Het zijn drukke tijden voor James de Graef. Met Shht brengt hij binnenkort een nieuwe ep uit, maar ook vindt hij de tijd en ruimte om zijn eigen project van de grond te brengen. Met een gesmaakte passage op Gent Jazz op je conto, heb je als maagdelijk project natuurlijk al een streepje voor. Vanzelfsprekend zijn dan ook de oren op je gericht wanneer je een debuutsingle uitbrengt. Daarnaast zagen we zijn nom de plume, Loverman, een tijdje geleden al verschijnen op het roster van Disco Naïvité (o.a. Charlotte Adigéry & Bolis Popul en Tsar B) en zal het de aandachtige spotter ook niet ontgaan zijn dat dat de knaap voor zijn releases onderdak bij PIAS vond. Dit alleen al voorspelt veel moois voor de toekomst.
Voor de videoclip van “Into The Night”, dook Loverman het Parijse nachtleven in, waarmee hij wil verwijzen naar F.W. Murnau’s Nosferatu. De gelijkenis tussen de Graefs diepe, warme stem en die van pakweg Leonard Cohen, is er een die vrij eenvoudig te horen valt. Het is vooral de klassieke benadering van het songschrijven waarmee de Graef ons weet in te palmen. Daar waar de track aanvankelijk van wal steekt met louter vocals en gitaar, werden er gaandeweg perfect afgewogen subtiele toetsen van strijkers en backingvocals toegevoegd. Op geen enkel moment klinkt de track als een cliché liefdesnummer of een bandwerkproductie, maar is het één en al authentieke warmte die van deze single druipt. De track klinkt niet alleen productioneel als een ‘gouwe ouwe’, ze volgt ook mooi de opbouw van de klassiekers der aarde. Laat een dozijn doorwinterde muziekliefhebbers een tijdsstempel op deze track plaatsen en er zal geen eenduidig antwoord volgen. De ideale track om binnen afzienbare tijd onder een licht-golvende vinylplaat te horen knarsen?
Vlaanderen is schatrijk aan singer-songwriters die op geslaagde wijze emotie in hun songs verweven, maar Loverman voegde op een complexloze manier aan “Into The Night” de zeldzame tijdloze dimensie toe. We zijn razend benieuwd naar het vervolg.
Ontdek nog meer nieuwe muziek op onze Spotify.