FeaturesInterviewsUitgelicht

Interview Froukje: ‘Ik zocht naar hoe ik rust om mezelf heen kon bouwen’

© Tjerk Muilwijk

Sinds de release van Licht en Donker valt Froukje niet meer weg te denken uit het Nederlandse en Belgische muzieklandschap. De zangeres brak door in een periode waarin het openbaar leven zo goed als stil lag. Toch wist ze menig muziekliefhebber te bekoren met haar herkenbare teksten en dansbare nummers als “Groter Dan Ik” en “Ik Wil Dansen”. Dat laatste nummer werd zelfs de 3voor12 Song van het Jaar in 2021. Ook de titel van popbelofte van 2022 haalde ze binnen. In haar nieuwste ep Uitzinnig richt Froukje de blik wat meer op zichzelf met zes eerlijke nummers. Een gesprek over vreugde, inspiratie en onzekerheid.

Hoe verliep het maakproces van Uitzinnig?

Het verliep wat moeilijker omdat ik het nu veel drukker had. Er was deze keer geen tijd om uren in de studio te zitten zonder het goed te plannen. Mijn eerste ep heb ik bovendien met één producer gemaakt, nu werkte ik met meerdere mensen samen. Ik produceerde ook zelf een nummer. Op die manier wilde ik verder ontdekken en verbreden.

Vanwaar de keuze om opnieuw voor een ep te gaan? Vergt het maken van een album een andere manier van werken?

Na Licht en Donker wou ik niet té lang werken aan een nieuw project. Ik had bovendien zin om nieuwe nummers te spelen. Dan is een ep overzichtelijker en minder zwaar om te maken dan een debuutalbum. Op het moment dat ik wat meer rust voel, zal ik een album maken. Maar ik ben heel perfectionistisch. Dat zal dus veel tijd en liefde vragen.

Veel van de nummers hebben trouwens met liefde te maken. Richt je je nu wat meer naar binnen in vergelijking met je vorige werk, waarop je vaak de grote thema’s aanraakte? 

Met Licht en donker durfde ik minder te laten zien van mezelf. Ik vond dat allemaal best spannend en was voorzichtiger. Dat kwam deels omdat er ook van mij werd verwacht dat ik de grote thema’s zou aansnijden. Nu durf ik eerlijker zijn en ligt alles veel dichter bij mezelf.

Op de cover zien we een hotel: de plaats waar je tussen optreden en thuis zit. Een soort tussenwereld dus, want het is nog geen thuis. Hoe belangrijk is rust vinden naast al het optreden voor jou?

Ik heb mij sinds de release van Licht en Donker gevoeld als op die cover. Ik woonde in Rotterdam en moest vaak reizen waardoor ik geen stabiel thuisgevoel had. Het lijkt alsof ik al die tijd tussen het podium en thuis in heb geleefd. Ook tijdens de lockdown moest ik erg zoeken naar wie ik was en waar ik thuis ben. Ik zocht toen naar hoe ik rust om mezelf heen kon bouwen. Nu heb ik een nieuw en rustig appartement en valt alles wat meer op zijn plek.

Je bent voor het schrijfproces in je eentje op writing camp vertrokken. Is dat doorgaans de manier waarop jouw nummers tot stand komen, je terugplooien op jezelf?

Dat was een onderzoek naar wat het beste werkt voor mij. Uiteindelijk bleek die manier van werken best moeilijk omdat ik het maakproces erg afbakende. Het was vaak wachten achter mijn laptop tot er iets uit kwam. Nu ben ik verhuisd en heb ik een studio naast mijn woonkamer. Op die manier kan ik daar meteen terecht telkens ik een avond vrij heb. En als iets niet lukt, is de drempel om er weer uit te stappen ook veel lager.

Er staan zowel bombastische als meer ingetogen nummers op Uitzinnig. Hoe bepaalde je de instrumentatie van elk lied?
Dat is iets wat ik tijdens het schrijfproces al beslis. Het is niet zo dat alles begint met een gitaarliedje dat daarna ofwel groot wordt ofwel ingetogen blijft. Soms begin ik bijvoorbeeld met de drums. Dat geeft dan meteen al een idee wat voor soort liedje het zal worden.

In het titelnummer zing je over geluk, uitzinnigheid en kunnen voelen hoe het is om te zijn wie je wil zijn. Ben je aanbeland in een nieuw stadium in je leven?

Dat klopt, en het titelnummer beschrijft dat ook. Langs de ene kant gaat het over uitzinnig zijn van vreugde en gekte. Ik haal bijvoorbeeld veel voldoening uit wat ik allemaal al bereikt heb. Maar er zit ook iets wanhopigs in, omdat ik heel onzeker en bang kan zijn als persoon die volwassen aan het worden is. Want ik wil naast artiest ook nog steeds leuk gevonden worden als mens. Daar zit dus een dubbelzinnigheid in.

In “Een Teken” en “Liever Met Jou” beschrijf je die onzekerheid door passages als ‘misschien word ik beter eenzaam oud’ en ‘laat me maar achter voor ik teveel ga verwachten’. Heeft die onzekerheid altijd al in jou gezeten?

