AlbumsFeatured albumsRecensies

Charli Adams – Bullseye (★★★½): Recht in de roos

Nu darts het afgelopen jaar zo’n gigantische populariteitsboost heeft gekregen – waarvoor dank aan Dancing Dimi – weten we ondertussen dat dat cirkeltje in het midden van het bord de ‘bullseye’ heet. Dat bord heeft ook voor de Amerikaanse Charli Adams geen geheimen meer, want ze heeft er zelfs haar bijnaam aan te danken. Na een partijtje darts met Justin Vernon – jawel, van Bon Iver – gooide ze meteen twee keer in de roos, waardoor de man haar tot Bullseye doopte. De rest lijkt geschiedenis te worden; zeker als je weet dat behalve Bon Iver ook nog eens grote namen als Taylor Swift en Phoebe Bridgers met open mond luisteren naar wat de jonge zangeres uit haar strottenhoofd tovert. Je zou voor minder reikhalzend uitkijken naar haar debuutplaat.

Dat eerdergenoemde namen fan zijn van Charli, is op zich geen verrassing te noemen. De muziek die de Amerikaanse maakt, ligt dan ook sterk in de lijn van die artiesten: donker, dromerig en zelfs een tikkeltje melancholisch, al weet de zangeres er haar eigen poppy twist aan toe te voegen. Openingstrack “Emo Lullaby :'(” is misschien al meteen de perfecte samenvatting van wat je op Bullseye kan verwachten. Een rustige gitaaraballade die rustig openbloeit in een ietwat bombastische, emotionele track, waarbij je je perfect een hele filmscène kan voorstellen. Zo zien wij al rode achterlichten in slow motion richting een of andere tunnel rijden terwijl de regen met bakken uit de lucht valt.

Het basisrecept van de dromerige gitaarliedjes is dus duidelijk, maar Charli Adams weet daar telkens enkele smakelijke extraatjes aan toe te voegen. Zo gaat ze op “Cheer Captain” al meer de poppy richting uit dankzij de beat onder haar gitaar en zet ze op “Didn’t Make It” haar stem in de verf als belangrijkste instrument. Muzikaal zit Bullseye dus zeker snor, maar ook tekstueel valt er heel wat te ontdekken. Zo is het album als het ware een identiteitskaart van de jonge zangeres, en verhaalt ze over haar problemen als ultieme people pleaser en haar angst om zichzelf te zijn op eerder genoemde liedjes.

Op nummers als “Seventeen Again” en “Headspace”, in samenwerking met respectievelijk Novo Amor en Ruston Kelly, doet Charli dan waar ze het best in is: betoveren. Nooit eerder was de vergelijking met een Phoebe Bridgers zo treffend als op bovenstaande nummers. De gitaar neemt je mee naar de wolken, terwijl de engelenstem van de Amerikaanse je naar hogere sferen brengt. Het klinkt dus allemaal heel groots in zijn intimiteit, maar daar loert ook al snel het gevaar der verveling om de hoek. Gelukkig heeft de zangeres ook daar goed over nagedacht; zo beloofde ze dat Bullseye vol verrassingen zou zitten. Het bleek niet gelogen, want Adams verkent regelmatig nieuwe horizonten.

Zo benadrukt Charli geregeld de laatste drie lettertjes van het woord ‘indiepop’. Gelukkig maar, want het leek haast zonde dat de jonge zangeres zo’n druilerig en gezellig album in het hartje van de zomer op de wereld zou loslaten. Met “Get High w/ My Friends” heeft ze bijvoorbeeld een waar popanthem te pakken waarin ze op een leuke beat benadrukt dat vrouwen altijd het recht hebben om te doen wat ze willen, wanneer ze dat willen. Ook “JOKE’S ON YOU (I Don’t Want To)” komt onverwachts uit de hoek, maar het echte orgelpunt krijgen we pas op afsluiter alsook titeltrack “Bullseye” op ons bord. Met een explosieve mix van gitaren en drums schreeuwt ze uit dat we haar Bullseye mogen noemen, waardoor het lijkt alsof we nu effectief middenin het leven van de jonge zangeres zitten.

Het concept van een muzikale identiteitskaart is met Bullseye zeker geslaagd, want Charli Adams wist ons mee te nemen op een reis doorheen haar hoofd. Met een mix van dromerige indiefolk en ietwat explosieve indiepop schiet ze met haar debuutplaat recht in de roos. Als je naar haar inspiratiebronnen kijkt, is het al geen verrassing dat er grote namen fan zijn van de jonge zangeres, maar na het horen van Bullseye durven we te zeggen dat er nog veel meer shout outs zullen volgen. Totaal verdiend, als je het ons vraagt, want we zijn nu al benieuwd naar hoe de sound van dit groentje zich nog zal ontwikkelen in de toekomst.

Facebook / Instagram

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

2091 posts

About author
't is oke.
Articles
Related posts
2023FeaturesInstagramUitgelicht

De 40 beste ep's van 2023

In het digitale tijdperk moet alles steeds sneller en urgenter gebeuren, vandaar dat de ep ook een belangrijker medium wordt om jezelf…
AlbumsFeatured albumsRecensies

Albumreviews: Beire Kort #42

Het aantal albums dat wekelijks verschijnt, is meedogenloos groot. Daarom is het onmogelijk om alles binnen de correcte tijdspanne van een degelijke…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Charli Adams – “cry over everything”

Toen Charli Adams aan het begin van de coronacrisis haar veelbelovende album Bullseye op de wereld losliet, waren we benieuwd naar het…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.