InstagramLiveRecensies

Moderat @ Ancienne Belgique (AB): Heilige drievuldigheid

© CPU – Joost Van Hoey

Nadat ze er een paar jaar geleden de stekker uit hadden getrokken om te focussen op hun andere muziekprojecten, keerde Moderat dit jaar terug langs de grote poort. Het Berlijnse drietal bracht met MORE D4TA niet alleen een gloednieuw album uit, maar stak ook een gloednieuwe liveshow in elkaar. In juli kregen ze daarmee al een volgepakte The Barn op Rock Werchter aan het dansen en nu mag de Ancienne Belgique er maar liefst drie avonden op een rij eraan geloven. De grote zaal veranderde gisteren voor de eerste van drie avonden in een broeierige Berlijnse nachtclub waar het zweet van de muren liep en een grote dansende meute anderhalf uur uit de handen van het drietal at.

Door onvoorziene omstandigheden (in dit geval veel file) was het materiaal van Moderat pas een uur voor aanvang in Brussel. Daardoor werd voorprogramma SYLVERE noodgedwongen geschrapt en de oorspronkelijke start met een halfuur naar achter geschoven. Volgens de groep zelf was hen zelfs al verteld dat de show niet zou kunnen doorgaan. Dat ze opgelucht waren dat het uiteindelijk toch nog goed kwam, was aan hun gezichten te zien toen ze in een door rook gehulde zaal opkwamen. Opener “Ghostmother” paste qua sfeer uiteraard perfect bij de gemoedstoestand van het drietal en het publiek. De trage opbouw gaf iedereen de mogelijkheid om geleidelijk aan in het optreden te geraken en alle stress van zich af te zetten. De nervositeit maakte snel plaats voor ontlading dankzij een magistrale versie van “A New Error”. De opbouwende sfeer kreeg de zaal gauw geëlektrificeerd. De dansbenen werden losjes geschud en in het openingstweetal op actief gezet.

© CPU – Joost Van Hoey

Een zaal als de Ancienne Belgique leent zicht heel goed voor de aard van productie die Moderat met zich meeneemt. Een gigantische ledwall en uiteraard veel lichtelementen brengen de muziek visueel subliem tot leven. Door de intimiteit van de zaal kwam dat ook dubbel zo hard binnen, zeker als je het vergelijkt met hun vorige Belgische zaalshow in Vorst Nationaal. Meeslepender was het ook, zo ondervonden we het toch op onder meer “Rusty Nails”. Tijdens een van de publieksfavorieten flakkerden stroboscopische lichten erop los en op het einde stond in koeien van letters ‘Hell is Above’ te lezen op het scherm. De zintuigen prikkelden ze ook met het daaropvolgende “Running”. Het animeerde het publiek zelfs om voorzichtig mee te klappen en zich nog meer te verliezen in de muziek.

Moderat is nu niet bepaald de band die veel interactie zoekt met het publiek. De drie bleven ook gisteren gefocust en gedecideerd op hun verhoogjes staan. Vooral Sebastian Szary, die op Rock Werchter nog ziek verstek moest geven, verloor zich helemaal in zijn knoppen en toetsen. Niet dat we daar rauwig om waren, want de drang naar perfectie leverde piekfijne momenten op. Nieuwtje “NEON RATS” paste perfect in de set en kreeg zeker naar het einde toe de massa mee. Ook visueel werd het nummer ijzersterk kracht bij gezet en op die manier werd een fijn momentum gecreëerd. Uiteraard was ook “Reminder” live weer een onoverwonnen schot in de roos. Ring mocht dan wel even de tekst vergeten zijn, maar hij herpakte zich gelukkig snel en leverde vocaal goed werk.

