AlbumsFeatured albumsRecensies

MUNA – MUNA (★★★½): Blaken van zelfvertrouwen

Toen Phoebe Bridgers een aantal jaar geleden haar platenlabel Saddest Factory Records oprichtte had ze een grote droom: een contract aanbieden aan MUNA. Het was een idee waar alle betrokken partijen, zowel Phoebe zelf als het drietal dat MUNA vormt, ongelooflijk enthousiast van werden, maar helaas voor Phoebe stond de Amerikaanse band toentertijd nog onder contract bij het grote label RCA. Het leek er dus op dat haar droom voorlopig niet meer zou worden dan slechts een droom, maar soms heeft het universum hele andere plannen. Alsof een hogere macht dat zo had gewild, werd het contract van MUNA bij RCA namelijk in 2020 ontbonden. Niet veel later, in mei 2021, tekenden Katie Gavin, Naomi McPherson en Josette Maskin bij Saddest Factory Records.

Van label veranderen kan behoorlijk angstaanjagend zijn, maar voor MUNA was het eigenlijk een aangename verandering. Het bood de groep de mogelijkheden om nieuwe dingen uit te proberen, en uit te zoeken wat het drietal tegenwoordig nou echt leuk vindt. De platenmaatschappij is namelijk niet het enige wat aan MUNA is veranderd in de afgelopen paar jaar. Katie, Naomi en Josette hebben zelf ook een bepaalde groei en de nodige veranderingen doorgemaakt. Ze hebben elk stappen gezet in hun volwassenwording en veranderen langzaam maar zeker in de personen die ze graag zouden willen zijn. Deze persoonlijke ontwikkeling vormde de leidraad in het creatieve proces voor hun derde album (tevens de eerste bij Saddest Factory Records), MUNA, dat vandaag is verschenen.

Die persoonlijke groei is duidelijk hoorbaar op MUNA. Het is een veel hoopvollere langspeler dan de vorige twee albums van de band, About U en Saves The World, die beiden gedefinieerd werden door melancholie. De nieuwste plaat daarentegen wordt juist gedomineerd door triomf, acceptatie en hoop. Het trio lijkt veel meer vrede te hebben met de moeilijke tijden in het leven, te geloven dat alles goedkomt en beter te weten wat ze wil. Dit horen we terug in de catchy meezinger “Anything But Me”, die de ideale soundtrack is voor iedereen die over een ex wil komen. Ook het nummer “What I Want” barst van dansbare synths die doen denken aan de jaren tachtig, een flinke dosis girlpower en een hoop zelfvertrouwen.

Dat hoopvolle horen we niet alleen maar terug in uptempo liedjes als “Anything But Me” en “What I Want”, maar ook wanneer MUNA wat gas terug doet. De ingetogenere sluiter van het album, “Shooting Star”, is bijvoorbeeld misschien wel een van de liefste, meest hoopgevende break-upnummers die we ooit hoorden. We horen dat hoopvolle het sterkst terug op de countryballad “Kind Of Girl”. Deze is een eerlijke, oprechte ode aan zelfliefde die ons, dankzij de kwetsbare vocals van frontvrouw Katie, enorm weet te emotioneren. Voordat MUNA de wereld in werd gebracht, zei de band al dat “Kind Of Girl” het hart van het album vormde. Nu dit album er in het geheel is, bestaat daar eigenlijk geen twijfel over.

Hoewel MUNA dus absoluut een stuk minder melancholisch is dan de eerdere werken van de Amerikanen, zou het ook geen echte MUNA-plaat zijn als het er niet een heel klein beetje van in te horen zou zijn. “Loose Garment”, dat geïnspireerd voelt op het werk van Imogen Heap, zou bijvoorbeeld niet misstaan op het übermelancholische debuutalbum van het trio About U. Helaas is het wel saaier dan zowel de nummers op dat album als die op MUNA. De eerdere single “Home By Now” is dan weer een geslaagder nummer met zo’n melancholische ondertoon. De twijfels en grote ‘wat als?’-vraagstukken na een stukgelopen relatie staan centraal in dit dancepoplied dat ongetwijfeld steun biedt aan iedereen met een gebroken hart.

Wat misschien nog wel meer bij een MUNA-album hoort dan een beetje melancholie, is het zegevieren van de queer identiteit van de band. Dit aspect van hun identiteit is iets dat Katie, Naomi en Josette nooit onder stoelen of banken geschoven hebben in hun muziek, maar altijd al omarmd hebben. Dit is op MUNA dan ook niet anders. Zo opent het album met de hit “Silk Chiffon”, waarop platenbaas Phoebe Bridgers te horen is, en dat volgens gitarist Naomi de perfecte soundtrack is voor je eerste niet-heteroseksuele zoen. Ook het sexy, disco-achtige “No Idea” en het door Phil Collins-beïnvloede “Solid” (dat veel te kort duurt!) vormen succesvolle eerbetonen aan de queer identiteit van MUNA, waar het zelfvertrouwen opnieuw vanaf drupt.

Een perfect samenhangend album dat een groter, overkoepelend verhaal weet te vertellen middels elf nummers; dat is MUNA niet. Qua stijlen en invloeden is het album namelijk misschien net iets teveel all over the place en te onvoorspelbaar. Dit werkt goed op sommige albums, maar hier komt dat (nog) niet zo lekker uit de verf. Dat betekent niet dat het een slecht album is, integendeel zelfs. Het derde album van MUNA is over het algemeen een ontzettend solide indiepopalbum waarop de persoonlijke groei van de drie bandleden centraal staat, zonder dat de meest herkenbare, typerende facetten van hun muziek verloren zijn gegaan. MUNA bewijst dat de groep volwassen aan het worden is op de meest triomfantelijke, zelfverzekerde manier die er is.

Facebook / Instagram

Ontdek nog meer nieuwe muziek op onze Spotify.

256 posts

About author
nederlandser dan ik krijg je het niet
Articles
Related posts
AlbumsRecensies

boygenius - the rest (★★★): Een zeer smakelijk tafelrestje

De heilige drievuldigheid uit indieland, genaamd boygenius, weet dit jaar van geen ophouden. Nadat de band met the record een van de…
AlbumsFeatured albumsRecensies

The National - Laugh Track (★★★★): Van hetzelfde laken een fraai pak

Fans van The National konden enkele maanden geleden al hun hart verwarmen aan First Two Pages of Frankenstein, maar alsof dat nog…
InstagramLiveRecensies

Pukkelpop 2023 (Festivaldag 3): Van mysterie naar hysterie

De derde dag van Pukkelpop begon nogal wisselvallig door de regen en dat liet iedereen plots een klein beetje panikeren. Gelukkig klaarde…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.