AlbumsFeatured albumsRecensies

Mount Kimbie – MK 3.5: Die Cuts | City Planning (★★★): Melancholie op de dansvloer

Het geduld van Mount Kimbie fans werd al enkele jaren op de proef gesteld. Nadat het duo drie jaar de tijd nam om een vervolg uit te brengen op debuutalbum Crooks & Lovers en er tussen Cold Spring Fault Less Youth en Love What Survives een hiaat van vier jaar zat, was het niet meer dan logisch dat het nieuwe MK 3.5: Die Cuts | City Planning vijf jaar op zich liet wachten. Als de Britten hierop voortborduren zullen we de volgende keer zes jaar mogen wachten op een nieuw album, als dat er ten minste nog komt… Het opvallende aan MK 3.5: Die Cuts | City Planning is dat het eigenlijk een dubbelalbum is, waarbij het Die Cuts gedeelte van de hand van Dom Maker is, terwijl City Planning voortvloeit uit de hersenspinsels van Kai Campos. Het voorzetsel MK 3.5 wijst er dan ook op dat ze het zelf niet helemaal als een volwaardig Mount Kimbie album zien, maar eerder als een tussendoortje.

De twee mannen groeiden wat uit elkaar toen Dom Maker in de voetsporen van hun goede vriend James Blake trad en het grauwe Londen inruilde voor het zonnige Los Angeles. Daar begon hij zich meer toe te leggen op producties van rappers en r&b-artiesten als Jay-Z, A$AP Rocky en Rosalía. Die invloeden horen we terug op het eerste deel van het album, waar we dan ook een hele hoop gastartiesten tegenkomen. Kai bleef achter in het Verenigd Koninkrijk en begon zich alsmaar meer toe te leggen op dj’en. De strakke en subtiele beats vanop het City Planning gedeelte liggen dan weer dichter bij de post-dubstep roots die we van Mount Kimbie gewend zijn.

Wie had gedacht dat Mount Kimbie met al hun releases van de afgelopen twee maanden al een groot deel van MK 3.5: Die Cuts | City Planning blootgaf, heeft het grondig mis, want het album telt maar liefst 23 nummers. De eerste twaalf nummers zijn van de hand van Dom Maker en worden dus voorgesteld als Die Cuts. Dat de man wat afgestapt is van de gekende Mount Kimbie-sound wordt al meteen duidelijk wanneer we een blik werpen op de namen waarmee de Brit samenwerkte. Daar zien we met slowthai, Danny Brown, reggie en Wiki een kransje rappers opduiken, dat aangevuld wordt met r&b-talenten als Choker, Kučka, Nomi, Keiyaa en Liv.e, al kan James Blake ook niet ontbreken.

Het is niet omdat Dom een aantal rappers uitnodigde in de studio dat Die Cuts bol staat van de stevige beats en vuile verses. Zo horen we slowthai op een vrij ingetogen manier op “kissing” en op “in your eyes“, terwijl we Danny Brown ook al grofgebekter uit de hoek hebben weten komen. Ook op “end of the road” weerklinkt een rustige beat waarin vooral de piano een centrale plaats krijgt en reggie de meest melancholische versie van zichzelf bovenhaalt. Net als zijn collega rappers lijkt Wiki het over de rustige boeg te gooien, al breekt “if and when” halverwege toch los wanneer Dom Maker er een paar stevige kicks tegenaan gooit.

Op “f1 racer” wordt dezelfde lijn doorgetrokken. Een kalme, maar toch donkere, industriële beat met, hoe kan het ook anders, wat formule 1-samples zorgt ervoor dat Kučka’s zachte stem helemaal tot haar recht komt, waardoor het nummer wel eens een bescheiden hitje zou kunnen worden. Dat melancholie de rode draad is op Die Cuts, wordt nog maar eens duidelijk op “say that” en “tender hearts meet the sky”. In het eerste geval mag Nomi haar liefdevolle stem bovenhalen, al heeft het net iets te weinig om het lijf om de kleine vier minuten te blijven boeien. Dan pakt Keiyaa het toch wel spannender aan op “tender hearts meet the sky”, waarbij ze de soulvolle toer op gaat.

