LiveRecensies

STUFF. @ De Kreun: Snoeihard met delicate schoonheid

@Gregory Vlieghe

Twaalf jaar geleden bracht drummer Lander Gyselinck enkele bevriende artiesten samen voor een jamsessie in de iconische nachtclub The White Cat in Gent. Elf jaar later brengen toetsenist Joris Caluwaerts, scratcher Mixmonster Menno, basisst Dries Laheye en Andrew Claes op saxofoon/ewi samen met Gyselinck onder de noemer STUFF. een betoverende mix tussen hiphop, futuristische electronica en een door jazz beïnvloede funk.

Hun titelloze debuutalbum uit 2015 werd door HUMO geprezen als ‘beste album van het jaar’ en vanaf dan ging het snel. Zo stond STUFF. al ettelijke keren op Gent Jazz en Jazz Middelheim, en waren ze al Artist in Residence bij Ancienne Belgique. Ook Pukkelpop mocht in 2017 al eens proeven van hun futuristische funk. Tina Edwards van Jazz Standard liet zich ooit ontvallen dat ‘if an energy drink could make music, it would sound like STUFF’.

En dat is ook exact wat STUFF. op 8 oktober in De Kreun in Kortrijk aan het publiek voorschotelde. Breng de wispelturigheid van jazz, de brutaliteit van hiphop, de energie van vijftien heavymetalbands en de meeslependheid van dromerige techno samen en je krijgt een absolute knaller van een concert. Op Spotify, Youtube of dergelijke klinkt de avant-gardeband als amusant, lichtvoetig vertier met een hoekje af, maar live speelt STUFF. de oorschelpen van je hoofd met een meeslepende, verschroeiende set vol muzikale kunde.

@Gregory Vlieghe

Toetsenist Joris Caluwaerts opende de debatten met een delicate intro, om het publiek liefdevol wakker te maken. Eens de beleefdheden waren uitgewisseld, besloot STUFF. geen tijd meer te verliezen en lieten ze hun set losbarsten met een snoeiharde versie van “Cumulus”, het bekendste nummer uit hun laatste plaat T(h)reats. Vanaf dan was er geen houden meer aan. Na drie nummers kreeg het publiek geen tijd meer om te klappen, werd heel het algemene concertprotocol de zaal uitgezwierd en begon STUFF. aan een uur vol beklijvende, doordringende en ronduit impressionante livemuziek, voornamelijk uit T(h)reats.

Halverwege het concert ging STUFF. helemaal de experimentele toer op en werd de term ‘melodie’ lichtjes in de wind geslagen. Het leek erop dat het publiek even zou kunnen uitblazen na al dat geweld, maar niets was minder waar. Occasioneel kwam STUFF. zo mogelijk nog brutaler en feller uit de hoek, compleet met stroboscoop, tot op het punt dat een epilepsiewaarschuwing zeker gepast zou zijn. Ondanks enkele technische moeilijkheidjes – een technieker liep ten midden van een muzikale ontploffing het podium op om enkele draden te versteken – bleef STUFF. onverstoord die overdondering brengen met een ongekende precisie.

Opmerkelijk was de opstelling van de artiesten. Anders dan een normale band – die zich veelal over een podium verspreiden – stonden de vijf artiesten opgesteld in een veredelde cirkel, wat een studiogevoel opleverde. Zo was het publiek als het ware de zesde artiest van de band en viel de barrière tussen artiest en publiek zo goed als weg. De chemie tussen de muzikanten was van dichtbij te voelen, waardoor de muziek nog dat tikkeltje voller binnenkwam en het geheel bijna een onderonsje onder vrienden werd. Of een jamsessie, zoals het allemaal elf jaar geleden begon.

@Gregory Vlieghe

Even opmerkelijk: de diversiteit van het publiek. Zowel jong als oud verzamelden aan De Kreun in Kortrijk voor het Gentse muzikaal geweld. In dezelfde zaal waren jongeren met groen achter hun oren te vinden, maar evengoed senioren die gas gaven alsof ze twintig waren. Er heerste een soort uniforme trance, allen gebiologeerd en gefascineerd door de artiesten op het podium. Ze verdienden die admiratie ook ten volle, lijf en leden in de strijd gooiend om hun muziek tot hun volste recht te laten komen. Het beste voorbeeld: drummer Lander Gyselinck die zijn voet op de snare drum plant voor een gedempt effectje. Het geeft alleen maar aan hoeveel de artiesten van STUFF. van hun muziek houden en hoe graag ze dat willen overbrengen.

De avant-gardeband kreeg al meermaals de titel ‘beste liveband van België’ opgespeld, en dat is zeker niet gelogen. Ze staan garant voor een set die je van je sokken blaast, tegelijk zo delicaat mooi gebracht is en daarbovenop nog eens enorm dansbaar is. In De Kreun brachten ze voornamelijk nummers uit hun laatste album T(h)reats, maar gaven ze ook het perfecte bewijs voor de stelling dat livemuziek zoveel beter overkomt dan de onlineversie. Je kan STUFF. nog heel het najaar vinden op diverse podia in België, Nederland en Luxemburg. Allen daarheen, want daarna neemt de band een pauze, kon drummer Lander Gyselinck aan ons verklappen.

Facebook / Instagram / Website

Setlist STUFF.:

Cumulus
Kwibus
Honu
Cigogne
Ice Viper
Waksi
Kairos
Strata
Finding Mu
OB499
Galapagos

Fulina

Dit vind je misschien ook leuk:
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single bbno$ – “yoga” (feat. Rebecca Black)

Het succesverhaal van bbno$ is te wijten aan een perfecte timing. In 2019 bracht hij het enorm catchy “Lalala” uit, wat door…
Nieuwe singlesOntdekkingen van "Den Beir"

Nieuwe single Sababa 5 – “Smilansky”

In onze eeuwige zoektocht naar muziek die niet in één vakje past, stootten we deze week op Sababa 5. Deze groep doet…
AlbumsFeatured albumsRecensies

Pond - 9 (★★★★): Dansbare stortvloed aan grooves en ritmes

Het negende album van de Australische psychedelischerockband Pond heet heel toepasselijk gewoon 9. Laat je niet misleiden door deze voor de hand…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.