MEROL @ Kunstencentrum Vooruit (Concertzaal): Muziek voor dansende binnen- en buitenbeentjes

© CPU – Joost Van Hoey

Wie het afgelopen najaar De Slimste Mens Ter Wereld op zijn beeldbuis had, is maar al te bekend met Merel Baldé. Als we de uitverkochte Concertzaal van de Vooruit mogen geloven, dan kunnen we ook zeggen: wie muzieksmaak heeft is ook maar al te bekend met popsensatie MEROL. De Nederlandse eindigde in die voorafgenoemde televisiequiz net niet op de eerste plaats, maar veroverde er wel het meeste harten. Al snel wist heel ons Belgenlandje het zeker: wij houden van deze dame! Zij sierde gisterenavond de Concertzaal met een legioen dansgrage fans. Wij waren er helemaal klaar voor!

Wie ook mocht uitkijken naar gisterenavond was Luka Cruysbergs. De jongedame speelde namelijk haar eerste soloshow. Niets om niet nerveus om te zijn! Gelukkig straalde ze al heel snel, en dat niet enkel door de vele pailletten op haar jurk. De nodige professionaliteit nam ze al mee uit haar Hooverphonic-carrière, maar haar stem had ze al lang voor die begon. Na jaren is die nog sterker geworden, waardoor ze zonder moeite de moeilijkste, gepolijste muziekmixen te boven kan met haar stem. Bijzonder krachtig, accuraat en toch simpelweg mooi: ze bracht haar popsingles zonder enige schroom en warmde ons op voor de hoofdact.

© CPU – Joost Van Hoey

Het Gouden Balkon van de concertzaal zakte bijna door onder het gewicht van alle fans, die vol spanning in afwachting stonden. De klok sloeg gelukkig al snel MEROL en even snel scandeerde de volledige zaal haar naam, al ware het concert al afgelopen. De energie stond toen al op punt; een energie die de rest van de avond ook niet meer de deuren uit zou gaan. De lichten dimden, tot we een silhouet op het podium zagen pronken. Daar bleef ons idool nog even staan, observerend. Mocht ze eindelijk gaan beginnen? Vooruit dan maar!

De set bestond bijna volledig uit de allernieuwste MEROL-nummers, vers van haar pas uitgebrachte debuutplaat TroostprijsOpvallend was dat, doch die pas vijf dagen voor het concert werd uitgebracht, de teksten al vastgeroest zaten in de hoofden van alle toeschouwers. Geen nummer passeerde waar er niet foutloos werd meegezongen. We zagen dat de zangeres straalde, en terecht: dit was een van de puurste vormen van liefde die je als artiest kan ontvangen. Met duidelijk plezier en genoegen danste en zong ze dan ook met ons mee, al ware dit geen MEROL-concert, maar een concert van ons allemaal.

© CPU – Joost Van Hoey

Het was niet vreemd dat de liedjes zo onherroepelijk welkom en met open armen werden ontvangen. De zangeres zingt over thema’s die ze labelt als ‘liedjes voor outcasts’, maar feitelijk gelden de angsten en emoties waarover ze ons vertelt voor iedereen in deze wereld. We dragen allemaal de lasten van de sociale druk om steeds meer, beter, best te zijn, zoals ze omschrift in “laatbloeier” of “ik was er al”. We vallen allemaal wel eens te snel op de foute personen, zoals ze zingt in “vol” en “patronen”. De aanwezigen hier voelden met haar mee, ze voelden dat alles namelijk ook zelf. Dat werd enkel bekrachtigd wanneer tussen de nummers door de toeschouwers om ons heen dit bevestigden. ‘Wauw, ik herken mijzelf en mijn eigen leven gewoon zo hard in deze tekst!’, meende een meid voor onze neus. Haar vrienden knikten enthousiast, want ja, dat snappen zij ook.

De teksten zijn simpel, lieflijk en lijken soms zelfs uit een tienerboek te komen. Dit echter niet omdat deze artieste niet capabel genoeg is om bijzondere zinsconstructies te weven met de moeilijkste woordenschat die ons Nederlands taaltje waardig zijn, nee. Het is omdat dit duidelijk is, omdat mensen dit begrijpen. De zaal stond vol met mensen van overal, mannen, meiden, jong, oud, alles tussenin en alles er ver vandaan. Deze artiest is voor binnen- en buitenbeentjes, en haar populariteit is dan ook meer dan welkom. Deze boodschappen misten we in onze taal, en het maakt ons blij te denken dat hier verandering in komt.

© CPU – Joost Van Hoey

In de kleine pauzes tussen de nummers, die toch wel heel snel en gecalculeerd op elkaar volgen, is weinig tijd om wat te roepen. Toch slaagde een hardcorefan erin steevast en altijd over de hele massa mensen heen “FOEFSAFARI” te roepen. Dat nummer hoorden we gisterenavond jammergenoeg niet. Wel werden toch nog wat oudere hitjes gespeeld, zoals “Hou Je Bek En Bef Me”, “Superlatieven” en “Lekker Met De Meiden.” Op deze nummers ging het publiek nog eens extra hard, en met een zachte bis droeg iedereen ook de hervonden energie uit deze show mee naar buiten, de nacht en hun verdere leven in. Sommigen namen die zelfs mee naar lokaal café de Marimain, waar de zangeres en alle andere aanwezigen voor werden uitgenodigd aan de hand van een op het podium gezwierde onderbroek.

Als we al opgekropte gevoelens mochten hebben, dan zwierden we die er allemaal samen, al meezingend met al deze teksten, mooi uit. Moet je een MEROL-concert gaan zien? Na gisterenavond kunnen we enkel concluderen: zeker en vast! Niet zo heel vaak voel je je zo één met alle concertgangers. Het is een bijzondere zaak wanneer een popidool zoiets teweeg kan brengen, en zo is Merel Baldé deze titel zeker ook waard. Dit is niet de meest alternatieve, gekke, zotte bedoening, dit is zwoele, dansbare pop, dansbaar voor binnen- en buitenbeentjes allerlande. En wat gelukkig maakte dat ons allemaal.

MEROL trekt nu verder op tour met nog tussenstops in Antwerpen, Leuven, Brussel en Kiewit. De precieze data vind je hier

87 posts

Streep™