. Hoe vind je het dat er nu zoveel mensen zijn die zeggen dat ze zichzelf kunnen vinden in jouw muziek?

Het is waarschijnlijk het gedeelte van dit vak dat mij het meest trots maakt op mezelf. Het maakt me ook wel emotioneel. Als een songwriter wil je niets anders dan dat mensen jouw liedjes horen, en ik kreeg dat, maar ik hoorde ook van zoveel mensen dat ze zo erg resoneerden met mijn muziek. Mensen probeerden een betekenis te geven aan mijn teksten, analyseerden mijn nummers, dat is echt de droom van een liedjesschrijver.

Het is echt bizar, want ik kan schrijven wat ik wil over mijn situatie en dat lied gaat dan echt over mijn situatie. Tegelijkertijd behoort het nu ook tot de rest van de wereld. Iemand anders kan er nu ook naar luisteren en eruit halen wat zij nodig hebben. Ze gaan niet hetzelfde verhaal hebben als ik, maar ze kunnen zich er nog steeds verbonden mee voelen. Dat is voor mij echt wel het beste gedeelte van dit alles. De kennis dat de dingen die ik schrijf om mijn pijn te verwerken ook anderen helpt om hun ervaringen te verwerken, of ze een gevoel van verbintenis biedt. Dat is gewoon heel erg leuk!

“complex” heeft mij zelf heel erg geholpen. Ik weet nog dat ik het aan het schrijven was, en ik schreef gewoon een paar zinnen die ik al een jaar wilde zeggen. Die dingen kon ik al die tijd gewoon niet in woorden uitdrukken. Het helpt mij om alles te verwerken, al die woede en dat verdriet, maar het is zoveel specialer dat andere mensen het ook op die manier zien. Ik voel me nu niet meer zo emotioneel als ik “complex” zing als voorheen omdat het nu veel meer is dan iets van mij alleen. Tegelijkertijd doet het me wel wat als ik het iemand anders zie zingen. Dat laat mij soms wel voelen zoals ik me voorheen deed. 

Toen “complex” voor het eerst ontplofte op TikTok, gingen heel veel mensen ermee aan de haal en maakten ze er hun eigen versies van. Ze waren echt heel geïnspireerd door jouw muziek, terwijl je zelf ook nog maar opkomend bent. Hoe voelde dat voor jou?

Het is heel gek. Het zou beledigend kunnen zijn… 

Ja, ze waren niet allemaal even goed…

Geen commentaar. Jij krijgt me hier niet mee. Mijn enige regel is dat wanneer ik een gast hoor zingen: ‘She’s wearing my boxers’, dan moet ik wegklikken. Dat doe ik blind. Daar kan ik niet naar luisteren. De rest zou geweldig kunnen zijn, maar ik heb mezelf beloofd dat ik dat niet ga doen!

Er zijn wel echt hele goeie schrijvers verder hoor. Bij sommigen denk ik echt: ‘wauw, jij bent té goed, stop hiermee, je overstijgt mij! Give me a break, fuckin’ hell!’. Het feit dat mijn melodie of mijn tekst of wat dan ook –– dat dat mensen heeft geïnspireerd om hun eigen ding ermee te doen, dat is heel cool. Veel mensen zeiden ook dat ze ook al heel lang geen gitaar hadden opgepikt of niet achter de piano gezeten hadden, maar dat ze dat door mij wel weer waren gaan doen. Dan denk ik: ‘what the fuck?’. Het is echt het beste gevoel in de wereld, maar het is ook gewoon zo bizar. Ik word iedere dag nog getagd door mensen die hun eigen versies van “complex” gemaakt hebben. Ik heb dit nog nooit echt bij iemand anders zien gebeuren.

Nee, het is best uniek dat dit zo gaat.

Exact. Het is voor mij ook gewoon een beetje een waas. Ik weet niet eens meer wie de eerste was. Het is ziek. Ik hou er wel echt van. Sommige van mijn favoriete artiesten hebben zelfs hun eigen versies ervan gemaakt.

Veel beroemde artiesten reageerden ook super enthousiast op jouw eerste video van “complex”.

Ja, de reacties zijn gestoord. Ik kan er niet eens meer naar kijken. Ik keek er vandaag voor het eerst naar sinds een hele lange tijd. Ik had niet eens beseft dat sommige artiesten erop gereageerd hadden –– Joe Jonas heeft erop gereageerd!

Joe Jonas?

Joe Jonas! Maar ook MTV en Spotify reageerden opeens, het is zo gek. Soms kijk ik die video terug en vraag ik me af: ‘wat is er gebeurd?’. Ik kijk er nu naar en dan denk ik echt: ‘what the fuck? Ik begrijp het niet’. Deze shit is gestoord. Maar ik ben ook wel heel blij.


Het is logisch dat je dat voelt als zoiets gebeurt, dat al die beroemdheden opeens bij jou reageren en fan zijn. Door wie was je het meest onder de indruk?

Oef, hele moeilijke. Door zoveel. Finneas is mij bijvoorbeeld gaan volgen, dat is heel cool. Camila Cabello reageerde ook. Ik weet nog dat ze het had gecoverd, en ik lag toen in bed. Ik was helemaal enthousiast, maar mijn vader vroeg zich echt af wie dat in godsnaam was. JP Saxe reageerde ook, ik hou ook echt van hem. Lennon Stella, King Princess, Fletcher, James Bay –– zoveel coole artiesten die reageerden of het deelden. Ik kan er niet echt eentje kiezen. Het is zo gek dat mensen als Madison Beer of Noah Cyrus mij nu wat sturen over “complex”. In mijn hoofd leven zij echt in een heel ander universum, in een totaal andere tijdlijn.

