Hoewel dezer dagen vooral zonnestralen op onze huid branden, leert de realiteit ons ook dat we onze gezondheid serieus moeten nemen. Marie-Flore moest noodgedwongen haar passage tijdens Les Nuits Botanique annuleren en zo mocht onze ML vorige week voor de tweede keer in evenveel weken tijd de grote tent buiten openen. ML, ofwel Marie-Laetitia Mattern, is daarmee echter niet aan haar proefstuk toe, eerder maakte ze al naam als deel van Sonnfjord. Sinds kort gaat ze echter als solo-artieste door het leven en dat staat de Brusselse bijzonder goed. Changé is de eerste ep van ML en het is nu maar de vraag of die haar leven ook gaat veranderen.
De zachte melodieën van “Nuit Noire“, waarmee ML de jarenlange stilte doorbrak, wisten zich geleidelijk aan als een enorme oorwurm in ons geheugen te nestelen. Bij een eerste luisterbeurt hadden we nooit verwacht dat het nummer dit in zich had, maar zo zie je maar dat tijd ook in deze razendsnelle samenleving nog steeds een zeer invloedrijke factor is. Ook haar tweede single “Changé“, eveneens de titeltrack van de ep, bleek uit hetzelfde hout gesneden te zijn. Grijze dagen krijgen stilaan kleur terwijl de song behoorlijk weemoedig klinkt. Dat de Brusselse hiervoor de hulp kreeg van Flore Benguigui, die je wellicht kent van L’Impératrice, belooft alvast veel goeds voor de toekomst en na het luisteren van Changé begrijp je wellicht waarom.
Changé telt slechts vier liedjes, waarvan we er al twee als single voorgeschoteld kregen, maar laat je daardoor niet afschrikken. Kwaliteit ging duidelijk boven kwantiteit bij het samenstellen van deze verzameling en dat kunnen we uiteindelijk alleen maar toejuichen. Op “Un Peu Plus Haut” keert ML terug naar de basis waarbij ze het met haar stem en piano moet doen. Het ingetogen geheel zet de aangename stem van Marie-Laetitia dubbel en dik in de verf, terwijl de pianoklanken ons voorzichtig doen zweven. Geen productionele overdaad, maar net een heel puur liedje toont dat ML weet hoe ze een liedje moet maken dat meteen onder je huid kruipt. ‘Je vais voir un peu plus haut’, klinkt het en daarmee nodigt ze ons uit om verder te kijken dan het oppervlakkige, om op zoek te gaan naar waarheid en authenticiteit. De bijbehorende videoclip haalt dan ook zijn kracht uit de eenvoud waarmee die gemaakt is en soms moet dat echt niet meer zijn.
“Divagation” is alweer het laatste liedje op de ep en klokt net onder de drie minuten af. We zullen eerlijk zijn, dit had best wat langer mogen duren. ML beschrijft op nogal beeldende wijze wat zich achter iemands blauwe ogen afspeelt en dat blijkt een bijzonder boeiende en dromerige wereld te zijn. Het geheel klinkt een stuk dansbaarder en dat hebben we volledig aan het aanstekelijke refrein te danken. Net als de andere nummers op Changé blijkt deze zich op uiterst subtiele wijze in je hoofd te nestelen, waardoor je uren later plots compleet onbewust de melodie van “Divagation” begint te neuriën en vervolgens verlangt naar witte stranden, een zomers briesje en een ijskoud drankje in de hand.
Op haar debuut-ep weet ML een sterke indruk te maken die vooral groeit doorheen de tijd. De liedjes zitten bijzonder goed in elkaar en zijn zowel geschikt voor solitaire luisterbeurten als uitbundig meezingen op festivals. Dat laatste hopen we deze zomer ontelbare keren te kunnen doen, maar momenteel nemen we ook genoegen met rustigere luisterbeurten. Dat er behoorlijk wat potentieel in de zangeres zit, is geen geheim en dat maakt ons des te benieuwder naar wat we de komende jaren van Marie-Laetitia Mattern mogen verwachten.
Ontdek nog meer muziek op onze Spotify!