Disney Channel heeft al heel wat tieneridolen naar voren gebracht die later uitgroeiden tot gigantische wereldsterren zoals Justin Timberlake, Britney Spears en Miley Cyrus, maar toch was de hype rond de negentienjarige Olivia Rodrigo verrassend. Een hoofdrol in de High School Musical-serie maakte haar geliefd en gekend, maar het was TikTok en “drivers license” waarmee ze uitgroeide tot een echt fenomeen. Inmiddels werd haar debuutalbum SOUR op Spotify alleen al zeven miljard keer gestreamd en behoort ze tot de populairste popsterren van het moment. Dat alle kaartjes voor haar Belgisch debuut in Vorst Nationaal in seconden uitverkocht waren, spreekt voor zich. De hype is groot, maar is die ook terecht?
We volgen Baby Queen al een tijdje en waren dan ook benieuwd hoe ze het er als voorprogramma van af zou brengen. De zaal zat al zo goed als helemaal vol voor de Britse en daar maakte ze gretig gebruik van. Iedereen klapte al vanaf het eerste nummer mee en ook voor de overige 35 minuten had ze iedereen verder mee. Door een ietwat vlakke geluidsmix kwamen de instrumenten er niet helemaal door, wat bij haar muziek toch wel een cruciaal onderdeel is. Toch stal ze met haar toffe persoonlijkheid en goede presence de show en organiseerde ze onder andere een sitdown. De sfeer zat goed, haar nummers zijn charmant en niemand heeft zich veertig minuten verveeld. Taak volbracht.
Geduldig wachtten haar jonge, enthousiaste fans met een steeds groter wordende anticipatie met zicht op een paars gordijn. Eenmaal de eerste noten van “brutal” hun intrede maakten, werd het maandenlange wachten op de show omgezet in pure euforie. ‘God, it’s brutal out here’, zingt ze, en ongelijk kunnen we haar niet geven met die uitzinnige meute fans die al meteen alles woord voor woord meezingt. Soms zelfs zo luid dat je Olivia niet hoort zingen. Het door punkrock geïnspireerde nummer vormde een fulminante start en knalde live ook zoals het hoorde. “jealousy, jealousy” bouwde daarop verder en raakte klaarblijkelijk heel wat aanwezigen in de ziel. De frustraties over het ideaal dat sociale media voor jonge vrouwen vooropstellen, kwam er helemaal uit, waardoor het energielevel hoog bleef en het tieneridool zich door de uitgelaten sfeer liet inspireren om zich eveneens helemaal te smijten.
Grote hits worden meestal tot op het einde bewaard in popshows, maar toch pakte het voor de Amerikaanse perfect uit om “drivers license” al vroeg in de setlist te stoppen. Het achterliggende verhaal over haar breuk met collega Joshua Basset heeft in 2020 heel wat losgemaakt bij fans en het nummer kampeerde wekenlang bovenaan alle hitlijsten. Bij haar monsterhit kroop ze dan ook voor het eerst achter haar piano, waardoor we de andere kant van de zangeres ook leerden kennen. Naast poppy rock, is ze namelijk ook ontzettend geliefd voor haar ballades over liefdesverdriet. “drivers license” werd niet alleen door de zangeres met volle overtuiging gebracht, ook het publiek volgde alsof zijn leven ervan af zou hangen. Dat niet elke noot even zuiver was, voegde alleen nog maar wat extra emotie toe aan het nummer en werd door het meezingen van haar fans haast onmerkbaar.
Popsterren worden vaak afgeschreven door hun gebrek aan muzikaliteit, maar ook dat kan Olivia Rodrigo weerleggen. Niet alleen schrijft ze haar nummers zelf, naast piano speelt ze ook gitaar. “hope ur ok” was dan ook de uitgelezen kans om de dynamiek van de show even te veranderen door zichzelf met de gitaar te begeleiden. Voor “enough for you” en “1 step forward, 3 steps back” werden de gordijnen achter haar gesloten om een meer intieme sfeer te creëren waarbij ze zichzelf als authentieke singer-songwriter neerzette. Door de subtielere aanpak kon ze ook vocaal iets meer laten zien wat ze kon, al bleef het publiek haar als een groot koor begeleiden en nam de massahysterie geen seconde af.
Olivia Rodrigo wisselde in haar show goed af tussen het rustigere en snellere werk, waardoor elk gevloeid traantje kon wijken voor een druppel zweet. Na een kledingwissel bracht ze een geüpgradede versie van “happier” en ook “traitor” of “deja vu” klonken toch een stuk grootser dan op de plaat. Een goede keuze, want in een arena moet alles wat bombastischer klinken om iedereen van zijn zitje te krijgen. De band had daarin een groot aandeel en bewees zich als ontzettend belangrijke toegevoegde waarde, want in de details zorgde ze steeds voor een klein extraatje of hield ze speciaal gas terug om op te kunnen bouwen. Dat is ook belangrijk om die ballades en poprock met elkaar te verbinden, al gebeurde het steeds bijzonder subtiel en goed doordacht.
Na een klein uur zat het er met bisnummer – die andere monsterhit – “good 4 u” op, want meer werk heeft Rodrigo momenteel ook nog niet om te spelen. De confetti dwarrelde nog lichtjes naar beneden als ze onder luid gegil terug achter de coulissen verdween. Wat voor haar inmiddels een doorsnee avond geworden is, was voor veel fans de grote apotheose na maanden wachten. Covers van Avril Lavigne en Republica vulden de set waar nodig en toonden dat ze muzikaal al goed weet waar ze naartoe wilt. Haar fans waren er in ieder geval bijzonder wild van en zorgden er haast heel de set voor dat je haar niet altijd even goed kon verstaan. Dat moeten we er nu eenmaal bij nemen, want duizenden jongeren en kinderen hadden de tijd van hun leven en gingen stiekem op liefdesverdriettherapie.
Olivia Rodrigo is niet de meest originele act qua thema’s en muziek, maar verpakt het allemaal perfect en weet ook hoe ze op podium moet staan. In Vorst Nationaal zagen we dan ook hoe ze belangrijke stappen zette om voor haar volgende passage in een nog grotere arena te kunnen staan. De basis staat alvast als een huis. Qua populariteit had ze een Sportpaleis al makkelijk kunnen uitverkopen, maar met de huidige, sobere productie stond ze prima in Vorst. Het is dus afwachten wat ze muzikaal nog in petto heeft de komende jaren, want ze kan nog alle kanten op. We hebben zo’n sterk vermoeden dat ze zoals haar Disney Channel-voorgangers misschien nog eens verrassend uit de hoek zal komen, want er schuilt iets speciaals in de jonge zangeres.
Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!
Setlist:
brutal
jealousy, jealousy
drivers license
Complicated (Avril Lavigne-cover)
hope ur ok
enough for you/1 step forward, 3 steps back
happier
All I Want
Ready To Go (Republica-cover)
favorite crime
traitor
deja vu
good 4 u