Mijn grootste onzekerheid zit hem in de dingen die losstaan van mijn werk. Ik ben nogal een gevoelig persoon en iemand die best wel moeilijk diepgaand contact legt met mensen. In mijn kunnen als artiest heb ik daarentegen altijd al vertrouwen gehad. Ik vind me goed in wat ik doe en waar ik dus ook voor geprezen word, zonder een soort grootheidswaanzin te hebben. Langs de andere kant brengt dat ook wel wat druk met zich mee, omdat ik natuurlijk graag aan de verwachtingen wil voldoen. Dat is niet meer dan normaal denk ik.

Je singles gaan ook telkens gepaard met een videoclip. Bedenk je zelf het concept rond die clips?

Ik werk samen met een vast team van mensen die allemaal nauw betrokken zijn bij mij. Die betrokkenheid vind ik belangrijk. De clips zijn geregisseerd door mijn vriend en met hem heb ik natuurlijk heel nauw contact. We denken samen zo een concept uit, waarna hij er een script van maakt en de clip ook regisseert.

Je werkte voor “Zonder Gezicht” voor het eerst samen met S10. Jullie delen vriendschap, dezelfde manager en uiteraard ook liefde voor de Nederlandse taal. Inspireren jullie elkaar ook op vlak van muziek maken?

We supporteren en inspireren elkaar enorm, ook al maken we muziek op verschillende manieren. S10 krijgt energie van het samenwerken met mensen terwijl ik eerder een zolderkamer schrijver ben. Maar het is heel leuk om binnen een vriendschap ook bewondering voor elkaar te voelen als maker.

Uitzinnig verschijnt ook op vinyl. Er is zelfs een gelimiteerde blauwe versie die in no-time uitverkocht was. Hoe belangrijk is vinyl in jouw leven?

Ik draai en verzamel graag platen en vind het te gek dat vinyl weer zo leeft vandaag. Het zorgt voor veel meer betrokkenheid bij een artiest aangezien je op een aandachtigere manier naar de nummers luistert. Bovendien komt het artwork zo beter tot zijn recht en steun je de maker er ook financieel mee. Een plaat opleggen is een totaal andere beleving dan naar een single luisteren op een afspeellijst.

Hoe sta je zelf tegenover die afspeellijsten en de digitalisering in de muziekwereld in het algemeen?

Het heeft zijn voor- en nadelen. Het aanbod online is zo enorm groot, dat je je al snel als zandkorrel in een woestijn waant. Ik denk dat dat anders was toen er enkel nog maar platen bestonden. Langs de andere kant kan je vandaag op een laagdrempelige manier iets uploaden als beginnend artiest. Dat gaf mij bijvoorbeeld ook de kans om m’n muziek de wereld in te sturen. Op die manier heb je als kleine zandkorrel in het muzieklandschap toch de kans om iets van jezelf te laten zien, zonder dat het veel geld kost.

Je bent doorgebroken in een periode waarin optredens niet konden doorgaan. Ondertussen heb je er toch al wat op de teller staan. Nu je van zowel het schrijven van nummers als van uitzinnig publiek hebt kunnen proeven: welk van de twee verkies je?

Als ik verplicht zou worden om te kiezen, zou ik sowieso blijven schrijven. Mijn echte liefde en passie liggen bij het moment van creëren. Dat heb ik nodig. Het optreden is natuurlijk ook heel fijn en ik mis het als dat er niet is. Ik hou van mijn team, de gezelligheid en de waardering die daarbij komt kijken. Maar dat aspect is niet zo verweven met mezelf zoals het schrijven van nummers dat is.

Je richtte vorig jaar de Discord-server ‘Ik voel me kut en ik wil wat’ op. Daarop kunnen je fans praten over van alles en nog wat. Vele jongeren herkennen zich ook in je teksten. Vind je het belangrijk om als artiest ook iets te kunnen doen aan het welzijn van je fans?

Die Discord-server was iets heel bijzonders. Ik kreeg het idee tijdens volle lockdown omdat ik merkte dat veel mensen om mij heen best wel aan het lijden waren. Een aantal mensen hebben via die weg zelfs vrienden gemaakt. Ik heb al foto’s gezien waarop fans dan met z’n allen samen komen. Het mag dan wel om een kleine groep gaan, het doet me veel dat ik dat voor mensen kan doen.

Volgens de jaarlijkse Spotify statistieken luisteren mensen uit 154 verschillende landen naar jouw muziek. Heb je de ambitie om ooit internationaal carrière te maken?

Het is niet iets waar ik enorm hard naar streef. Maar als dat nog op mijn pad komt, sta ik daar zeker voor open. Het lijkt me heel leuk als de Nederlandse taal internationaal wordt gewaardeerd.

Facebook / Instagram

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

Related posts
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

Ook The Kills, Pommelien Thijs, Miles Kane, Dimension en meer naar Pukkelpop 2024!

Aan een ongezien recordtempo vlogen de Pukkelpop-tickets begin deze maand de deur uit. Het mag duidelijk wezen dat het festival op de…
InstagramLiveRecensies

Froukje @ De Roma: Noodzakelijk geluk

Op je tweeëntwintigste je debuutplaat tot leven wekken, concertzalen uitverkopen en al enkele jaren lang de affiches van festivals vullen? Doe het…
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

Suikerrock vult affiche aan met Faithless, Brihang, Froukje, Royel Otis en meer!

Je zou het misschien niet zeggen als je aan het raam kijkt, maar het festivalseizoen begint nu echt wel heel nadrukkelijk op…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.