InstagramLiveRecensies

Altın Gün @ Trix: Alsof het weekend pas begon

© CPU – Stijn Verbruggen

Altın Gün stond een maand geleden nog op Coachella, maar is ondertussen dichter bij huis en passeerde ook even in de Antwerpse Trix. Want hoe exotisch de band ook klinkt, oprichter en bassist Jasper Verhulst is een Amsterdammer. Je kent het verhaal misschien al: Verhulst raakte gefascineerd door Turkse folkrocknummers uit de jaren zeventig, verzamelde enkele (Turkse) bandleden en blaast met hen sinds 2018 nieuw leven in die oude nummers. Het psychedelische resultaat mogen we ondertussen al op vier platen aanhoren, waarvan de twee laatste dansbaarder dan ooit waren; en daarom ook meteen gouden geschenkjes waren in dat 2021, waarin we enkel thuis de benen mochten losgooien. Tijdens een tour vol uitgestelde shows is Altın Gün dan maar een vijfde album beginnen opnemen, waarvan we in Trix al enkele nummers zouden horen.

We startten met een set van Asa Moto. Vanachter een vier meter lange tafel vuurde het Belgische dj- en producersduo meteen een diepe bas af als een soort lokroep voor de reeds aanwezigen in de uitverkochte Trix. Als je daar vervolgens stond, voelde je de bas zo diep in je strottenhoofd bonken, dat het jeukte – om te dansen natuurlijk. Het ritme bleef zwoel en laag, maar toch was de set opzwepend, waardoor er aan bijtrekpasjes geen gebrek was. De raadselachtige vocals die beide mannen live voorzien, zijn de extra troef van hun draaiskills die vlot op elkaar ingespeeld zijn. De spots gingen door de hele zaal, waardoor het volledige publiek betrokken werd. Willen of niet.

Altın Gün valt dan wel onder een veel instrumenteler genre dan Asa Moto, maar er is wel degelijk een link tussen de twee. Asa Moto producete namelijk mee aan de twee laatste albums van Altın Gün. De allerlaatste, Âlem, staat enkel op Bandcamp, waardoor het spannend was of de recente nummers wel zouden aanslaan. Na twee rockige maar immer vrolijke openingsnummers, kregen we het funky Âlem-nummer “Cips Kola Kilit” te horen en aanslaan deed het zeker. We hoorden hun typische sound, maar zangeres Merve Dasdemir haalde hier een theatrale vertelstem boven in plaats van Oosterse toonladders.

© CPU – Stijn Verbruggen

Merve verduidelijkte nog even wat het concept van Altın Gün is: de band herwerkt oude liedjes. De meeste nummers op Âlem zijn daarentegen voor het eerst helemaal eigen. We kregen ook enkele nóg nieuwere, onuitgebrachte nummers te horen. Die bevatten minder elektronisch geluid en leken zo weer meer naar de kern van de Anatolische muziek te gaan. We konden de klanken die het zestal produceerde, van percussie tot tamboerijn en elektrische gitaar, eventjes intens in ons opnemen. De heldere exotische stemmen van Merve en zanger Erdinç Ecevit waren de magische elementen.

Net voor de helft van de show was het publiek goed opgewarmd en kwam het perfecte moment voor het dansbare hitje “Yüce Dağ Başında”. We hoopten stiekem op een uitgerekte liveversie, maar Altın Gün hield het kort. Hoe dan ook ontstond er een serieus uitgelaten sfeer in Trix. Het verwonderde ons hoeveel energie er na een Hemelvaartweekend nog kon ontspringen. De aandrijver stond uiteraard op het podium: de expressieve en enthousiaste Merve was het feestbeest van de avond en meer dan ooit een frontvrouw. Wanneer ze het podium rondstruinde, deed ze ons met haar rode krullen denken aan Florence Welch, omgeven door haar machine.

© CPU – Stijn Verbruggen

Tijdens “Ordunun Dereleri” zorgden de lichten voor een sterrenhemel in de zaal en dankzij de zachte stem van Erdinç droomden we even weg. Dat ademmomentje bleek achteraf een geschenk, want Altın Gün ging eruit met een kleine hitmarathon waarbij zowel de band als het publiek het beste van zichzelf gaf op onder andere “Goca Dünya”. De swingende nummers ontketenden een heus volksfeest. Er werd niet enkel gedanst, maar ook gezongen. Of dat nu met de juiste woorden was, deed er niet toe, want het zorgde voor plezier.

Altın Gün bewees in Trix dat het ons niet enkel kan laten dansen in onze huiskamer, maar ook de nodige ambiance in een zaal kan overbrengen. Het zestal bracht een ongelofelijk aanstekelijk geluid, dat zowel vanuit een Turks snaarinstrument als een elektrische gitaar exotisch wist te klinken. De sfeer was ongezien uitgelaten voor op een zondagavond; het leek eerder alsof het weekend pas begon. Altın Gün blijft nog wat toeren op Europees grondgebied en staat op 10 juni op Best Kept Secret en op 30 juni op Rock Werchter.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Setlist:

Rakıya Su Katamam
Vay Dünya
Cips Kola Kilit
Canım Oy
Anlatmam Derdimi
Leylim Ley
Su Sızıyor
Yüce Dağ Başında
Kalk Gidelim
Maçka Yolları
Kolbastı
Leyla
Badi Sabah Olmadan
Ordunun Dereleri
Goca Dünya
Çiçekler Ekiliyor
Süpürgesi Yoncadan

Kırşehirin Gülleri
Yali Yali

Related posts
InstagramLiveRecensies

Rock Werchter 2022 (Festivaldag 1): Uitgeregend, maar niet uitgeteld

Het gras van de Werchterse weide was twee zomers lang groener dan ooit, maar gisteren mocht ze eindelijk weer overrompeld worden door…
InstagramLiveRecensies

The Jesus and Mary Chain @ Trix: Stoffig sterk

We did it before and we’ll do it again: bands gaan kijken waarover men het collectief eens is dat ze al minstens…
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

Whispering Sons, Shht, Asa Moto, Opus Kink en meer voor Leffingeleuren 2022!

Nieuwe bands ontdekken in een gezellige setting, daarvoor moet je ook dit jaar weer op Leffingeleuren zijn. De Zwerver is volop bezig…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.