Er was een tijd dat Blaudzun hoge toppen scheerde, dankzij de hitjes die hij scoorde met “Promises of No Man’s Land” en bijgevolg ook gewoon het gelijknamige album, maar helaas kon de Nederlander dat succes nooit meer herhalen. Er verschenen nog wel albums, maar die waren zelden zo toegankelijk als bovenstaande plaat. Na enkele jaren van herbronning komt Johannes Sigmond nu terug boven water. Begin volgend jaar laat hij een nieuwe langspeler op de wereld los, waaruit we ondertussen al singles “REAL HERO” en “CLOSER” konden horen. Daaruit konden we afleiden dat de Nederlander zichzelf opnieuw heeft uitgevonden en er ook weer hoorbaar spelplezier aanwezig is. Met “SAVE ME” krijgen we vandaag een derde voorsmaakje van LONELY CITY EXIT WOUNDS, en ook dat mag er zijn.
De nieuwste creatie van Blaudzun heeft doorheen de tijd al een indrukwekkende evolutie doorstaan. Zo begon “SAVE ME” als een ruigere punksong, maar luisteren we er vandaag naar als een akoestische gitaarballade. Toch is het vooral Sigmonds stem en de kleine elektronische toetsen die van de track een volwaardig en vooral mooi nummer maken. Geleidelijk aan worden we meegezogen in het verhaal dat de Nederlander wilt brengen en zo komen ook de refreinen net dat tikkeltje meer tot leven. Als na verloop van tijd dan ook nog eens een aantal blazers dat geheel ondersteunt, worden we finaal overtuigd. Een ietwat grootsere folksong dus, die geleidelijk aan steviger in zijn schoenen komt te staan. Dat horen we al eens graag op een druilerige herfstdag als vandaag.
LONELY CITY EXIT WOUNDS verschijnt op 22 januari. Op 19 maart stelt hij die plaat voor in de AB Club. Alle andere data van Blaudzuns clubtour vind je hier.
Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.