InstagramLiveRecensies

RHEA @ Ancienne Belgique (AB Box): Gitaargeweld van jewelste

© CPU – Nathan Dobbelaere

De rockers van RHEA zijn ondertussen geen onbekenden meer in ons Belgenland. Met hun grote dosis gitaargeweld en energieke livereputatie wisten deze jongemannen zich een weg te banen richting de Belgische top. Zo verscheen er reeds een eerste langspeler, deden de singles daarvan het erg goed op de radio en beginnen de Gentenaren zelfs naam te maken in het buitenland. Soms missen we wat identiteit, maar desondanks kunnen we het vakmanschap van de bandleden niet in twijfel trekken. Wat ze doen, doen ze erg goed. Dat bewezen ze nog maar eens met een energieke liveshow in de AB Box.

© CPU – Nathan Dobbelaere

De avond werd geopend door het kersverse The 925. Ze hebben nog niet veel optredens op hun palmares staan, maar dat merkte je niet aan de presence van de band. Er was misschien nog niet veel volk, maar dat lieten ze niet aan hun hart komen. Met volle overtuiging brachten ze hun back-to-basic rock ’n roll die werd gekenmerkt door het ruwe stemgeluid van de zanger. Hij wist charmant over te komen, ondanks dat de bindteksten soms ongemakkelijk waren. De set werd even onderbroken door een technisch probleem en dat werd opgevuld door iemand uit het publiek die even mocht komen drummen op het podium. The 925 bracht niet enkel en alleen stevige rock mee, maar ook een plezante sfeer. Deze groene band wist ondanks sommige ongemakjes een toffe show neer te zetten.

© CPU – Nathan Dobbelaere

We kregen niet één, maar twee voorprogramma’s te horen alvorens RHEA aan zijn set begon. Het Aalsterse OPROER kreeg ons helemaal verkocht met zijn genreoverschrijdende muziek waar toch wel een paar hoeken van af zijn. Doorheen de set hoorden we zowel sfeervolle spacerocknummers als stevige rap waar de energie vanaf droop. We konden beide smaken. Hoewel ze veel gezichten lieten zien, kwam het toch over als een samenhangende set waarin het eigenzinnig karakter van de band mooi tot zijn recht kwam. Exotische danspasjes, kreten die je al eens in een gekkenhuis kan horen en boeiende harmonieën: we kregen het allemaal met plezier geserveerd. Moeiteloos trok OPROER onze aandacht en overwon het heel wat harten. De toekomst van deze band ziet er rooskleurig uit.

Uiteindelijk was het de beurt aan RHEA. Stijlvol in het zwart gekleed betraden ze het podium, gewapend met hun instrumenten. Dat ze er zin in hadden, was meteen duidelijk aan het enthousiaste geroep van de bandleden. Het publiek bleef nogal terughoudend tijdens het eerste nummer, maar toen “Stuck In the Middle” werd ingezet, konden we al snel spreken van een eerste hoogtepunt. Dat de jongens van RHEA over heel wat ervaring beschikken, is duidelijk. Er was dan ook geen greintje twijfel op de gezichten te zien en elk speelde doelbewust zijn partij. Dat alles viel samen in een retestrak geheel waarvan we onder de indruk waren.

© CPU – Nathan Dobbelaere

Daarna volgden er nog enkele meezingers die we kenden van op de radiofrequenties. De piekfijne overgangen tussen deze nummers zorgden ervoor dat het energiegehalte van de show hoog werd gehouden en de ondertussen gevulde zaal het naar zijn zin kreeg. Die energie werd ook nog eens extra kracht bijgezet door een indrukwekkende lichtshow. Het waren dus niet enkel de rocksterkuren van gitarist Guillaume Lamont die de temperatuur deden stijgen in de zaal. Het viel op dat collega-gitarist Hannes Cuyvers zich wat meer afzijdig hield en geroutineerd zijn werk op gitaar en backing vocals verzorgde. Dat deed hij dan ook uitstekend en bij gelegenheid greep hij ook zijn kans om te shinen. Frontman Van De Sande ging heel wat interactie met het publiek aan en vroeg om de remmen los te laten. Dat lieten de aanwezigen zich geen twee keer zeggen en zo was het ijs definitief gebroken.

© CPU – Nathan Dobbelaere

In het midden van de set kregen we een cover van Eminems “The Real Slim Shady” te horen, waarin Van De Sande zijn debuut als rapper waarmaakte. Deze werd warm onthaald met veel gejuich en geklap. Het nummer was weliswaar omgetoverd naar een duistere rockversie, zodanig dat het mooi in het kader van RHEA paste. Eigenlijk deden ze alles zo goed in hun kader passen dat we wat variatie misten. Die variatie kregen we dan even naar het einde van de set toen op piano “Baby, I’m Sorry” werd ingezet. Hier kreeg de band ook nog eens versterking van twee backing zangeressen die voor een frisse bijdrage zorgden. Dit zachte kantje van RHEA zagen we nog niet, maar het viel in de smaak en maakte ons benieuwd naar meer van dit. Wat later vielen de andere muzikanten in en kregen we “Baby, I’m Sorry” te horen zoals we het gewend zijn. Daarna ging de band af, maar kwamen ze al snel terug om het joelende publiek te plezieren met “Shut Up & Take My Money”. De aanstekelijke energie leidde dan ook tot crowdsurfen en zelfs tot een welgewilde moshpit, waarna de show in vrede op zijn einde liep.

Het was duidelijk dat de mannen van RHEA erg hadden uitgekeken naar hun show in de AB. Dat merkten we dan ook aan de volle overgave waarmee ze hun muziek brachten en de energie die overal in de zaal te voelen was. Het gaspedaal werd volledig ingedrukt, waardoor het energiegehalte doorheen de hele show hoog werd gehouden. Soms verlangden we dan ook naar wat meer variatie en identiteit in de set. Hoe dan ook genoten we van het gitaargeweld van RHEA.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Instagram / Facebook / Website

Setlist:

Ready to Rumble
Couldn’t Care Less
Stuck in the Middle
Silver Lines
Anything to Love You
Never Out of Sight
Something Good
The Real Slim Shady (cover)
Under My Skin
Eyes On You
Screaming
If Only
Baby, I’m Sorry
Rather Be Nothing

Shut Up & Take My Money

Related posts
InstagramLiveRecensies

Cymande @ Ancienne Belgique (AB): Muziek is dé boodschap

Na ruim een halve eeuw krijgt Cymande eindelijk de waardering en erkenning die ze eigenlijk al van meet af aan hadden verdiend….
InstagramLiveRecensies

Kid Kapichi @ Ancienne Belgique (AB Club): Rauw & ongestoord

‘Music scene is crazy, bands start up each and every day’; zong Pavement op “Cut Your Hair”. De visionair Stephen Malkmus had…
InstagramLiveRecensies

Declan McKenna @ Ancienne Belgique (AB): Mist in de bergen

De vonken die Declan McKenna al jaren op zijn thuisland loslaat, lijken maar niet te willen overslaan op het Europese vasteland. Dat…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.