© Neil Krug
In 2019 bracht Weyes Blood Titanic Rising uit, een adembenemend album waar Natalie Mering de kern wist te beschrijven van hoe we als maatschappij omgaan met het leven en de liefde. Met haar gevoelige, contemplatieve nummers vol rijke arrangementen die doen denken aan de jaren 70, wist de artieste veel harten te veroveren. Op 18 november verschijnt het langverwachte nieuwe album And in the Darkness, Hearts Aglow, een plaat die Mering omschrijft als de tweede binnen een trilogie. Daar waar Titanic Rising vooral over het opdoemen van chaos ging, gaat het nieuwe album over hoe we daar nu middenin zijn beland.
Op de eerste single “It’s Not Just Me, It’s Everybody” houdt Weyes Blood opnieuw de vinger aan de pols van de samenleving. Het lied gaat over isolatie en eenzaamheid. In onze maatschappij worden we steeds minder afhankelijk van elkaar, terwijl het verlangen naar verbondenheid nog steeds een universele nood is. Dat zingt ze heel treffend op dit nummer dat zoals oudsher prachtig gearrangeerd is. Net zoals op Titanic Rising is de muziek rijk aan detail. De strijkarrangementen klinken opnieuw wondermooi en de harp van niemand minder dan Mary Lattimore zorgt op het einde nog voor een aangename verrassing. Het wordt uitkijken naar And in the Darkness, Hearts Aglow en stiekem ook al naar het album dat het sluitstuk zal worden van deze trilogie.
Weyes Blood speelt op zondag 5 februari in de Orangerie van de Botanique. Info & tickets
Facebook / Twitter / Instagram
Bij de aankondiging van het album deelde Natalie Mering ook een brief: