AlbumsRecensies

Sor – Bae Doven No.1 (★★★★): Prachtige mix van klassiek en hiphop

So

Toen Sor in 2017 begon te rappen en producen onder de vlag van het Amsterdams hiphopcollectief Black Acid, zag zijn toekomst er rooskleurig uit. Totdat hij plots op een ochtend bijna volledig doof wakker werd. Sor kon zelfs een tijdje lang zijn eigen stem niet eens horen. Alsof een voetballer zijn benen zou verliezen, daar leek het even op. Tot op vandaag blijft de oorzaak onbekend. Ondanks de barre situatie wist de rapper uit de Bijlmer dankzij verschillende hulpmiddelen en zijn eindeloze creativiteit zijn emoties om te zetten in aangrijpende muziek.

Hij ging aan de slag en een paar maanden later was daar Phonak, zijn eerste solo-ep onder contract bij het platenlabel Noah’s Ark. Trapmuziek op zijn Sors, rijk aan orgels en synths, die het bewijs zijn dat hij zijn slechthorendheid heeft overwonnen. De ep draagt de naam van het microfoontje dat rond zijn hals hangt. Het zorgt ervoor dat hij de omgeving en zichzelf beter kan verstaan. In 2020 kwam zijn tweede ep Professor uit. Na anderhalf jaar doorgebracht te hebben in de studio komt Sor nu naar buiten met zijn debuutalbum, Bae Doven No.1.

Bae Doven: de hedendaagse personificatie van het mixen van klassiek en hiphop. Wen er maar aan, want dit is pas een kennismaking met de betoverende muziekstijl van Sor. De term is afgeleid van de naam van de componist die dit album sterk heeft geïnspireerd en die trouwens, net als Sor, met gehoorproblemen kampte. Afgelopen winter won Sor nog het zesde seizoen van het Nederlands dirigeerprogramma Maestro. Onlangs liet hij ook weten dat hij op 26 mei zal optreden in een al uitverkocht Concertgebouw in Amsterdam met zijn eigen zogenaamde Sorkest. Zo mogen we Sor stilaan de moderne Beethoven beginnen noemen.

Sor brengt twee verschillende werelden samen. Klassieke muziek en hiphop slaan de handen in elkaar. Hij levert een prachtig album af en drukt hiermee zijn stempel op de Nederlandstalige hiphopscene. Het eerste nummer “Frenemy” brengt ons onmiddellijk in hogere sferen en zet bovendien ook de toon voor het hele album. De opbouwende pianosolo aan het begin van de track klinkt wellicht bekend in de oren. Niets minder dan een sample van Beethovens “Sonata No.14 Moonlight Adagio” leidt de dromerige, soms onverstaanbare vocalen van Sor grandioos in. De outro, waar Sor ons charmeert met indrukwekkende ‘hmm hmm’-klanken, maakt de track compleet.

“Zo Zijn”, dat reeds werd uitgebracht in aanloop naar de release, is zeker een van de hoogvliegers van dit album. Sinds de gehoorproblemen ervaart Sor muziek helemaal anders. Klanken en kwaliteit zijn moeilijk hoorbaar. Het is vooral de compositie waar hij zich op toelegt. Het meeslepende verhaal wordt weergaloos weerspiegeld in dit nummer. Aanvankelijk hoor je opnieuw een pakkende pianosolo, een sample van Erik Satie’s Gymnopédie. Die strofe komt zeker binnen en escaleert naar een tweede, waarop Sor helemaal lijkt open te bloeien. Soms klinkt het een beetje chaotisch, maar wel dan op een goede manier.

“Seaside”, het vierde nummer van het album, brengt ons helemaal in de wolken. De aanstekelijke ‘hmm hmm’-klanken die we al eens hoorden bij “Frenemy” klinken weer door de luidsprekers. Ook de kenmerkende synthesizerklanken van Sor zijn opnieuw te horen. Voeg daar een viool en drums aan toe en je hebt een frisse harmonie waar je geen genoeg van zal krijgen. Qua tekst wisselt hij vaak af tussen Engels en Nederlands, soms lijkt het zelfs een beetje op mumble rap. Al deze elementen resulteren opnieuw in een geslaagd nummer.

Geen Rotjoch op je beeldscherm deze keer, maar Rotjoch op track vijf van Bae Doven No.1. Hij kondigt het nummer à la een 101Barz-sessie aan. Sor komt om te overtuigen. Dat wordt absoluut duidelijk op “Kokobe”, waarop hij geen blad voor de mond neemt. We krijgen eerder harde teksten en slimme punchlines te horen dan ontroerende melodieën die al eerder rijkelijk aan bod kwamen. Zo zet Sor zijn veelzijdigheid nog eens in de kijker. Naast 101Barz-fenomeen Rotjoch werkte Sor voor dit album ook samen met Ray Fuego, Sef en Bhavi, een Belgisch-Argentijns talent.

Onthoud dus de naam, want we gaan nog veel van hem horen in de toekomst. Met dit geslaagde debuutalbum herschrijft hij de Nederlandstalige hiphop. Hij laat weer een andere kant zien van het brede genre. Bovendien wil Sor de schoonheid van klassieke muziek opnieuw populair maken bij de jeugd. En of hij daarin slaagt. Het is een rasechte muzikant, eentje met veel potentieel. Iemand die sinds 2018 bijna helemaal doof is. Iemand die nu 2022 domineert.

Instagram

Ontdek nog meer nieuwe muziek op onze Spotify.

Related posts
InstagramLiveRecensies

Pukkelpop 2023 (Festivaldag 2): Kokend bloed

De tweede dag van Pukkelpop stond volledig in het teken van Billie Eilish als headliner op de Main Stage. De zangeres blijft…
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

Pukkelpop vult aan met XINK, Ethel Cain, sor, DIRK. en meer!

Na een korte pauze in het aankondigen van nieuwe namen, was de organisatie van Pukkelpop vorige week helemaal terug met gloednieuwe aanvullingen…
LiveRecensies

WOO HAH X Rolling Loud (Festivaldag 2): Alles draait rond 'energy'

Deze tweede dag WOO HAH! was een regelrechte energycheck. De stralende zon aan de hemel was voor velen meer een test dan…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.