© CPU – Joost Van Hoey

Uit hun verse plaat MORE D4TA grabbelden ze gisteren iets minder uitgebreid dan verwacht. “NEON RATS”, “MORE LOVE”, “UNDO REDO” en “FAST LAND” waren de enige vier nummers die ze in de set staken. Niet ieder nummer was een even groot succes. “MORE LOVE” werd in het begin overstemd door het gebabbel in de zaal en ook “UNDO REDO” kampte met eenzelfde lot. Laatstgenoemde bloeide wel prachtig open en kreeg zo de monden uiteindelijk toch tamelijk snel gesnoerd. Naast de praters stoorden we ons overigens ook aan de vele smartphones die veelvuldig de lucht ingingen om het concert vast te leggen. Af en toe kan dat natuurlijk geen kwaad, maar het beïnvloede op den duur wel de belevenis van de mensen die wel van het moment wilden genieten. Gelukkig ergerden we ons iets minder hard aan de vooruitgestuurde single “FAST LAND”. Het drietal speelde het nummer nog iets vrijer waardoor de dynamiek van het nummer veranderde. De toegevoegde waarde van hun live-opstelling kwam hier zeer goed naar boven.

Voor “Les grandes marches” haalde Ring de elektrische gitaar boven en dat tot grote vreugde van de fans. Ondanks dat de track in 2009 werd uitgebracht, klonk het nog altijd heel fris en actueel. Dat zegt veel over de tijdloosheid van de discografie van het Duitse drietal, iets wat niet heel veel elektronische acts is gegeven. Bij de afsluiter “No. 22” haalden ze lichttechnisch gezien nog eens alles uit de kast. De Ancienne Belgique was nu definitief een Berlijnse club waar tijd geen rol meer speelde. De honger van het publiek was uiteraard nog niet gestild nu ze de smaak definitief te pakken hadden. Na een korte uitstap naar de coulissen kwam Moderat onder groot gejoel het werk afmaken. Gernot Bronsert vroeg of we de begindeun van hun grootste hit “Bad Kingdom” kenden. En of iedereen dat deed. Ring kwam zelfs even van het verhoogje af om samen met het publiek te zingen. Afsluiten deden ze uiteindelijk met het intrigerende “Intruder”. Een compact en overdonderende sluitstuk van anderhalf uur Moderat.

© CPU – Joost Van Hoey

Moderat deed wat Moderat als geen ander beheerst: een zaal uit de voegen laten barsten. Niet alleen muzikaal stak de show heel strak in elkaar, maar zeker ook op visueel vlak. Het Brusselse publiek at ook zonder veel interactie uit de handen van het trio en leek even vergeten te zijn dat het nog maar dinsdag was. Dat de show ei zo na het afgeblazen kon worden, maakte de ontlading bij alle partijen wellicht nog wat groter. De aftrap van de driedaagse residentie van Moderat in Brussel was er dus eentje met succes.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Setlist:
Intro
Ghostmother
A New Error
Eating Hooks (Siriusmo Remix)
Rusty Nails
Running
NEON RATS
Reminder
MORE LOVE
Animal Trails
UNDO REDO
FAST LAND
Les Grandes Marches
No. 22

Encore:
Bad Kingdom
Intruder

2027 posts

About author
Schrijft wel eens iets...
Articles
Related posts
InstagramLiveRecensies

Novo Amor @ Ancienne Belgique (AB): Met dank aan ChatGPT

Ali Lacey is met zijn negen miljoen maandelijkse luisteraars op Spotify beter bekend bij het grote publiek als Novo Amor. Enkele weken…
InstagramLiveRecensies

Hollow Coves @ Ancienne Belgique (AB Ballroom): Liefde voor de mondharmonica

De carrière van Hollow Coves gaat gestaag zijn gangetje. Toch zit er de laatste tijd een stroomversnelling in de populariteit van de…
InstagramLiveRecensies

Altın Gün @ Ancienne Belgique: Zwoel afscheidsfeestje

De Anatolische pyschedelische rockformatie Altın Gün was gisteren opnieuw in het land. Het zestal dat voor 4/6 bestaat uit Nederlandse muzikanten en…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.