Aan wie wat heimwee heeft naar de meer gekende Mount Kimbie-sound, geeft Dom Maker met het donkere “heat on, lips on” nog een leuk tussendoortje en gaat “somehow she’s still still here” veelal dezelfde richting uit als de vorige samenwerkingen met James Blake vanop Love What Survives. 

Kai Campos gooit het op City Planning over een totaal andere boeg. Hij kroop op z’n eentje de studio in en focuste vanuit zijn achtergrond als dj vooral op de dansvloer. Op “Q” en “Quartz” horen we nog heel wat elementen uit het post-dubstep tijdperk waarmee Mount Kimbie naam maakte. Vooral “Q” klinkt als een nummer waarbij King Krule op elk moment zou kunnen invallen, terwijl “Quartz” wat meer gebruik maakt van techno-elementen en zo niet zou misstaan in de alternatieve Londense clubs.

Het dubbele trio van de “Satellite” en “Zone” nummers neemt dan eerder weer wat gas terug en zorgt voor wat dromerige elementen die wat doen denken aan de beats van landgenoot Four Tet. De rauwheid van de bassen en kicks wordt verpakt in verfijnde, zweverige synths, wat tot een precieus en dansbaar geheel leidt. Langs de andere kant zorgen al deze gelijkaardige nummers voor een vreemde mengeling op het album, waardoor City Planning niet meteen als een geheel aanvoelt, maar eerder als een samenraapsel van verschillende nummers die Kai de afgelopen jaren heeft geproducet.

Wanneer de zachte synths weggelaten worden, zoals op “Transit Map (Flattened)”, “Industry” en “Human Voices” het geval is, krijgen we Kai’s industriële kant te horen. De nummers klinken zo rauw dat het lijkt alsof ze ergens gevonden zijn in een donker steegje van een beruchte Londense buitenwijk. Al zitten er overal wel subtiele elementen in verwerkt waardoor ze even goed in de hippe clubs van Soho passen.

Op MK 3.5: Die Cuts | City Planning hebben de twee mannen van Mount Kimbie elk hun eigen ding kunnen doen. Dom Maker is met zijn Die Cuts de melancholische toer op gegaan terwijl hij met een heel pak namen uit de hiphop en r&b wereld de studio in dook. Ondertussen maakte Kai Campos gebruik van zijn achtergrond als dj om de dansvloer wat verder te ontdekken met zijn City Planning. Dit zorgt ervoor dat we MK 3.5 moeilijk als een echt Mount Kimbie album kunnen omschrijven, maar eerder als een collectie nummers waarmee beide heren hun horizonten wilden verbreden zonder rekening te moeten houden met elkaar. Hierdoor voelt het album ook niet echt aan als een of twee gehelen, maar eerder als een collectie samengeraapte nummers die voor het gemak onder een noemer werden uitgebracht waaronder het grote publiek hen herkent.

Facebook / Instagram / Twitter

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

Related posts
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

Ook The Kills, Pommelien Thijs, Miles Kane, Dimension en meer naar Pukkelpop 2024!

Aan een ongezien recordtempo vlogen de Pukkelpop-tickets begin deze maand de deur uit. Het mag duidelijk wezen dat het festival op de…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Mount Kimbie - "Empty And Silent" (feat. King Krule)

Mount Kimbie probeerde ons in 2022 nog te versieren met het dubbelalbum MK 3.5: Die Cuts | City Planning; een tweeluik vol…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single BADBADNOTGOOD - "Take What's Given"

BADBADNOTGOOD behoort zonder te overdrijven binnen de categorie ‘invloedrijkste jazzbands van de afgelopen jaren’. Het instrumentale gezelschap baande zich met groove, techniek…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.