InstagramLiveRecensies

Doria D @ Botanique (Rotonde): Lieve popliedjes met een ongepolijst kantje

© CPU – Leni Sonck

Angèle, Claire Laffut, Iliona, Stromae… Het lijstje Franstalige popartiesten uit ons land dat zichzelf in de schijnwerpers zingt, wordt steeds langer. Het zou ons niet verbazen mochten we daar binnenkort ook Doria D aan toevoegen. De 21-jarige uit Louvain-La-Neuve laat zich inspireren door artiesten als Billie Eilish en Lana Del Rey, maar ook Franse rappers als Nekfeu en Lomepal. Het resultaat: bijzonder catchy popliedjes die aanzetten tot schuifelende voeten en knikkende hoofden. Volgens sommigen zou ze zomaar eens de volgende sensatie kunnen zijn en dat mocht ze in een uitverkochte Rotonde bewijzen. Ze stelde er tevens haar ep Dépendance voor die vorig jaar verscheen, het bijbehorende feestje moest echter verplaatst worden, maar dat hoefde de pret niet te drukken, want inmiddels kunnen we zonder QR-codes en half bedekte gezichten weer genieten van livemuziek.

Eerst was het echter nog de beurt aan Kaky om het publiek op te warmen en al snel bleek de Fransman de geknipte persoon te zijn voor deze rol. Moeiteloos sprak hij de aanwezigen toe, die overigens ook nog eens vertrouwd bleken te zijn met de bescheiden collectie liedjes die Kaky al op de wereld afvuurde. Er werd al gauw enthousiast meegeklapt en -gezongen, wat zorgde voor een fijne wisselwerking. Het is inmiddels een jaar geleden dat Room 404 verscheen en hoewel de studioversies van de liedjes een behoorlijk urbangehalte hebben, zijn de liveversies een stuk zachter. De catchy liedjes leunen eerder aan bij een typische popsound, al hoorden we wel het potentieel van de artiest. De tijd vloog voorbij, want het is pas nadat Kaky en zijn kompaan het podium verlieten, dat we beseften dat er een half uur gepasseerd was, en met ons nog vele anderen zo bleek.

© CPU – Leni Sonck

Om iets over negen werd de Rotonde donker en weerklonk er muziek vanop het podium. De spanning in de zaal was te snijden bij de fans, die al ruim van tevoren plaats namen in de Brusselse concertzaal om zeker vooraan te kunnen staan. Het was dan ook de eerste keer dat Doria D een volledig eigen concert gaf, dat bovendien ook nog eens helemaal uitverkocht was. Enkele planten en beschilderde panelen vormden het decor waartussen Doria en haar muzikanten zich bewogen. Met “La brume” trapte de zangeres de avond op gang en maakten we voor het eerst kennis met haar hese stem die een melancholisch dekentje over de avond wierp. Even later vlogen er ballonnen doorheen de zaal die de fans mee hadden gebracht om het feest wat kracht bij te zetten. Met “Sur ma tombe” maakten we vervolgens echt kennis met de succesformule van Doria D, namelijk catchy popmelodieën en refreintjes die al vanaf de eerste keer luisteren in je hoofd zitten. Dat er dan ook meteen gretig meegezongen werd, leek een evidentie.

De show ging een tijdje op hetzelfde elan verder, waardoor onze aandacht lichtelijk verschoof naar hoe het geheel op het podium staat. Doria D staat nog maar aan het begin van haar carrière en zoveel werd snel duidelijk. De focus van de zangeres lag vooral op het publiek, waardoor de muzikanten meer naar de achtergrond verdwenen en ook delen van het podium ongebruikt bleven. Een werkpuntje voor de muzikante waarvan de aanwezigen verder moeiteloos uit de hand aten. Met “Parle tout seul” kregen we even later een nieuwe creatie te horen die wederom rustig begon, maar al snel richting een catchy refrein bewoog en een ruwer kantje aan het daglicht stelde. Ook “Léon” is nog niet op de welbekende streamingsdiensten terug te vinden, maar zou zomaar eens een volgende bescheiden hitje kunnen worden.

© CPU – Leni Sonck

Wie nog niet veel eigen materiaal heeft, is af en toe aangewezen op covers en zo ook deze zangeres. Ze bracht een ingetogen versie van “Papaoutai” en even later “Jeune et con” van Damien Saez. Die laatste stond ook op Dépendance waardoor de fans al vanaf de eerste woorden enthousiast meezongen. Voor de gelegenheid begeleidde Doria zichzelf op gitaar, wat een beetje een safezone leek te zijn. Halverwege het nummer kreeg een elektronische beat steeds meer de touwtjes in handen en keerden we zo rustig terug naar popliedjes met zeer catchy refreinen. Afsluiten deed ze met haar bekendste eigen songs, namelijk de nieuwste single “Hors tempo”, die over hypersensibiliteit gaat, en het zomers klinkende “Dépendance”. De vloer van de Rotonde trilde onder onze voeten door het enthousiasme van de aanwezigen en het was lang geleden dat we dat op volle capaciteit hadden meegemaakt. In de bisronde kregen we nogmaals “Hors tempo”, dat opeens een stuk sterker klonk, mogelijks door de ontlading van de toch wel stressvolle avond voor de jonge zangeres.

Kort, maar krachtig. Dat was Doria D in de Botanique. De zangeres bewees dat ook live haar nummers overeind blijven staan en op heel wat enthousiasme kunnen rekenen. Het geheel laat nog ruimte om te groeien waardoor we benieuwd zijn naar wat we in de toekomst kunnen verwachten, wanneer ze over een uitgebreider repertoire beschikt. Voor de fans was het alvast een bijzonder geslaagde avond en ook wij kunnen niet ontkennen dat we af en toe niet stonden mee te dansen op de aanstekelijke ritmes.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Setlist:

La brume
Sur ma tombe
Âme dans le néant
Parle tout seul
Léon
Papaoutai (Stromae-cover)
Le temps
Jeune et con (Damien Saez-cover)
(nieuw nummer)
Hors tempo
Dépendance

Hors Tempo

640 posts

About author
Dansende Beer met een hart voor Scandinavische popmuziek, sad girl music (lees: Phoebe Bridgers) en Franstalige dingen.
Articles
Related posts
LiveRecensies

Ways Around Festival 2024 (dag 3): Noise voor iedereen

De derde en laatste dag van het Ways Around Festival was opnieuw een groot succes. Ditmaal diende de museumzaal van de Botanique…
LiveRecensies

Griff @ Botanique (Orangerie): Voorzichtige popshow

Griff mag dan wel net naast de titel BBC Sound of 2021 gegrepen hebben, toch lijkt het al een tijdje de goede…
LiveRecensies

S. Carey @ Botanique (Grand Salon): Allesbehalve beangstigend

De naam S. Carey zegt misschien niet iedereen veel, maar als we er de naam Justin Vernon of Bon Iver bijhalen, dan…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.