LiveRecensies

Primavera a la Ciutat: Wanneer wachten een levensstijl wordt

Dag 2

Voor de tweede dag van Primavera in the city verlegden we onze focus richting Razzmatazz. Ook daar heb je twee zalen, maar moet je kiezen voor één zaal om de focus een hele avond op te leggen. Wij kozen voor de tweede Razzmatazz, een zaal die capaciteit biedt aan 960 mensen en een mooie line-up met Belgen Aksak Maboul, de Amerikaanse Spellling, de Britse experimentalisten van Beak> en de huisband van Primavera King Gizzard & The Lizard Wizard voor een derde keer present tekende.

Ook aan de Razzmatazz stond een rij aan te schuiven die niet te tellen viel. Iedereen wilde een glimp opvangen van wat er zich binnen afspeelde. De zaal had een industrieel gevoel waarbij we binnenkwamen op een plein tussen de gebouwen om dan in een kleine deur te gaan die de wereld van Razzmatazz 2 opende. Daar zagen we een zaaltje te vergelijken met AB Club in Brussel, maar dan net iets langer. Bars aan beide kanten en vooraan een klein podium. Daar mocht Aksak Maboul de spits afbijten.

De band had er duidelijk zin in en bracht een fijne mix van psychedelische jazz en dansbare rockmuziek. Het publiek kon dat ook wat smaken, al klonk de band bij momenten net iets te chaotisch. Dat was vooral te wijten aan het feit dat er heel wat klanken samenkwamen waardoor het soms veel was om allemaal te verwerken. Dat wilt niet zeggen dat het niet goed was, want de exotische sounds van de groep leken perfect bij de temperaturen in de zaal te passen en de korte set kon ook op veel enthousiasme rekenen. Op die manier konden we toch ook eens een lokale band aan het werk zien in het buitenland en het is altijd fijn om te zien hoe anderen daar op reageren.

Yung Lean © Sharon Lopez

In de grote zaal onder de Razzmatazz 2 was het uren op voorhand ook drummen geblazen voor de Zweedse cloudrapper Yung Lean. Zijn pionierstatus kon hij jammer genoeg niet helemaal waarmaken in een volgepakte zaal vol uitzinnige fans. Daarvoor struikelde Yung Lean iets te veel over de technische problemen met zijn microfoon en liet zijn zang het bij momenten ook nog afweten. De Zweed moest het in Barcelona vooral hebben van een waanzinnige sfeer, zijn virale hits “Ginseng Strip 2002” en “Afghanistan” en een blitse lichtshow die zich moeiteloos kon aanpassen aan de sfeer van de nummers. Live was Yung Lean dus niet meteen een hoogvlieger waar we de komende maanden nog veel aan zullen terugdenken en zonder technische problemen had het zeker nog een tikkeltje meer kunnen overtuigen.

Dan was Spellling misschien wel de vreemde eend in de bijt. De zangeres bracht vorig jaar haar geweldige plaat The Turning Wheel uit en we waren benieuwd hoe ze dit live zou vertalen. Het antwoord was minder experimenteel dan verwacht, want we kregen voornamelijk zwoele r&b vanop het podium. De frontvrouw had zelfs twee achtergrondzangeressen bij om het lichaam van haar nummers van nog wat extra power te voorzien en ook muzikaal was het allemaal zeer afgewerkt. We zouden kunnen stellen dat Spellling haar liveshow ook naar een hoger niveau tilt door zelf heel enthousiast haar nummers op een toegankelijke manier te brengen zonder daarbij compromissen te sluiten en net daardoor kan ze alleen maar bekender worden.

Beak> had ook veel liefhebbers in de zaal want nog voor we de zaal betraden, zagen we al mensen met een t-shirt staan die hun favoriete band uit Bristol nog eens wilde zien. De band deed waarvoor iedereen kwam en dat was repetitieve rock brengen waarbij uitgesponnen elektronica en gitaren centraal stonden. De set kon je dus gezien hebben na het horen van één nummer, want eigenlijk was het vooral hypnotiserend bedoelt. We begaven ons dan ook eens naar een andere ruimte in de Razzmatazz 2 waar we een groot rokersterras ontdekten. Daar bleken nog heel wat anderen te zijn die ook niet geïnteresseerd in Beak> waren, waardoor we kunnen stellen dat er eigenlijk meer volk buiten stond dan binnen en het publiek vooral voor King Gizzard & The Lizard Wizard kwam.

Met King Gizzard & The Lizard Wizard heeft de organisatie een band geregeld die een heel toegewijd publiek heeft. Ook in Razzmatazz 2 was de zaal terug tot in de nok gevuld met fans en die zagen een band die furieus van jetje gaf. Met songs uit Nonagon Infinity en Infest The Rats Nest kregen we meteen een heuse vulkaanuitbarsting aan stevige songs en het duurde dan ook niet lang vooraleer de lava overal in het publiek verspreid werd. De moshpits waren hevig en muzikaal klonk de band nog steeds even fris als voordien. Na het furieuze begin werd ook nu terug tijd genomen om even was gas terug te nemen waarbij we vooral aan het grooven gingen. Met een jam en uiteindelijk beuksong “K.G.L.W.” als afsluiter was ook deze King Gizzard show opnieuw geslaagd.

Voor dag 3 lees verder op de volgende pagina.

3662 posts

About author
Ook bekend als "Den Beir", oprichter van de site, leidt alles in goeie banen en schrijft ook wel eens iets.
Articles
Related posts
AlbumsFeatured albumsRecensies

Newmoon - Temporary Light (★★★★): Staren naar de wolken

De shoegazers van Newmoon zetten hun eerste stappen in 2014 met de erg sterke ep Invitation To Hold. Sindsdien werkten de Antwerpenaren…
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

Cactusfestival vervolledigt de line-up!

Cactusfestival zorgt elk jaar voor een van de hoogtepunten van het jaar in Brugge en omstreken. De mooie omgeving en gezellige festivalomgeving…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single King Hannah - "Big Swimmer" (feat. Sharon Van Etten)

Het gebeurde misschien allemaal een beetje onder de radar, maar in 2022 was King Hannah echt wel een revelatie. De band rond…

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.