LiveRecensies

Daniel Norgren @ Wilde Westen (Schouwburg Kortrijk): Zweedse warmte op een ijskoude dag

© CPU – Joost Van Hoey (archief)

De Kortrijkse Schouwburg en het Wilde Westen sloegen de handen in elkaar om de Zweedse Singer-songwriter naar West-Vlaanderen te halen. Tijdens de korte tour langs twee Nederlandse en drie Belgische steden doet Norgren het zonder bandleden. Gewapend met slechts een gitaar, piano en zijn stem slaagde de Zweed erin om de Kortrijkse Schouwburg reeds enige tijd op voorhand uit te verkopen. Vorig jaar bracht hij nog een livealbum uit, waaruit nogmaals bleek dat hij over de kunde beschikt om een zaal volledig in te palmen. We waren benieuwd of hij dat ook op z’n eentje voor elkaar zou krijgen.

Aangezien er geen support voorzien is, komen we meteen tot de orde van de dag. De bijna volgelopen Schouwburg vormt een prachtig decor en zet meteen al de sfeer voor de avond. Een sombere sfeerverlichting plaatst de piano in de schijnwerpers, alwaar Norgren meteen van wal steekt met “The Flow”. Naast de piano en de overtuigend klinkende stem maken een minimale percussie en een mondharmonica het geheel compleet. Het pianospel was overtuigend en verbond instrumentaal de nummers tijdens de eerste reeks pianonummers. Zo werd er bijvoorbeeld naadloos overgegaan naar “Helping Hand”.

Een eerste hoogtepunt komt er met “Like There Was A Door”. De ingetogen pianoversie zorgt ervoor dat de tekst meer naar voor komt en het geheel harder binnenkomt. Onverstoorbaar blijft de man verder spelen op de piano en brengt hij vol overtuiging zijn liedjes. Enkel wanneer er van harmonica dient gewisseld te worden, houdt hij even halt. Als afsluiter van het eerste deel op piano heeft hij het beweeglijkere “Let Love Run The Game” voor het publiek in petto. Norgren etaleert zijn vingervlugheid op piano en trekt zo een streep onder een erg sterke aanvang van zijn show.

Het tweede hoofdinstrument van de Zweedse songwriter is de gitaar. Opnieuw een instrument die hij zonder twijfel beheerst. De koe wordt meteen bij de horens gevat wanneer hij “Music Tape” op het publiek afvuurt. We hebben de klok niet in de gaten gehouden, maar we vermoeden dat de soloversie niet veel korter is dan de ruim zeventien minuten durende versie van het recente livealbum. Door middel van een looppedaal slaagt hij erin om de song stevig en overtuigend te brengen. Zijn uitstekend gitaarsolowerk zit hier ongetwijfeld voor iets tussen.

“Why May I Not Go Out And Climb The Trees?” en “I Waited For You” zorgen daarna voor wat meer ingetogen gitaarwerk. Vooral die laatste wordt al reeds van bij het begin van het nummer met applaus onthaald. Ondertussen is de interactie met het publiek nog steeds erg koeltjes. Norgren is duidelijk niet de persoon van de vlotte en lange bindteksten. Toch waagt hij zijn kans wanneer hij zich opnieuw achter zijn piano plaatst en het nieuwe lied “Going To The City” aankondigt. Hij start een lang verhaal, maar voelt dat het nergens heen gaat, licht ons hiervan in en geeft de korte samenvatting. Dit tot groot jolijt van de aanwezigen.

Helaas lopen we van deze “Going To The City” niet echt warm. Even later kondigt Norgren met “Saw Mill” nog een nieuwe uitgave aan. Het is de meest recente telg uit zijn collectie. Het stemt ons erg hoopvol, want deze klinkt een pak beter en sluit het laatste pianodeel van de avond mooi af. Het absolute slot komt er met “Tough It Aches”, waar de Zweed nogmaals zijn gitaarkunsten etaleert en onder een lang en luid applaus het podium verlaat. Een applaus die lang en luid genoeg is om nog een bisnummer te verkrijgen. Het gaat opnieuw om een nieuwe telg die een groot aantal minuten in beslag neemt, maar op geen enkel moment gaat vervelen. Het mag duidelijk zijn dat Norgren volop nieuw werk aan het schrijven is.

Zo kwam en overwon Daniel Norgren de Schouwburg in Kortrijk. Overtuigend nam hij plaats en had hij de zaal vanaf het eerste nummer mee. Door zowel op piano als op gitaar zijn kunsten te etaleren, zorgde hij voor voldoende afwisseling waardoor we ons geen seconde verveelden. Het mag voor ons duidelijk zijn, ook solo weet de Zweed een volle zaal in te palmen. Op 19 december 2022 houdt hij voor een laatste keer halt in ons land met een show in NTGent, maar ook deze show is reeds hopeloos uitverkocht.

Setlist :

The Flow
Helping Hand
Like There Was A Door
People Are Good
Let Love Run The Game
Music Tape
Why May I Not Go Out And Climb The Trees?
I Waited For You
Going To The City
The Power
The Day That’s Just Begun
Saw Mill
Tough It Aches

New Home

Related posts
2022FeaturesInstagramUitgelicht

Het elftal van 2022 volgens de Belgische en Nederlandse muziekindustrie

Om muziek tot bij jou te krijgen, zijn heel wat mensen nodig. Ook in België zijn heel wat enthousiastelingen dag in dag…
LiveRecensies

Amenra @ Wilde Westen (De Kreun): In den beginne was er niets

Een kleine week voor de donkerste dag van het jaar (21/12) hangt er al een donderwolk boven Kortrijk. De zonen van de…
InstagramLiveRecensies

Zwangere Guy & Lander Gyselinck @ Wilde Westen (De Kreun): Twee vrienden op een podium

Deze maandag nog sloopte Zwangere Guy met zijn band STIKSTOF de Ancienne Belgique. Veel tijd heeft hij niet gehad om te recupereren,…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.