AlbumsFeatured albumsRecensies

Tyler, The Creator – CALL ME IF YOU GET LOST (★★★★½): Wedergeboorte van een relschopper

Er schijnt weer een nieuw tijdperk te zijn aangebroken in het leven van Tyler, The Creator, of zo voelt het alleszins toch aan. De Californische rapper, die zijn start vond bij collectief Odd Future, gaf in 2017 een immense wending aan zijn eens zo intense ‘fuck alles en iedereen’-manier van hiphop maken. Van een jonge twintiger, geregeld homofoob en seksist genoemd, verwacht je geen vertederend ‘coming-out-of-the-closet’ album zoals Flower Boy, en al helemaal geen plaat vol lovesick diva-kuren als IGOR, maar de wonderen zijn duidelijk de wereld nog niet uit.

Tyler, The Creator, die in 2019 nog steeds een verbanning van het Verenigd Koninkrijk uitzat voor zijn obscene teksten, lijkt dus voorgoed een nieuwe weg te zijn ingeslagen, en heeft dat duidelijk gebruikt om vriend en vijand te verrassen. Flower Boy en IGOR waren dan ook nog eens een van de betere, al dan niet beste albums van hun respectievelijke jaren. Met verandering komt dus duidelijk nog eens creativiteit. Op zijn gebruikelijke wijze kondigde hij vorige week als bliksem bij heldere hemel een nieuw album aan, CALL ME IF YOU GET LOST, en volgde dat op met weer wat fascinerende singles en zelfs een kortfilm.

CALL ME IF YOU GET LOST lijkt echter eerder terug te grijpen naar Tylers eerste albums. De ervaring die hij op vlak van productie de voorbije jaren heeft opgedaan toont zich echter snel en spreekt boekdelen. Een van de eerste nummers, “CORSO” is een staalharde en overdonderende banger, maar laat ook plaats voor zelfreflectie. Tyler eindigt het nummer met de woorden ‘I don’t even like using the word ‘bitch’’. Het is vroeger wel wat anders geweest.

 “WUSYANAME” en “LUMBERJACK” kregen we een paar dagen geleden nog te horen, en zitten dus nog vers in het geheugen. Die eerste doet aangenaam denken aan de grootse r&b en hiphop vol dramatiek van de nineties, met een speelse en ongestoorde Tyler. Je zou eigenlijk eerder mede Odd Future-gazant Frank Ocean verwachten, maar features YoungBoy NBA en Ty Dolla $ign doen het hier meer dan bewonderenswaardig. De tweede van die singles is zoals de opener werkelijk verschroeiend en compromisloos, met een Tyler die minder expressief is dan gewoonlijk, maar die zo net de heftigheid van “LUMBERJACK” onderstreept.

De kinderachtigheid en edginess die Tyler ooit beheerste tot aan zijn laatste vezel toe is volledig verdwenen, en maakt plaats voor meer berekende intensiteit. Die nuance toont zich bijvoorbeeld op “MASSA”. Een wel heel lekkere groove en bas zet zich in, waarna Tyler met een buitengewoonlijk beheerste flow op de proppen komt. Dit is dezelfde hardcore Tyler die we voor de Flower Boy-wending al hoorde, maar het is duidelijk dat die versie beter werkt met mate. CALL ME IF YOU GET LOST heeft een schijnbaar nieuwe drijfveer en krachtbron gevonden voor die versie van Tyler.

CALL ME IF YOU GET LOST is niet enkel de hardcore-streken die we reeds kennen van Tyler, maar is net veel rijker dan dat. Net zoals eerder “WUSYANAME” wel eens een IGOR-afterthought zou kunnen zijn, is het tien minuten lange “SWEET/I THOUGHT YOU WANTED TO DANCE” dat ook. Het tweedelige nummer is eerst ontroerend klef en catchy, zoals de titel zou suggereren, en dan weer lekker dansbaar met zelfs wat reggae-ondertonen, zoals ook die titel al verklapt. Eindigen doen we wel weer in volle vaart vooruit, want “JUGGERNAUT”, met zijn mechanische beat en sterke Pharrell Williams en Lil Uzi Vert-features, is een klepper van jewelste.

CALL ME IF YOU GET LOST is de perfecte synthese van de horrorcore en hardcore-elementen die Tylers vroege start als artiest teisterden, met de productie van de hard inkomende beats een niveautje opgekrikt, en met meer dan genoeg aantrekkelijke neo-soul ornamenten. Tyler weet wat wanneer op de voorgrond te zetten zodat elk element niet te lang de overhand neemt. Dat laat het album aangenaam vloeien en van gedaante veranderen zonder dat het permanent in flux blijft. CALL ME IF YOU GET LOST is meer dan een nieuw tijdperk in de carrière van Tyler, The Creator, het is een wedergeboorte. Tyler keert terug naar zijn roots, maar laat zijn nieuwe persona niet achter.

Instagram  / Facebook / Twitter

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

120 posts

About author
i guess this must be the place
Articles
Dit vind je misschien ook leuk:
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single April Maey - "Sweatshirt"

De Gentse April Maey is een singer-songwriter, componiste en beeldende kunstenares uit Nigeria. Zoals ze zelf zei tijdens haar laatste optreden is…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Tyler, The Creator - "WUSYANAME"

Bij sommige artiesten krijg je het gevoel dat er bij elk nieuw album ook een nieuw tijdperk aanbreekt, zoals bij St. Vincent…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Tyler, the Creator - "LUMBERJACK"

Met IGOR maakte Tyler, the Creator een van de beste platen van 2019, maar een echt grootse tour volgde er nooit dankzij ons favoriete…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.