LiveRecensies

Blu DeTiger @ Les Nuits Botanique (Rotonde): Ruis op de baslijn

© CPU – Peter Verstraeten

Van TikTok naar de grote podia van deze wereld; het gaat stijl bergop voor Blu DeTiger. Na haar verleden als bassiste van FLETCHER en Caroline Polachek, etaleerde ze haar solocarrière tijdens de pandemie dankzij TikTok. Miljoenen mensen gingen inmiddels al voor de bijl voor de groovy baslijnen van de New Yorkse en zo mocht ze enkele weken geleden nog het podium delen met Rebecca Black op Coachella. Gisteren hield ze voor het eerst halt in België waar een karig gevulde Rotonde getuige was van een optreden waar Blu DeTiger toch heel wat steken liet vallen.

© CPU – Peter Verstraeten

Coco & Clair Clair moesten helaas verstek geven, maar de Franse Anna Majidson kwam met plezier nog eens naar Brussel om haar recentste project La rivière voor te stellen. Een eerder terughoudend en gereserveerd publiek bleek tijdens de eerste nummers ideaal om de rustige melodieën volledig tot hun recht te laten komen. Van zodra haar bassiste haar vergezelde en ze haar gitaar terug keurig op zijn statief zette, koos ze resoluut voor een ander kaliber aan nummers waarbij ze ook haar toffe producties wat liet primeren. Het publiek was echter nog steeds niet wakker en trok zich weinig aan van haar set, waardoor de interactie tussen Majidson en de aanwezigen soms wat ongemakkelijk aanvoelde. De bindteksten hielpen haar eveneens heel weinig en droegen dat gevoel nog wat bij.

We kunnen dus van een geluk spreken dat ze in haar laatste twintig minuten nog eens het tij kon keren met iets pittigere nummers, die uiteindelijk toch voor een betere sfeer zorgden. De titeltrack van haar ep en “Natasha” waren een goede mix tussen sensueel en dromerig, waarbij de basgitariste zich als een absolute meerwaarde profileerde. Ook de rijzende Franse zangeres voelde zich ondanks een bezeerde nek (naar eigen zeggen opgelopen tijdens een Yoga-sessie) steeds beter en wist haar verschillende facetten ook in de set te weerspiegelen. Ondanks dat het begin dus wat moeilijker verliep ondanks haar intieme gitaarnummers, wist ze ons naar het einde toe toch nog een beetje meer mee te nemen in haar muzikaal universum. Wellicht was het driekwartier gewoon net iets te lang om onze aandacht te houden.

© CPU – Peter Verstraeten

Voor het eerste optreden van Blu DeTiger op Belgische bodem waren de verwachtingen best wel hoog gespannen. Niet onlogisch als je al heel wat ervaring hebt als tourende artiest en her en der op handen wordt gedragen als een van de beste jonge bassisten. Laten we meteen met de deur in huis vallen; het optreden in de Rotonde kon niet helemaal aan de verwachtingen voldoen. Met haar recente single “Hot Crush Lover” opende ze nochtans niet verkeerd, al misten we toch een beetje de aanstekelijkheid in het livejasje. Lag het aan de stress? Niet echt, want ook op het daaropvolgende “Toast With the Butter” bleven we voor een groot stuk op onze honger zitten.

© CPU – Peter Verstraeten

Blu DeTiger laat zich live begeleiden door haar broer op de drums en nog een gitarist en toch koos ze ervoor om bij bijna alle nummers een ‘tape’ te laten meelopen. Een verstandige keuze, want zo kon ze zich enerzijds nog meer op haar basspel focussen en anderzijds (meest voornaamste) haar mindere zang wat maskeren. Dat viel vooral op tijdens “Cotton Candy Lemonade” en een zeer pover gebracht “Blondes”. Vooral bij laatstgenoemde viel ze tijdens het refrein iets te veel terug op de ‘backtrack’ wat toch wel de magie uit het nummer zoog.

Waren er ook lichtpunten? Absoluut! Haar vrolijke présence en fijne interactie met het publiek zorgden ervoor dat er geen barrières waren tussen het publiek en haarzelf. Tijdens het bewerken van de dikke snaren zocht ze regelmatig de rand van het podium op en zoog ze op die manier wel de aandacht naar zich toe. Ook haar groove zat best wel goed, zeker tijdens de nummers waar ze wat ruimte kon inbouwen voor wat improvisatie. Die momenten waren misschien dun gezaaid, maar ze lieten ons wel proeven van het grote talent dat in Blu DeTiger verscholen zit.

© CPU – Peter Verstraeten

Een covermedley passeerde gisteren ook nog de revue en zo werden “Feel Good Inc.”, “Ms. Jackson” en “Paper Planes” in de mix gegooid. Terwijl de Gorillaz-cover nog enigszins kon overtuigen, voelden de andere twee aan als een mismatch en vreemde eenden in de bijt. Het flamboyante instrumentale-intermezzo dat volgde maakte gelukkig heel wat goed, al lieten deze keer haar begeleidende muzikanten het wat afweten met een gebrek aan strakheid. Geef ze dus nog even de tijd en dan staat er vast en zeker een geoliede live-machine op het podium.

Met haar bekendste nummer, “Vintage”, sloot Blu DeTiger haar eerste passage in ons land af met (wederom) gemengde gevoelens. De zingende bassiste overtuigde op het einde weer vooral met haar werk op de snaren, terwijl haar zang het weer liet afweten. Er is dus met andere woorden nog wel wat werk aan de winkel om van Blu DeTiger een overtuigende live-act te maken die de grote massa’s kan begeesteren. De présence, het talent en de omkadering heeft ze alvast om die stappen te kunnen zetten. Nu valt alleen te hopen dat ze in deze snel evoluerende sector de kans ook krijgt om zich te kunnen ontplooien en dan zien we het helemaal goed komen met Blu DeTiger.

Setlist:

Hot Crush Lover
Toast With the Butter
Night Shade
Cotton Candy Lemonade
Crash Course
Figure It Out
Kinda Miss You
Tangerine
Feel Good Inc. (Gorillaz cover)
Ms. Jackson (OutKast cover)
Paper Planes (M.I.A. cover)
(onbekend nummer)
Blondes
Mad Love
Vintage

1549 posts

About author
Luistert veel naar muziek!
Articles
Related posts
InstagramLiveRecensies

DIIV @ Les Nuits Botanique (Chapiteau): Drijven op een wilde zee

Ook voor DIIV was de hele coronapandemie geen lachertje. De band bracht eind 2019 zijn album Deceiver uit en plande die uitgebreid…
InstagramLiveRecensies

MARINA @ La Madeleine: Mierzoete popopera

Al meer dan een decennia staat MARINA bekend als een echte popwervelwind, die zich intussen op vijf albums creatief ontplooide. Terwijl ze…
LiveRecensies

Ascendant Vierge @ Les Nuits Botanique (Chapiteau): Dé terugkeer van gabber

Heel wat genres zijn weer aan hun grote comeback bezig, maar dat gabber anno 2022 weer helemaal hot en trending zou zijn,…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.