Zo voelen wij ons soms ook als we iemand interviewen, dat het heel gek is dat die persoon in hetzelfde universum bestaat.

Ja, precies! Je ziet dat soort beroemdheden niet echt als mensen maar door dit soort dingen besef je dat ze ook maar gewoon zijn zoals jij en ik. Je vergeet soms gewoon dat er een persoon is aan de andere kant van het internet en dat we allemaal ook maar gewoon ons ding aan het doen zijn. Nu ik me ook in die wereld bevind, besef ik ook: ‘oh, die is ook maar gewoon een persoon’. Die mystiek eromheen is nu wel een beetje weg. Het helpt ook dat iedereen in deze wereld wel een beetje in hetzelfde schuitje zit. We ervaren vaak een soort afstand tussen onszelf en onze idolen, maar uiteindelijk doen we allemaal hetzelfde en maken we soortgelijke dingen mee.

Het is ook wel fijn om anderen in de muziekwereld om je heen te hebben die er net zo nuchter instaan als jijzelf. Het is een makkelijke wereld om jezelf volledig in te verliezen en je succes naar je hoofd te laten stijgen.

Ja, ik bedoel, kijk maar naar mij. Mijn ego is ontploft.

 

Nu ik me ook in de muziekwereld bevind, besef ik me over beroemdheden: ‘oh, die is ook maar gewoon een persoon’. De mystiek eromheen is nu wel een beetje weg.

Dat hebben we gemerkt.

Nee, grapje hoor, iedereen die ik heb ontmoet, doet hetzelfde als ik, of ze hebben soortgelijke dingen meegemaakt. Ze zijn allemaal super aardig. Ik realiseer mij dan ook dat ze ook gewoon een complete klootzak hadden kunnen zijn. Maar ze zijn allemaal zo lief. Ik heb tot nu toe alleen maar goede ervaringen gehad behalve… 

Wie?

Dat was een grapje. Ik dol maar met je. Iedereen is heel aardig. Het zou een leuk verhaal zijn als dat niet zo was. Was ik maar niet zo professioneel…

Wat zijn je plannen voor volgend jaar?

Zoveel. Ik probeer niet te streng te zijn daarin. Als er iets is dat ik heb geleerd van de afgelopen maanden, dan is dat wel dat er een hele hoop kan gebeuren en dat alles kan veranderen. Ik ga volgend jaar gewoon lekker veel muziek maken en hopelijk werken aan een album. Ik zit nu echt super veel te schrijven, ik wil gewoon de studio in en samenwerken met anderen waar ik naar op kijk. Ik wil ook gewoon lekker live spelen, wat festivals en shows doen, reizen. Dat zijn een beetje de plannen, maar who the fuck knows wat er nog meer gaat komen? Ik bedoel, mijn leven is sinds augustus ook niet meer hetzelfde. Niks loopt zoals ik dat initieel gepland of verwacht had. Ik ben gewoon heel open nu. Ik heb plannen, maar ik zal er ook niet van schrikken als ze veranderen.

Staan er ook shows bij ons in de buurt op de planning?

Ja, ik sta in januari op Eurosonic, daar heb ik heel veel zin in. Ik was dit jaar voor de eerste keer in Amsterdam en ik vond het super leuk, dus ik kan niet wachten om terug te gaan naar Nederland. Er zijn ook een paar andere dingen die op de agenda staan, maar daar kan ik nog niet heel veel over zeggen. Of ik ben het gewoon vergeten, ik kijk niet zo goed naar mijn agenda. Ik leun gewoon achterover en ik zie het wel. Ik weet wel dat ik naar de Verenigde Staten ga ergens in januari waar ik wel zin in heb! Ik ben moe maar wel enthousiast!

Laatste vraag om mee af te sluiten: wat is jouw go-to karaokenummer?

Oef… dat is lastig… ik ga het bij drie houden, ik zal mezelf moeten beperken. Het is allemaal van ABBA, maar de vraag is altijd welke van ABBA. Het gaat tussen “Super Trouper”, “Gimme! Gimme! Gimme!” of “SOS”. Als ik me heel gek en wild voel, dan ga ik misschien voor Shania Twain of zo, maar meestal is het ABBA. 

In januari staat Katie Gregson-MacLeod op het Nederlandse showcase festival Eurosonic. Deze vindt plaats op 18, 19, 20 en 21 januari 2023 in Groningen. 

Facebook / Instagram

256 posts

About author
nederlandser dan ik krijg je het niet
Articles
Related posts
FeaturesInstagramUitgelicht

De Internationale Grote Beren Van Morgen 2023: Een terugblik

Er gaat geen dag voorbij waarop we met Dansende Beren niet over nieuwe muziek schrijven en zo doen we bijna elke dag…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Katie Gregson-MacLeod - "Guestlist"

Over Katie Gregson-MacLeod hebben we ondertussen al enkele dingen geschreven, maar een terugkerend element is dat ze meer is dan die ene…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Katie Gregson-MacLeod - "Your Ex"

Vorig jaar was een droomjaar voor Katie Gregson-MacLeod. Haar nummer “Complex” ging viraal op TikTok en zorgde ervoor dat ze een gekende…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.