Er zijn weinig muzikale duo’s met stemmen die zich zo naadloos in elkaar vlechten als die van het Londense duo IDER. Vriendinnen Megan Marwick en Lilly Somerville betoveren ons sinds 2016 met hun unieke, dromerige stemmen en catchy ritmes, in een eerder beperkt instrumenteel kader. Meer dan enkele intieme pianotoetsen en een simpele elektronische productie heeft het duo eigenlijk niet nodig gehad om te overtuigen, getuige hun emotionele popdebuut Emotional Education. Op hun tweede album shame laten ze nog meer in hun ziel kijken en omringen ze zich met een voller en meer gevarieerd klankbord, zonder dat hun unieke stemmen echt aan kracht verliezen, integendeel. Ze doen het hier trouwens helemaal zelf, zonder label en met een hernieuwde, rijke energie.
IDER verkende op hun debuut uitgebreid hun emotionele gevoelspalet, maar stopte het wel altijd in een intiem en luchtig popkader, wat voor een aangename contrast zorgde. Wie een snelle blik werpt op de tracklist van hun tweede album, beseft al snel dat er voor luchtig optimisme in de teksten geen plaats meer is. Van hoopvolle titels als “You’ve Got Your Whole Life Ahead of You, Baby” op hun debuut, gaan we nu recht de donkere dieptes in op “Cross Yourself”, “BORED” en “cbb to b sad”. Volwassen groeipijnen en een wereldwijde pandemie later, kunnen we ze dat ook niet echt kwalijk nemen. De dames laten in de acht nieuwe nummers nog meer in hun ziel kijken en dan vooral in de donkere hoekjes waar bitter cynisme en twijfel vrij spel hebben. Ze blijven trouw aan hun emotionele kern, al krijgt die in hun teksten wel een serieus scherp en duister randje. In hun unieke samenzang nagelt het duo hun onschuld en liefdesleven genadeloos aan het kruis en laten ze hun ongezouten frustraties, schaamte en twijfel in alle eerlijkheid los.
De teksten mogen dan wel volzitten met ergernis en onzekerheid, de productie is verrassend genuanceerd, gelaagd en klinkt vaak opgewekt en dromerig, met nieuwe elektronische prikkels en licht energieke percussie. Hoewel de duisternis hier en daar wel doorschemert in de melancholische melodie of in de donkere baslijnen, zorgt de frisse productie voor een aangenaam, positief evenwicht. Waar het in hun debuut misschien wat ontbrak aan variatie in klank, kent shame wel een uitdagende afwisseling. Zo krijgen we in “obsessed” bijvoorbeeld een poëtisch r&b-avondsfeertje en op sterke single “BORED” een klassieker indierock geluid, dat eigenlijk ideaal aansluit bij het emo-poprock-straatje dat Willow Smith, Olivia Rodrigo en girl in red maar al te graag bewandelen. IDER blijft in de eerste plaats hun rustige zelve, maar ze verrijken zichzelf met nieuwe invloeden, zonder radicaal van koers te veranderen. Naar het einde toe lijkt het duo misschien wat in te zakken met “waiting 17 03” en “embarrassed”, die net wat pit missen of te repetitief zijn om echt tot onze gevoelige ziel door te dringen. Emotionele afsluiter “Midland’s Guilt” weet het met zijn verrassend ontroerende refrein gelukkig weer recht te trekken.
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid zeggen ze en dat heeft IDER op tweede album shame duidelijk begrepen. De albumtitel slaat de nagel op de kop want in de acht nummers onderwerpen ze zichzelf aan een grondige therapie-sessie waar ze zichzelf (en ons) een duidelijke spiegel voorhouden en de schaamte voorbij gaan. Op muzikaal vlak blijven ze trouw aan hun kern, maar versterken ze hun prachtige engelenstemmen met experimentele dimensies die de teksten en de sfeer van het album alleen maar ten goede komen.
Facebook / Instagram / Twitter
Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.