LiveRecensies

Fifty Lab 2022 (Dag 2): De uitersten ontmoeten elkaar

Wie het muzikale avontuur niet schuwt, die kan zich deze dagen helemaal uitleven op het Brusselse showcasefestival Fifty Lab. De vierde editie werd eergisteren afgetrapt met een resem sterke optredens van onder meer The Clockworks, Mabe Fratti en Bolis Pupul. Ook gisteren trokken we er op uit en dwaalden we samen met een heleboel muziekfanaten en industriemensen door de Brusselse straten op zoek naar de meest veelbelovende ontdekking. De zoektocht was misschien iets minder vruchtbaar dan een dag voordien, maar aan hoogtepunten desondanks geen gebrek.

Dienne @ L’Archiduc

Ook onze tweede dag trapten we af in L’Archiduc, waar Dienne rond half acht de debatten opende. De Belgische multi-instrumentaliste maakte al muziek voor dans- en theatervoorstellingen, maar is ook al een tijdje bezig met het uitbrengen van composities onder haar eigen artiestennaam. Het in augustus verschenen Addio stelde ze zo goed als integraal voor op het Brusselse showcase. Ondanks de niet geheel optimale omstandigheden bracht ze een captiverend en gelaagd optreden dat de knusse zaal geregeld stil kreeg. Voor ze de laatste twee nummers inzette vertelde Dienne dat haar twee blaasinstrumenten deze week braken en dat ze wat moeite had om een binding op te bouwen met de vervanginstrumenten. Het publiek merkte daar weliswaar weinig van, want wat ze onder meer uit hobo wist te brengen was simpelweg magisch. Dienne raakte met andere woorden vroeg op de avond een gevoelige snaar.

They Hate Change @ Beursschouwburg Silver Space

They Hate Change was helemaal uit de Verenigde Staten overgevlogen voor een aantal optredens in Europa. Het duo is voorlopig nog een goed bewaard geheim, al lijkt daar stelselmatig toch verandering in te komen. De twee enthousiaste gasten lieten in ieder geval een uiterst energieke en springlevende indruk achter in de bovenste verdieping van de Beursschouwburg. De opkomst had misschien iets meer mogen zijn, maar daar trok zich They Hate Change niets van aan. Met volle overgave smeten ze zich op het podium, terwijl het publiek steeds meer mee geraakte in het verhaal van het uit Florida komende duo. “From The Floor” en “X-Ray Spex” knalden op het einde compromisloos door de luidsprekers en was They Hate Change op z’n best.

MICHELLE @ Ancienne Belgique Club

Ook gisteren sprongen we even binnen in de Ancienne Belgique. MICHELLE was misschien wel een de meest geanticipeerde act van de avond en mocht hun kunnen daarom niet toevallig voor een stampvolle club demonstreren. Helaas bleek die demonstratie toch iets minder fraai uit te vallen dan we hadden verhoopt. In het begin was het geluid redelijk stil en hadden we de indruk dat de vier zangeressen elkaar nog wat moesten vinden op het podium. De ingestudeerde choreografieën voor de nummers van hun album AFTER DINNER WE TALK kwamen nogal houterig over, maar dat had op een bepaalde manier wel nog charme. Van de stemmen waren we iets minder onder de indruk en misten cohesie, wat ook gezegd kan worden over de matige percussionist. De intenties waren er, maar bij MICHELLE schoot de uitwerking gisteren jammer genoeg te kort.

Liv.e @ Beursschouwburg Silver Space

De lichte teleurstelling die we hadden van MICHELLE konden we gelukkig redelijk snel doorspoelen bij Liv.e. De Amerikaanse bracht nochtans alles behalve een makkelijk verteerbare set op Fifty Lab. Gedurende veertig minuten schuurde en botste ze met de uitersten die ergens tussen moody jazzhiphop en schreeuwerige, desoriënteerde schreeuwzang zich bevonden. Tegelijk liep er een rare arthousefilm mee op de achtergrond, die op vlak van abstractheid en zotheid niet moest onderdoen van hetgeen wat Liv.e produceerde. De beelden en de muziek pasten op die manier goed samen, al had het optreden ook zonder visueel aspect minstens even boeiend geweest. Liv.e was in Brussel eigenzinnig, inventief en heerlijk haar zelf.

Jeshi @ Brasserie Surréaliste

Voor ons laatste uitstapje van de avond trokken we voor het eerst naar Brasserie Surréaliste, waar in de kelder van het gastronomisch stekje voor het eerst optredens plaatsvonden. Het showcasepubliek vond in ieder geval vlotjes de weg naar de nieuwe venue voor de Belgische concertpremière van de veelbelovende Britse hiphopartiest Jeshi. De rapper kwam eind mei met Universal Credit op de proppen, een album dat hij gisteren uitgebreid voorstelde. Dat hij een aardig stukje kan rappen demonstreerde hij al bij de eerste nummers en ook op het vlak van flow zat het helemaal snor. Het optreden zal echter vooral blijven hangen door de hilarische interacties met het publiek. Zo rook hij de adem van iemand op de eerste rij en zocht hij tijdens een lied naar de eigenaar van een verloren portemonnee. Beetje chaotisch, maar wel bijzonder leutig. De speerpunten van de set bewaarde hij wijselijk voor het laatste deel van het optreden met het heerlijke “Protein” en “3210”. Jeshi had het naar zijn zin in Brasserie Surréaliste en dat hadden wij ook.

Vandaag heeft Fifty Lab nog heel wat te bieden. Nieuwsgierig en zin om last-minute nog langs te komen? Er zijn nog een aantal dagkaarten te koop op de website van het festival. De volledige programmatie kan je hier raadplegen.

1685 posts

About author
Schrijft wel eens iets...
Articles
Related posts
LiveRecensies

Fifty Lab 2022 (Dag 3): Diverse kwaliteit

Fifty Lab 2022 ging gisteren in een finale ronde en dat met een fameuze eindsprint. Niet alleen waren alle tickets in de…
LiveRecensies

Fifty Lab 2022 (Dag 1): De tand des tijds

In het hartje van Brussel wemelt het de komende dagen weer van heel wat muzikaal talent van binnen en buiten de Belgische…
AlbumsFeatured albumsRecensies

Mount Kimbie - MK 3.5: Die Cuts | City Planning (★★★): Melancholie op de dansvloer

Het geduld van Mount Kimbie fans werd al enkele jaren op de proef gesteld. Nadat het duo drie jaar de tijd nam…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.