AlbumsFeatured albumsRecensies

Stella Donnelly – Flood (★★★½): Vertederende stortvloed

Liefhebbers van de betere indie zullen de Australische singer-songwriter Stella Donnelly waarschijnlijk al kennen sinds Thrush Metal, een fijne ep vol vlijmscherpe teksten en tedere indierock waarmee ze in 2018 doorbrak. Met de bijbehorende single “Boys Will Be Boys” gooide ze hoge ogen, en wanneer de eerste langspeler Beware Of The Dogs uiteindelijk in 2019 verscheen, kon ze dus al gauw rekenen op een trouwe fanbasis. Het debuut kon volgens ons de hoge verwachtingen niet over de hele lijn inlossen, maar leverde haar in thuisland Australië wel heel wat prijzen op. Album nummer twee is nu beschikbaar, en Donnelly gooit daarop heel wat nieuwe ingrediënten in de strijd om extra zieltjes te winnen.

Voor het schrijven van nieuw materiaal vond Donnelly heel wat inspiratie tijdens het vogelspotten in het regenwoud van het Australische Bellingen. De confrontatie met de exotische vogels leerde haar het leven in nieuw perspectief te plaatsen en opende deuren naar een hernieuwde inspiratiebron. De strenge Australische lockdowns zonderden haar lange tijd af van vrienden en familie en dwongen haar om verder in zichzelf te keren. Ze zocht haar toevlucht tot de piano, een instrument waar ze heel wat minder ervaring mee had in vergelijking met haar vertrouwde gitaar. Het dwong haar om eenvoudiger en bescheidener te gaan schrijven, maar het bleek zeker en vast geen beperking. Zo schreef ze meer dan veertig nummers en puzzelde ze de elf beste bij elkaar tot een sterk geheel. Want met Flood wou Donnelly immers een samenhangend verhaal van individueel sterke nummers brengen, net zoals de kluten op de hoesfoto op zichzelf leven, maar tegelijk als zwerm ook een apart wezen vormen.

Muzikaal klinkt Flood wel wat anders dan Beware Of The Dogs. De gitaren zijn meer naar de achtergrond verdwenen terwijl piano’s nadrukkelijker de sfeer bepalen. Blazers zorgen regelmatig voor extra klankkleur, en voegen voornamelijk extra treurnis toe aan enkele nummers. Zoals vanouds schenkt Donnelly heel wat aandacht aan sterke teksten, maar de expliciete rand van vorig werk is toch wat weggevijld. Fans van het eerste uur zouden wel eens teleurgesteld kunnen zijn bij de zuiver productie en hapklare melodieën die Flood soms te bieden heeft, al is er zeker en vast voldoende diepgang aanwezig om ook strenge oren te overtuigen. Wie goed luistert, hoort op de nieuwe plaat al gauw een stortvloed aan vertederende melodieën.

Want er valt wel heel wat moois te vinden op de tweede langspeler van Donnelly, en de vooruitgestuurde singles horen zeker en vast tot de hoogtepunten. Het heerlijke “Lungs” trapt de plaat af en laat je meebewegen met dansbare drums en een catchy deuntje, maar het is de aanstekelijke staccato zanglijn in het refrein waarmee Donnelly in een vingerknip je hart weet te stelen. In “How Was Your Day” zingt ze vervolgens over een relatie die op springen staat terwijl geen van beide partners de moed heeft om een serieus gesprek te starten. Een speelse gitaarlijn en praatzang maken het nummer ondanks het bittere verhaal vlot verteerbaar. Ook de puike single “Flood” is een absolute topper; een repetitieve pianomelodie weerklinkt terwijl echoënde gitaarriedels en een eenvoudig drumpatroon de basis uitrollen, maar tijdens het refrein ontluikt zich pas echt een stralende schoonheid. ‘I’m taken out to sea in the flood / Swimmer looking for the line / Maybe you’re my warning call / Waiting for the hand to arrive’ zingt Donnelly bovenop zachte koorzang en galmende synths, en daarmee raakt ze helemaal de gevoelige snaar.

Maar Donnelly heeft op Flood naast de singles wel wat meer in de aanbieding. Het jazzy “Restricted Account” bijvoorbeeld, waarin ze niet meer nodig heeft dan een gloedvolle piano, sobere percussie en haar mijmerende stem om de aandacht vier minuten vast te houden. Met een eenzame hoorn voegt ze ten slotte nog extra hartzeer toe aan het nummer. Ook het poppy “Move Me” en het beklijvende “Morning Silence” zijn gezegend met een knappe blazerssectie. Laatstgenoemd nummer brengt Donnelly zelfs als pure bossanova, compleet met fluisterzang en jazzy gitaartokkel.

Heel af en toe slaat Donnelly de bal wat mis wanneer ze enkele liedjes laat ontaarden in relatief saaie pianoballads. In “Underwater” bijvoorbeeld, een nummer waarin ze nochtans beeldschoon zingt, maar helaas kopje onder gaat in een oeverloze melodie. Ook voor “This Week” is onze mantel der liefde net niet groot genoeg om de eentonigheid te bedekken. Geen slechte nummers natuurlijk, maar ze halen toch wel even het ritme uit een verder beklijvende plaat. Maar alles in beschouwing genomen blijf je nadat de albumafsluiter “Cold” is afgelopen zeker en vast niet verkild achter: Flood is een klein, hartverwarmend pareltje.

Met Flood brengt Stella Donnelly een beklijvend tweede album. In vergelijking met debuut Beware Of The Dogs zijn de teksten minder expliciet en krijgt de piano heel wat meer aandacht dan de gitaar. De jonge Australische bewijst zo dat ze uit meer dan één vaatje kan tappen om interessant te blijven. Wij kijken alvast uit naar de verdere evolutie van Stella Donnelly, want met platen als Flood mag ze ons in de toekomst nog blijven overspoelen.

Wie zich in levende lijve wil laten betoveren door de zeemzoete stem van Stella Donnelly kan op 18 november afzakken naar de Rotonde in de Botanique te Brussel. Tickets zijn nog steeds te koop.

Facebook / Instagram / Twitter / Website

Ontdek nog meer nieuwe muziek op onze Spotify!

166 posts

About author
It's party time and not one minute we can lose.
Articles
Related posts
2022FeaturesInstagramUitgelicht

De 101 beste singles van 2022

Het jaareinde komt nu echt wel in zicht, maar wij zijn nog lang niet klaar met onze eindejaarslijstjes. Nu we alle albums…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Lip Service – “Flood” 

Dat de Sint recentelijk vele Belgische schoorstenen van dichterbij kwam bekijken, weerhoudt Lip Service er niet van onze imaginaire schoenen rijkelijk te…
InstagramLiveRecensies

Rolling Blackouts Coastal Fever @ Botanique (Orangerie): Onbezorgd gitaarplezier

De voorbije weken werden we om de oren geslagen met festivalprikkels en dat zal er de komende weken niet minder op worden….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.