LiveRecensies

Yseult @ La Madeleine: Een lach en een traan

In Frankrijk behoort Yseult tot de revelaties van de afgelopen jaren. Nadat ze enkele jaren terug in de liveshows van een Franse talentenjacht strandde en een platencontract tekende, koos de zangeres er uiteindelijk voor om op eigen houtje verder te gaan. Yseult is dus niet alleen een artiest, maar ook haar eigen manager en booker. Des te opvallender is het dan ook hoe succesvol haar parcours verlopen is en hoe ze steeds meer een vaste waarde wordt in de muziekwereld. Geen wonder dus dat haar Brusselse show in La Madeleine al snel het ‘uitverkocht’-bordje mocht bovenhalen en het publiek talrijk aanwezig was om de laatste show van haar huidige tour mee te maken.

Oorspronkelijk zou het concert al enkele maanden geleden doorgegaan zijn, maar niet alleen de datum was een wijziging in plannen. Het concert was – tot op enkele weken terug – aangekondigd als een zelden ‘full band’-show, maar dat er een addertje onder het gras zat, zagen we al snel toen we de zaal binnenkwamen. In de plaats van een resem instrumenten, zagen we op het podium alleen een piano staan en konden we al snel afleiden dat het om een pianoconcert zou gaan. Een klein kwartiertje later dan gepland, verscheen Yseult aan de zij van haar pianist Kenzo Zurzolo in de sobere schijnwerper voor een enthousiaste zaal. Voordien wist Zurzolo met een intrigerende piano-intro alle aandacht op te eisen.

Gelukkig bezit de onwaarschijnlijk getalenteerde zangeres over een indrukwekkend stemgeluid dat eigenlijk niet veel meer nodig heeft dan een sobere pianobegeleiding. Met haar openingsnummer “101 REGRETS” was de toon letterlijk en figuurlijk meteen gezet. Tot op de achterste rijen voelde iedereen de pure emotie die haar stembanden losweekten bij haarzelf en het publiek. “BAD BOY” wist de voorafgegane climax nog eens te overtreffen met een adembenemende vocale prestatie van de protagoniste. Er zijn niet veel artiesten die een gelijkaardig stemgeluid hebben als Yseult en dat zal ze zelf wel weten, want de tsunami van emoties overmande vrijwel iedereen.

De krop in onze keel werd alleen maar groter wanneer ze aan “INDÉLÉBILE” begon. Het nummer weet ons al in de studioversie te ontroeren, maar wist ook live als een troost- en hoopgevend deken warmte te geven. Toch was er ook ruimte voor iets positievere nummers, die door het publiek ook dankbaar in ruil genomen werden doordat ze onder andere in “Rouge” en “BB” spontaan meeklapten en de dynamiek wat omhoog dreven. De melancholische sfeer van het begindeel vervloog zo heel even voor een iets gemoedelijkere, ontspannen sfeer. Het ideale moment dus om de zakdoeken even op te bergen en op adem te komen.

Op het anders zo duistere “Noir” voegde ze in de pianoversie vocaal nog heel wat kleuren aan het palet toe en maakte ze er wederom een meesterwerkje van. Niet onverwacht zorgde vervolgens haar grote hit “Corps” voor kippenvel op onze ontblote armen. Volledig a capella – en dus enkel met de uitdrukkelijke hulp van de aanwezigen – bracht ze haar grootste hit aanvankelijk zelfs zonder piano en ook zo werkte het nummer wonderlijk. Eenmaal de piano het geheel vervoegde, was het hek van ons (tranen)dam en zagen we ze nog maar eens opbouwen richting een hoogtepunt. Dat kregen we uiteindelijk ook met het onuitgebrachte ” I Love You” en haar recentste hit “Pause” (een samenwerking met de rapper Eddy de Pretto).

Yseult weet heel goed wat ze kan en waar ze voor staat: onverwisselbare vocale uithalen en een onbeschrijfelijke ambitie om het in haar eentje te maken. Uiteraard misten we op sommige momenten de beloofde band wel, maar al bij al wist ze ons in tachtig minuten behoorlijk te entertainen met de ene prachtprestatie na de andere. Om de kippenvelmomenten nog wat kracht bij te zetten, schakelde ze niet zelden de hulp van het publiek in om mee te zingen en ook met haar stem legde ze de ene zanglijn na de andere neer. Haar wil en drang om het alleen te maken en te regelen zijn werkelijk bewonderenswaardig, maar het talent staat er gelukkig eveneens tegenover. Wat kijken we dankzij deze show nog meer uit naar nieuwe muziek, waarvan ze tijdens de show beloofde dat ze er druk mee bezig was.

Setlist:

101 REGRETS
BAD BOY
INDÉLÉBILE
Rouge
Sexe
BB
Noir
Corps
I Love You
Pause

1526 posts

About author
aka fantom
Articles
Related posts
InstagramLiveRecensies

The Dandy Warhols @ La Madeleine: Nostalgische gezapigheid

The Dandy Warhols voorstellen als eendagsvliegen zou nogal kort door de bocht zijn. Voor het grote publiek blijft de Amerikaanse indierockgroep levenslang…
LiveRecensies

L'impératrice @ La Madeleine: Funky endorfine in veel kleuren

Op Tako Tsubo eerde L’impératrice het gebroken hart. De tweede langspeler van de Franse band is een zwoele en funky verzameling van…
InstagramLiveRecensies

MARINA @ La Madeleine: Mierzoete popopera

Al meer dan een decennia staat MARINA bekend als een echte popwervelwind, die zich intussen op vijf albums creatief ontplooide. Terwijl ze…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.