Equal Idiots zou wel eens de populairste garagerockband in ons land kunnen zijn. In 2016 lanceerde De Nieuwe Lichting de band in sneltempo naar de top van de Belgische garagerock. Tegenwoordig passeren ze geregeld je radiofrequenties en heeft gitarist/zanger Thibault Christiaensen zijn eigen radioprogramma op Studio Brussel. De tweede plaat Adolescence Blues Community liet het voor ons wat afweten, maar we zijn benieuwd hoe Equal Idiots dit live brengt op de tweede avond van Botaniek Live.
Maar voor ze het podium bestegen, was het tijd aan de mannen van Teen Creeps. Er waren mooie zitplaatsen voorzien, maar daar had nog niet veel volk plaatsgenomen. Toch was er al tijdens het opwandelen een aanmoedigend applaus voor de heren. Ze brachten hun stevige noisepunk met overtuiging ondanks dat het publiek wat ongeïnteresseerd overkwam. Naarmate het volk levendiger werd, vertaalde dit zich ook naar het samenspel van de band. Ze brachten strak en goed op elkaar afgestemd hun set tot een mooi einde. Ondertussen was er al meer volk op het terrein en hoewel het regende, kreeg Teen Creeps het publiek warm voor de hoofdact van de avond.
“Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight)” van ABBA knalde door de boxen en maakte het publiek wakker voor de aantocht van de Kempenaren. Het duo werd enthousiast onthaald waarna een gebruld ‘Komaan Mechelen’ de show inzette. Helaas was de regen ook enthousiast. Het openingsnummer “Knife & Gun” kwam een beetje flauw over, maar “Hippie Man”, dat luid werd meegezongen, maakte het meteen weer goed. Zo ontstond er al snel een tof sfeertje in de kruidtuin te Mechelen.
De regen hield Thibault en Pieter niet tegen om plezier te hebben. De set werd met energie en enthousiasme doorgespeeld ondanks dat de mannen lieten weten dat het podium vreemd aanvoelde na zo een lange pauze met dank aan corona. Het decibelvretende duo serveerde welwillend ruige riffs en knallende drums, dat op zijn beurt werd beloond met plezierige ‘whoo’s’. Gelukkig stopte de regen na enige tijd, waarna Thibault liet weten dat rechtstaan (weliswaar in je bubbel) ook was toegelaten. Na dit mooi nieuws steeg het energiegehalte van de show snel. Het publiek haalde zelfzeker zijn danspasjes naar boven en ging mee in de energie van de band. Crowdsurfen zoals we dat nog in hun show in de AB zagen, kwam helaas nog niet voor.
Er was een goede afwisseling tussen nummers van Adolescence Blues Community en oude hits. Meezingers zoals “Salmon Pink” en “Toothpaste Jackie”, opgedragen aan de vrouwen in het publiek, werden dan ook warmer onthaald dan de minder gekende nummers van die tweede plaat. Toch sloeg het ingelaste meezingmomentje in “Comfortable Home” aan en kreeg het publiek het zo te horen steeds meer naar zijn zin. Equal Idiots had een goede aanpak voor deze show en wist bovendien steeds sympathiek over te komen. Maar aan elk verhaal komt een einde. Als bisnummers kregen we nog een cover van “Ça plane pour moi” en de radiohit “Put My Head in the Ground” te horen, dat met een groot applaus werd beloond.
Het energieke Equal Idiots kon ondanks het slechte weer het publiek meesleuren in zijn aanstekelijke garagerock. De show begon matig, maar werd al snel rechtgetrokken door gekende nummers en het enthousiasme van de mannen zelf. Het publiek hield daaraan vast en zo kwam het energiepeil steeds hoger te liggen. Volledig uit de bol gaan was het niet zoals we dat doorgaans gewend zijn van dit duo, maar ze wisten op de tweede avond van Botaniek Live een plezierig optreden neer te zetten.